Form of Work
E-booki
(16)
IBUK Libra
(16)
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(4)
Artykuły
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(21)
Branch
Wypożyczalnia Piła
(7)
Wypożyczalnia Chodzież
(2)
Wypożyczalnia Czarnków
(2)
Wypożyczalnia Trzcianka
(3)
Wypożyczalnia Złotów
(4)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(2)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(1)
Author
zbiorowa Praca
(6)
Gray Mel
(2)
Maliszewska Barbara
(2)
Szmagalski Jerzy
(2)
Webb Stephen A
(2)
Barańska-Szmitko Anna
(1)
Bokszański Zbigniew
(1)
Buras-Marciniak Anetta
(1)
Chunyan Zhang
(1)
Cyrański Bohdan
(1)
Czyżewski Marek
(1)
Filipczak-Białkowska Anita
(1)
Garbacz Weronika
(1)
Godlewicz-Adamiec Joanna
(1)
Goźdź-Roszkowski Stanisław
(1)
Grosse Tomasz Grzegorz
(1)
Haliżak Edward
(1)
Jachimowska Katarzyna
(1)
Jawor Anna (1984- )
(1)
Korolczuk Elżbieta
(1)
Kowalik-Paluch Katarzyna
(1)
Kudra Barbara
(1)
Kulczyńska Agnieszka
(1)
Kulpińska Jolanta
(1)
Kumięga Łukasz
(1)
Kłosińska Katarzyna
(1)
Lutyńska Krystyna
(1)
Makarewicz Renata
(1)
Matuszczyk Bożena
(1)
Michałowska Grażyna
(1)
Pastuchowa Magdalena
(1)
Pochylska Anna
(1)
Popow Monika
(1)
Rusinek Michał
(1)
Sierańska Jolanta
(1)
Starosta Paweł
(1)
Symonides Janusz
(1)
Szeptycki Andrzej
(1)
Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa
(1)
Ulatowski Rafał
(1)
Urbański Filip
(1)
Walkowiak Anna
(1)
Warzywoda-Kruszyńska Wielisława
(1)
Witeska-Młynarczyk Anna
(1)
Witkowski Lech
(1)
Wojciuk Anna
(1)
Woynarowska Agnieszka
(1)
Wyrzykiewicz Dominika
(1)
Wąsińska Kinga
(1)
Xiangyu Zeng
(1)
Łaziński Marek
(1)
Śledź Piotr
(1)
Year
2020 - 2021
(4)
2010 - 2019
(23)
2000 - 2009
(2)
Time Period of Creation
2001-
(5)
Country
Poland
(29)
Language
Polish
(29)
Subject
Dyskurs (filoz.)
(7)
Dyskurs (językoznawstwo)
(4)
Bourdieu, Pierre
(2)
Etnografia
(2)
Etnometodologia
(2)
Feminizm
(2)
Foucault, Michel
(2)
Giddens, Anthony
(2)
Habermas, Jürgen
(2)
Liberalizm
(2)
Opieka społeczna
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Postmodernizm
(2)
Poznanie
(2)
Adaptacja społeczna
(1)
Analiza treści i zawartości mediów
(1)
Dyskurs dziecięcy
(1)
Dyskurs podręcznikowy
(1)
Dystans społeczny
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
Elias, Norbert
(1)
Estetyka
(1)
Filozofia kultury
(1)
Hermeneutyka
(1)
Hessen, Sergiusz
(1)
Homoseksualizm
(1)
Język
(1)
Język polski
(1)
Klasa 3.
(1)
Kobiecość
(1)
Komunikacja internetowa
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja polityczna
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kształcenie
(1)
Kultura popularna
(1)
Macierzyństwo
(1)
Matki i córki
(1)
Mowa nienawiści
(1)
Mysłakowski, Zygmunt
(1)
Narracja
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele
(1)
Nawroczyński, Bogdan
(1)
Nieheteronormatywność
(1)
Niepełnosprawni umysłowo
(1)
Nowomowa
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Panika moralna
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Pragmatyka lingwistyczna
(1)
Prawo i Sprawiedliwość (PiS)
(1)
Propaganda
(1)
Przyroda
(1)
Radlińska, Helena
(1)
Retoryka
(1)
Rodzice
(1)
Rodzina
(1)
Rola społeczna
(1)
Rowid, Henryk
(1)
Sośnicki, Kazimierz
(1)
Suchodolski, Bogdan
(1)
Sztuka polska
(1)
Szuman, Stefan
(1)
Tekst
(1)
Tematy i motywy
(1)
Tożsamość (filoz.)
