Form of Work
Filmy i seriale
(2)
Książki
(2)
Status
available
(4)
Branch
Wypożyczalnia Czarnków
(1)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(3)
Author
Brasse Wilhelm
(1)
Dobrowolska Anna
(1)
Dobrowolski Ireneusz
(1)
Domaradzki Jerzy
(1)
Hendrykowska Małgorzata
(1)
Janda Krystyna
(1)
Korzyński Andrzej
(1)
Kłosiński Edward
(1)
Radziwiłowicz Jerzy
(1)
Steczkowska Agata
(1)
Taszakowski Jacek
(1)
Wajda Andrzej
(1)
Łomnicki Tadeusz
(1)
Ścibor-Rylski Aleksander
(1)
Year
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Subject
Wojna 1939-1945 r.
(4)
Bitwa warszawska (1920)
(1)
Brasse, Wilhelm
(1)
Edukacja filmowa
(1)
Enigma (maszyna szyfrująca)
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Germanizacja
(1)
Has, Wojciech Jerzy
(1)
Historia
(1)
Hoffman, Jerzy
(1)
Język polski
(1)
Kampania wrześniowa (1939)
(1)
Kolski, Jan Jakub
(1)
Kutz, Kazimierz
(1)
Ludobójstwo
(1)
Obóz hitlerowski Auschwitz-Birkenau
(1)
Polska
(1)
Powstanie warszawskie (1944)
(1)
Przestępstwo wojenne
(1)
Wajda, Andrzej
(1)
Więźniowie obozów
(1)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Film polski
(3)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Dramat filmowy
(1)
Film biograficzny
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film fabularny
(1)
Film historyczny
(1)
Film polityczny
(1)
Film psychologiczny
(1)
Filmy dokumentalne
(1)
Materiały pomocnicze dla gimnazjów
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
4 results Filter
Movie
DVD
In basket
Portrecista [Film] / prod. Anna Dobrowolska ; scen. i reż. Irek Dobrowolski. - Warszawa : Rekontrplan, cop. 2005. - 1 dysk optyczny (DVD) (52 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm.
Fotografia była życiową pasją Wilhelma Brasse, a jej tajniki techniczne i artystyczne poznał on już przed wojną. Pracował w dużym atelier przy głównej ulicy Katowic, gdzie słynął z pięknych portretów. Wtedy nawet nie przypuszczał, że niebawem będzie robił po kilka tysięcy portretów miesięcznie. Brasse trafił do specjalnego komando rozpoznawczego Wydziału Politycznego, zwanego obozowym gestapo. Tu pod okiem SS prowadził fotograficzną dokumentację obozu od jego powstania do ewakuacji. Fotografował to, co mu kazano: pracę więźniów, prywatne spotkania oficerów SS z ich rodzinami, doświadczenia medyczne, a przede wszystkim robił policyjne portrety więźniów do kartotek. Wilhelm Brasse jest autorem wielu zdjęć znanych z podręczników historii na całym świecie. W filmie bohater opowiada o kilku, wybranych zdjęciach i opisuje związane z nimi historie. Mówi o oprawcach, którzy wsławili się bestialstwem, i o zwykłych ludziach, z którymi zetknął się w pracowni fotograficznej w ich drodze na śmierć. Młody Brasse, utalentowany fotograf, nie przypuszczał przed wojną, że cokolwiek zmusi go do zerwania z jego pasją. Doświadczenia obozowe wyryły jednak w jego pamięci obrazy, których nigdy potem nie potrafił zapomnieć. Najbardziej pamięta oczy. Setki tysięcy oczu wyrażających niedowierzanie w to, czego są świadkami, strach, przerażenie i beznadzieję. Do dziś widzi je wszędzie, nawet we śnie. Nigdy po wojnie nie był w stanie wziąć aparatu do ręki. W warstwie formalnej na film składają się wypowiedzi bohatera, uzupełnione materiałami ikonograficznymi i archiwalnymi. Sekwencje fotografii archiwalnych pokazane są przy wykorzystaniu najnowszych technik animacji komputerowej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. DVD. 2735 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. F. 0104 (1 egz.)
Book
In basket
Książka stanowi pierwsze kompendium wiedzy na temat polskiego filmu fabularnego i dokumentalnego o latach wojny i okupacji. Prezentując szeroki wachlarz filmów - od Zakazanych piosenek do najnowszych produkcji i projektów filmowych - autorka pokazuje przemiany w sposobie traktowania tematu wojennego. Całość zaprojektowana wokół kilkunastu najważniejszych dla tego tematu zagadnień, uwzględnia także problematykę ewolucji form artystycznych oraz zależności filmu od ideologii i aktualnej polityki historycznej. Książka może być doskonałą pomocą dydaktyczną dla maturzystów i studentów. Zawiera także obszerny katalog polskich filmów fabularnych i dokumentalnych dotyczących lat wojny i okupacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Czarnków
There are copies available to loan: sygn. 38500 (1 egz.)
Movie
DVD
In basket
Człowiek z marmuru [Film] / reż. Andrzej Wajda ; scen. Aleksander Ścibor-Rylski. - Warszawa : Telewizja Kino Polska : Add Media Entertainment, [2013]. - 1 dysk optyczny (DVD) (154 min.) : dźw., kolor. ; 12 cm +książka 33 s.
(Arcydzieła Polskiego Kina.)
Oryginalność filmu Człowiek z marmuru Andrzeja Wajdy polega na tym, że jest całkiem nieoryginalny (cóż mniej oryginalnego niż losy stachanowca epoki stalinowskiej?). Piękno tego wyjątkowego filmu leży w złożoności stosunku reżysera wobec postaci Birkuta, tego doskonałego w swojej pokorze przedstawiciela całej nieszczęśliwej, wyalienowanej epoki. Wajda chce nam przekazać dwie przeciwstawne prawdy: że stalinizm byt katastrofą i że ludzi, którzy w niego uwierzyli i zostali przezeń zgniecieni, ożywiał szczery duch idealizmu. Nie było łatwo zestawić razem te dwa twierdzenia. Wajdzie udało się to w pełni. Jak każdy artysta godny tej nazwy wziął za punkt wyjścia nie to, co typowe, charakterystyczne, lecz to, co indywidualne, jednostkowe. Birkut, zanim został stachanowcem, miał te zalety i wady, które zawsze stanowiły niezmienny element człowieczeństwa niezależnie od miejsca i czasu. Pod etykietą bohatera socjalizmu pokora i prawość czynią z niego bohatera prawdziwego. Jaki efekt dała ta delikatna operacja? Otóż, podczas gdy stalinizm zostaje skazany bezapelacyjnie, socjalizm, jako idea i jako utopia, zdaje się ratować. Film charakteryzuje się rygorystyczną konsekwencją formy nie pozostawiającej miejsca na treści sentymentalne, które nietrudno byłoby wprowadzić. Akcja toczy się wśród nagich ścian stoczni i biur, a wciąga jak film detektywistyczny, w którym nie szuka się jednak przestępcy, lecz prawdy historycznej. Jedynym uczuciem jest żal, że problemy, które powodowały tyle cierpienia w przeszłości, dziś nie zostały jeszcze rozwiązane do końca. Alberto Moravia "L' Espresso", Rzym, 29 IV 1979
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. DVD. 2641 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again