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Tradycja
(1)
Twórczość dzieci i młodzieży
(1)
Uczniowie
(1)
Wartość
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie estetyczne
(1)
Związki homoseksualne
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Świadomość narodowa
(1)
Subject: time
2001-
(5)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
2001
(1)
Subject: place
Polska
(3)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Genre/Form
Monografia
(3)
Raport z badań
(3)
Podręczniki akademickie
(2)
Opracowanie
(1)
Podręczniki szkolne
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Językoznawstwo
(1)
31 results Filter
Authority data
Dyskurs (filoz.) (hasło przedmiotowe)
zob. też Rozumowanie (log.) (hasło przedmiotowe) ; Teoria poznania (hasło przedmiotowe)
Nieużywane formy hasła: Dyskursywizm ; Poznanie dyskursywne
No cover
Article
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Chodzież
There are copies available to loan: sygn. 50084 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 111551 (1 egz.)
Book
In basket
Rozważania podjęte w tej publikacji zmierzają do odpowiedzi na pytanie jak we współczesnym społeczeństwie polskim "mówiona" jest niepełnosprawność intelektualna w dyskursach uruchamianych w sytuacjach publicznych i prywatnych oraz ukazują konfrontację indywidualnej i społecznej wizji niepełnosprawności. W swoich rozważaniach autorka kwestionuje istniejącą w społecznych konstrukcjach "oczywistość" niepełnosprawności intelektualnej i pewną "naturalność" sytuacji egzystencjalnej w jakiej są owe osoby i ich rodziny społecznie lokowane. Ta "oczywistość" niepełnosprawności intelektualnej i "naturalność" miejsc świata życia tych osób jest ukazana w książce jako efekt dyskursywnej konstrukcji. Postawiona w publikacji teza, że rzeczywistość społeczna jest konstruowana przez dyskurs (rozumiany jako użycie języka i działanie społeczne), który jest kluczowym czynnikiem w społecznej konstrukcji życia społecznego i ważnym elementem relacji władzy, pozwala autorce spojrzeć na język i jego zniewalającą moc, jako na narzędzie dominacji i wykluczania lub emancypacji. W części teoretycznej niepełnosprawność intelektualna została osadzona w kontekście szeroko rozumianej inności, ukazane zostały również mechanizmy wykluczania obcego (m.in. koncepcje Z. Baumana, M. Foucaulta, E. Goffmana). Pojęcie dyskursu autorka umiejscowiła w perspektywie poststrukturalnych teorii (m.in. M. Foucaulta, P. Bourdieu, E. Laclau). Zaprezentowany w książce projekt badawczy osadzono w jakościowej strategii badań, zastosowana została krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna. Krytycznej analizie dyskursu autorka poddała m.in. treści wypowiedzi osób publicznych, zawartość popularnych periodyków, które potraktowała jako nośniki i jednocześnie narzędzia konstruowania dyskursu publicznego. Analizom poddane zostały także narracje rodziców, terapeutów i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Poruszane w książce problemy, dotyczące konfrontacji osobistej i społecznej wizji niepełnosprawności intelektualnej są niezwykle ważne w pedagogice specjalnej, zwłaszcza gdy odnosi się je do aktualnego kontekstu społecznego, aktualnej sytuacji zmiany ponowoczesnej, globalizacyjnej, systemowej. Ważnymi elementami książki są także: ukazanie interdyscyplinarnego spojrzenia na problematykę ról społecznych osoby z niepełnosprawnością intelektualną, wyszczególnienie nurtów dyskursu niepełnosprawności intelektualnej, przyjęte metody badawcze (krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna) i zwrócenie uwagi na społeczno-kulturową konstrukcję niepełnosprawności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 105116 (1 egz.)
Book
In basket
Treść publikacji podzielona została na sześć rozdziałów: Uwagi dotyczące pojęć wartość i aksjologia, Interpretacja hermeneutyczna, Dyskurs jako obszar badań, Tożsamość interpretatora, Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej, System wartości pedagogiki społecznej.
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 107309 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
There are copies available to loan: sygn. 45122 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
There are copies available to loan: sygn. 64112 (1 egz.)
Authority data
Dyskurs (językoznawstwo) (hasło przedmiotowe)
zob. też Tekst (hasło przedmiotowe) ; Rozmowa (hasło przedmiotowe) ; Komunikacja społeczna (hasło przedmiotowe)
Book
In basket
Podręcznik zawiera: przystępnie wyjaśnione teoretyczne podstawy pracy socjalnej, odniesienia dziedziny do myśli m.in. Habermasa, Giddensa, Bourdieu, Foucaulta, Buttler oraz do kierunków politycznych i ruchów społecznych; sposoby wykorzystania w praktyce metodologii z obszaru analizy systemowej, etnometodologii, etnografii, badań empirycznych; ujednoliconą strukturę rozdziałów (wyjaśnienie teorii i ich przydatności w praktyce, słowniki podstawowych terminów, pytania edukacyjne) ułatwiającą studiowanie i przygotowanie się do egzaminów. Podręcznik przeznaczony jest dla: studentów pracy socjalnej na studiach wyższych; słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych; studentów pedagogiki, socjologii, politologii, nauk o rodzinie; uczestników szkoleń specjalistycznych dla pracowników socjalnych. Mel Gray - profesor w Centrum Nauk Społecznych Uniwersytetu w Newcastle w Australii; zainteresowania naukowe: zdolności twórcze, duchowność, wartości, etyka oraz teoria i filozofia pracy socjalnej, rozwoju społecznego i istotnych kulturowo praktyk społecznych. Pisze artykuły dla specjalistycznych pism o pracy socjalnej, rodzinie i społeczeństwie w Wielkiej Brytanii i USA. Stephen A. Webb - profesor nauk humanistycznych, dyrektor Centrum Nauk Społecznych Uniwersytetu w Newcastle w Australii. Jego prace naukowe zdobyły szerokie uznanie międzynarodowych znawców pracy socjalnej. Prowadzi badania z zakresu socjologii, pracy socjalnej, teorii zarządzania i opieki społecznej oraz ich wykorzystania w praktyce.
This item is available in 5 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 107449, 105240 (2 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
There are copies available to loan: sygn. 48022 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
There are copies available to loan: sygn. 39030 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
There are copies available to loan: sygn. 32246 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
There are copies available to loan: sygn. 44894 (1 egz.)
Book
In basket
Podręcznik zawiera: przystępnie wyjaśnione teoretyczne podstawy pracy socjalnej, odniesienia dziedziny do myśli m.in. Habermasa, Giddensa, Bourdieu, Foucaulta, Buttler oraz do kierunków politycznych i ruchów społecznych; sposoby wykorzystania w praktyce metodologii z obszaru analizy systemowej, etnometodologii, etnografii, badań empirycznych; ujednoliconą strukturę rozdziałów (wyjaśnienie teorii i ich przydatności w praktyce, słowniki podstawowych terminów, pytania edukacyjne) ułatwiającą studiowanie i przygotowanie się do egzaminów. Podręcznik przeznaczony jest dla: studentów pracy socjalnej na studiach wyższych; słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych; studentów pedagogiki, socjologii, politologii, nauk o rodzinie; uczestników szkoleń specjalistycznych dla pracowników socjalnych. Mel Gray - profesor w Centrum Nauk Społecznych Uniwersytetu w Newcastle w Australii; zainteresowania naukowe: zdolności twórcze, duchowność, wartości, etyka oraz teoria i filozofia pracy socjalnej, rozwoju społecznego i istotnych kulturowo praktyk społecznych. Pisze artykuły dla specjalistycznych pism o pracy socjalnej, rodzinie i społeczeństwie w Wielkiej Brytanii i USA. Stephen A. Webb - profesor nauk humanistycznych, dyrektor Centrum Nauk Społecznych Uniwersytetu w Newcastle w Australii. Jego prace naukowe zdobyły szerokie uznanie międzynarodowych znawców pracy socjalnej. Prowadzi badania z zakresu socjologii, pracy socjalnej, teorii zarządzania i opieki społecznej oraz ich wykorzystania w praktyce.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Złotów
There are copies available to loan: sygn. 46853 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
There are copies available to loan: sygn. 64288 (1 egz.)
Book
In basket
Publikacja ta jest najważniejszą i najlepszą polską książką z pedagogiki ogólnej od czasu ukazania się ostatnich monografii późnego K. Sośnickiego ponad czterdzieści lat temu. Teraz pedagogika polska otrzymuje niezwykły prezent w postaci głębokiego i szerokiego zarazem współczesnego odczytania dzieła aż siedmiu mistrzów pedagogiki polskiej, których najważniejsze prace powstały w okresie międzywojnia, a uczyniono wiele starań o to, by pozostali zapomniani i byli traktowani zdawkowo jako postacie muzealne, a książki tylko archiwalne. Tymczasem wykonali oni ogromną pracę analityczną i twórczą. Doprowadzili pedagogikę polską na szczyty i na próg jej własnej teoretyczności.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 106554 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
There are copies available to loan: sygn. 45110 (1 egz.)
Book
In basket
A jak antypolski, E jak element animalny, D jak demon postępu, M jak mordy zdradzieckie – brzmi niepokojąco? A może już przywykliśmy? „Dobra zmiana” to wynik wnikliwych obserwacji i badań prowadzonych przez Katarzynę Kłosińską i Michała Rusinka w latach 2015-2019 układający się w słownik języka władzy tego okresu. Język rządzących nie tylko przenika do naszej mowy codziennej, ale również kreuje naszą rzeczywistość. Może być źródłem żartu, ale też źródłem przemocy. Autorzy z językoznawczą dociekliwością odkrywają, co kryje się za najpopularniejszymi z używanych przez władzę słów i jak wpływają one na naszą codzienność i postrzeganie świata. Dr hab. Katarzyna Kłosińska – językoznawczyni, pracownik naukowy Wydziału Polonistyki UW, przewodnicząca Rady Języka Polskiego PAN. Prowadzi audycję Co w mowie piszczy? w radiowej Trójce. Dr hab. Michał Rusinek – pracownik naukowy Wydziału Polonistyki UJ, członek Rady Języka Polskiego PAN. Specjalizuje się w retoryce. Autor wielu bestsellerów, m.in. Nic zwyczajnego i Pypciów na języku.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 115982 (1 egz.)
Book
CD
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
There are copies available to loan: sygn. 115309 A (1 egz.)
Book
In basket
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 228)
Monografia prezentuje analizę procesów konstruowania tożsamości narodowej w dyskursie edukacyjnym na przykładzie podręczników szkolnych. Posługując się teorią postkolonialną oraz teorią dyskursu Ernesto Laclau, autorka rekonstruuje dyskursy zaangażowane w proces retorycznego konstruowania tożsamości narodowej oraz stawia pytanie o inkluzję w edukacji obywatelskiej. Podstawą rozważań jest analiza treści podręczników prowadzona w perspektywie badań nad mediami edukacyjnymi (educational media studies) oraz pedagogiki krytycznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Piła
There are copies available to loan: sygn. 115443 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Trzcianka
There are copies available to loan: sygn. 35093 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Trzcianka
There are copies available to loan: sygn. 35111 (1 egz.)
Book
In basket
Praca wypełnia lukę w wiedzy i badaniach nad kształceniem i stymulacją doświadczenia przyrodniczego i estetycznego dziecka z wykorzystaniem możliwości twórczo-artystyczno-poznawczych, jakie można rozwinąć i kształtować u uczniów w zakresie wiedzy przyrodniczej przez kontakt z przyrodą oraz działania ze sztuką. […] Praca jest oryginalna i stanowi cenny wkład w badania z pedagogiki wczesnoszkolnej, edukacji przyrodniczej i wychowania estetycznego. dr hab. Urszula Szuścik, prof. Uniwersytetu Śląskiego
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Czarnków
There are copies available to loan: sygn. 42293 (1 egz.)
E-book
In basket
W dzisiejszym świecie wiedza o sposobach budowania i funkcjonowania dyskursów, ich rodzajach i bogactwie, jest niezbędna nie tylko naukowcom, ale przede wszystkim uczestnikom tych dyskursów. Publikacja rejestruje stan współczesnych dyskursów w ich szerokim spektrum, począwszy od medialnych, poprzez naukowe, edukacyjne, prawno-administracyjne, aż po filozoficzne. Niezmiernie interesująco wypadają badania, które zostały opublikowane w niniejszym tomie. Dotyczą one roli słowa we współczesnych dyskursach: narodowych i mniejszościowych, korporacyjnych i instytucjonalnych, zróżnicowanych tematycznie i lokalizacyjnie, genologicznie i stylistycznie, ideologicznie i aksjologicznie. Czytelnik znajdzie w książce odpowiedzi na wiele istotnych pytań, m.in.: jaki wpływ ma słowo na relacje społeczne i sferę publiczną; jak typ dyskursu, jego umiejscowienie w przestrzeni komunikacyjnej oraz tematyka oddziałują na słowo; w jakim stopniu „użyteczność dyskursowa” słowa, jego skuteczność i funkcjonalność zależą od jego jakości i poprawności; jak kształtują się relacje między słowem, obrazem a dźwiękiem w wybranych dyskursach? Zawarte w tomie wartościowe poznawczo analizy z pewnością przyciągną uwagę nie tylko językoznawców.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Coraz bardziej widoczna obecność pojęcia i problemu modernizacji w polskim dyskursie publicznym świadczy o tym, że jednym z istotnych czynników kształtujących społeczny proces modernizacji Polski stają się dyskursy modernizacyjne. Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” stanowi próbę przyjrzenia się temu fenomenowi, a zwłaszcza wielorodności dyskursów modernizacyjnych, ich przemianom i mechanizmom lokowania w rzeczywistości społecznej, a także ich odniesieniom ideologicznym. W prezentowanych artykułach zastosowane zostały różnorodne (i komplementarne wobec siebie) ujęcia i perspektywy badawcze. Na problematyce ekonomicznej, czy raczej ekonomiczno-społecznej (zawierającej również akcenty nauk o polityce i polityce publicznej/społecznej) koncentrują się teksty Włodzimierza Anioła oraz Agnieszki Dziedziczak-Foltyn i Kazimierza Musiała. Dwa inne artykuły dotyczą aspektów kulturowych (Karol Franczak) i kulturowo- -psychologicznych (Tomasz Zarycki). Z kolei Maciej Kassner omawia kwestię modernizacji w kontekście integracji europejskiej i w odniesieniu do doniosłych koncepcji socjologicznych. Nieco inny charakter mają dwa ostatnie artykuły, które na podstawie materiałów prasowych analizują rocznicowe echa Okrągłego Stołu (Konrad Kubala) oraz schematy interpretacji (tzw. ramy) transformacji gospodarczej (Wojciech Rylukowski). Uzupełnienie tomu stanowi esej recenzyjny autorstwa Lucyny Prorok, poświęcony książce Włodzimierza Anioła Szlak Norden, traktującej o możliwościach adaptowania w Polsce skandynawskich rozwiązań w dziedzinie polityki społecznej, a także recenzje dwóch książek: Adama Leszczyńskiego Skok w nowoczesność (podejmującej zagadnienie modeli modernizacji w krajach peryferyjnych) oraz Wojciecha Musiała Modernizacja Polski (oferującej rekonstrukcję rządowych strategii modernizacyjnych w Polsce).
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja stanowi próbę szerszego spojrzenia na problematykę języków specjalistycznych. Wychodzi ona poza ramy badawcze wyznaczane tradycyjnie przez lingwistykę, glottodydaktykę czy translatorykę. W prezentowanym zbiorze przedmiotem refleksji oraz obiektem analizy jest użycie języka w różnych kontekstach komunikacyjnych, zwłaszcza instytucjonalnych, ukazywanych z perspektywy międzykulturowej. Rozdziały zostały przygotowane przez pracowników powstałej w 2018 roku Katedry Języków Specjalistycznych oraz Komunikacji Międzykulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, a także przez zaproszonych specjalistów z wiodących ośrodków badawczych w Polsce. Wszystkie teksty mają charakter zdecydowanie autorski przy jednoczesnym obszernym przeglądzie najnowszej literatury – zarówno w języku polskim, jak i w językach obcych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Prezentowany tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest w znacznej części problematyce politycznej. Zawiera teksty dotyczące istotnych kwestii związanych z relacjami między obywatelami a funkcjonowaniem państwa i systemy partyjnego. D. Krysiński podejmuje aktualne zagadnienia różnorodnych deprywacji obserwowanych w byłych ośrodkach wojewódzkich po reformie terytorialnej z 1999 r. M. Zgiep przedstawia model publicznej debaty jako postaci komunikowania o kluczowym znaczeniu dla idei demokracji deliberatywnej. P. Przyłęcki eksploruje konstytutywną rolę mitu w dyskursie politycznym. Natomiast T. Masłyk koncentruje się na zagadnieniach związanych z aktywnością obywatelską i prospołeczną (społecznikowską) Polaków ale również na sposobach ich myślenia o roli państwa i jego socjalno-regulacyjnych prerogatywach. Druga część tomu przynosi artykuł Ł. Pomiankiewicza powstały w związku z aktualną debatą o statusie teoretyczno-metodologicznym socjologii. A tekst K. Kaczmarka zawiera analizę przyczyn niepowodzenia aplikacji idei neodarwinowskiej genetyki populacyjnej w rozwijaniu teorii zmiany socjokulturowej. Całość edycji uzupełniają materiały związane z obchodzoną niedawno 100 rocznicą urodzin Profesora Jana Szczepańskiego. Znajdują się wśród: tekst K. Szkaradnik poświęcony korespondencji Jana Szczepańskiego, recenzja K. Lutyńskiej „Dzienników z lat 1945–1968” Jana Szczepańskiego oraz informacja o konferencji „Społeczeństwo Edukacja Gospodarka”, która odbyła się w UŁ w 2013 r. w związku z rocznicą urodzin Profesora J. Szczepańskiego. W tomie znajduje się także recenzja autorstwa R. Dopierały niedawno wydanego obszernego tomu „Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów”.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W piątym numerze rocznika „Forum Lingwistyczne” teksty pomieszczono w czterech działach. W dziale Studia przedstawiono sześć artykułów – głównie o charakterze historycznojęzykowym. Artykuł A. Rejtera Styl czy dyskurs naukowy? Perspektywa historyczna zawiera próbę zdefiniowania tytułowych terminów jako narzędzi w badaniach historycznojęzykowych nad odmianą naukową polszczyzny. W tekście Status i prestiż oświeceniowej polszczyzny w świetle uwag Adama Kazimierza Czartoryskiego M. Hawrysz przytacza myśli członka KEN, który radzi, by w zasobie słownictwa mądrze zapożyczać słowa do polszczyzny i dbać o język ojczysty, ponieważ „słowa są narzędziem myśli”. R. Zarębski w tekście Z problematyki badań nad językiem polskich przekładów „Historii Aleksandra Wielkiego” proponuje analizę semantyczną, która pozwala zweryfikować dawne ustalenia na temat dzieła i uznać aleksandreidę z 1510 r. za tekst staropolski, choć powstały na styku średniowiecza i renesansu. Strukturę tematyczną 86 czasownikowych germanizmów w Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego opatrzonych kwalifikatorami dawny, przestarzały, przeanalizowała E. Kwapień. Problematykę glottodydaktyczną podejmuje A. Szamborska w tekście Typy zdań z użyciem polskich i koreańskich podstawowych czasowników ruchu – na podstawie badań ankietowych. Jest to analiza porównawcza charakterystycznych dla polszczyzny czasowników ruchu z koreańskimi strukturami gramatycznymi, które nie posiadają aspektowej formy czasownika. Tematykę nauczania języka polskiego jako obcego porusza I. Putka. Artykuł dotyczy spotykanego już w języku staropolskim typu złożeń, który we współczesnej polszczyźnie jest już nieproduktywny. W dziale Archiwalia przypomniany został (w wersji anglojęzycznej) tekst Krystyny Kleszczowej z 1994 r. W dziale Polemiki dyskutuje się z sądami na temat fonodydaktyki języka polskiego jako obcego (polemika M. Maciołka Sukces czy porażka fonodydaktyki języka polskiego jako obcego?) czy próbuje odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób badać wyrażenia funkcyjne w ujęciu historycznym? (recenzja B. Mitrengi). Recenzując książkę Jak analizować dyskurs. Perspektywy dydaktyczne, K. Sujkowska-Sobisz akcentuje jej wartości poznawcze, ale przede wszystkim metodyczne. W dziale Varia zamieszczono wspomnienie o Antoninie Grybosiowej (tekst A. Niewiary), kilka sprawozdań z konferencji zorganizowanych przez śląskie środowisko językoznawcze oraz interesującą propozycję dydaktyczną kierującą uwagę ku nowym narzędziom analizy lingwistycznej (tekst B. Dudy i K. Lisczyk). Zawarte w roczniku teksty na temat krzyżowania się pojęć, opracowania utworów najstarszych sytuujące je z uwagi na posiadane cechy językowe na styku dwóch epok, porównywanie struktur gramatycznych odrębnych języków czy badanie dawnych tekstów nowoczesnymi instrumentami cyfrowymi to kolejne przecięcia, które uświadamiają, że tylko droga sytuująca się na solidnym planie prowadzi do ważnych konkluzji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again