Form of Work
Książki
(139)
E-booki
(107)
IBUK Libra
(107)
Publikacje naukowe
(11)
Poezja
(1)
Status
available
(192)
unavailable
(6)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Piła
(49)
Wypożyczalnia Chodzież
(11)
Wypożyczalnia Czarnków
(22)
Wypożyczalnia Trzcianka
(7)
Wypożyczalnia Złotów
(88)
Czytelnia Złotów
(1)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(16)
Czytelnia Wągrowiec
(2)
Informatorium
(3)
Author
Baczała Ditta
(8)
Błeszyński Jacek
(5)
Limont Wiesława
(5)
Szulakiewicz Władysława
(5)
Cieślikowska Joanna
(4)
Dreszer Joanna
(4)
Wróblewski Maciej
(4)
Boehlke Jerzy
(3)
Pamuła-Cieślak Natalia
(3)
Solarczyk-Szwec Hanna
(3)
Wiśniewski Zenon
(3)
Andryszczak Marta
(2)
Badowiec Renata
(2)
Bielska Beata
(2)
Brodzińska Barbara
(2)
Falkowska Joanna
(2)
Fopka-Kowalczyk Małgorzata
(2)
Grygieńć Janusz
(2)
Jastrząb Jadwiga
(2)
Jeziński Marek
(2)
Kaczmarczyk Kamila
(2)
Kalinowska Katarzyna
(2)
Klonowska Iwona
(2)
Kopińska Violetta
(2)
Kowalczyk Małgorzata
(2)
Kruszewski Tomasz
(2)
Kruszyńska Elżbieta
(2)
Małachowska Ewa
(2)
Pac Grzegorz
(2)
Pacholik-Żuromska Anita
(2)
Polszakiewicz Barbara
(2)
Przyborowska Beata
(2)
Serkowska Hanna
(2)
Sikorska Karolina
(2)
Stachowiak Beata
(2)
Symonowicz-Jabłońska Izabela
(2)
Szafrańska Karina
(2)
Szahaj Andrzej
(2)
Szczepkowski Jacek
(2)
Szulakiewicz Marek
(2)
Słowikowski Andrzej
(2)
Taczyńska Katarzyna
(2)
Walczak Damian
(2)
Woźniczka-Paruzel Bronisława
(2)
Wróblewska Violetta
(2)
Zygmuntowicz Dorota
(2)
Żylińska Marzena
(2)
Adamski Andrzej
(1)
Afeltowicz Łukasz
(1)
Anioł Włodzimierz
(1)
Bagrowicz Jerzy
(1)
Bakalarczyk Rafał
(1)
Balcerzak Adam P
(1)
Balcerzan Edward
(1)
Banasiak Małgorzata
(1)
Baraniecka-Olszewska Kamila
(1)
Baranowska Magdalena
(1)
Bałus Wojciech
(1)
Berend Małgorzata
(1)
Bielik-Robson Agata
(1)
Bielska-Krawczyk Joanna
(1)
Bień-Kacała Agnieszka
(1)
Binnebesel Józef
(1)
Birecka Karolina
(1)
Borzym Andrzej
(1)
Brzezicki Tomasz
(1)
Brzostek Dariusz
(1)
Brzostowska-Tereszkiewicz Tamara
(1)
Buchholtz Mirosława
(1)
Bugowski Radosław
(1)
Buszko Michał
(1)
Błajet Piotr
(1)
Błeszyński Jacek J
(1)
Błeszyński Jacek Jarosław
(1)
Chmura Joanna
(1)
Chłopek Patryk
(1)
Cibulka Lubor
(1)
Cook Philip J
(1)
Cukras-Stelągowska Joanna
(1)
Cyrklaff Magdalena J
(1)
Cyzman Marzenna
(1)
Czaplińska Anna
(1)
Czeżowski Tadeusz
(1)
Czwołka Arkadiusz
(1)
Czyżniewski Marcin
(1)
Didkowska Bernadeta
(1)
Doktór Jan
(1)
Dolna Hanna
(1)
Dolny Edward
(1)
Doroszewski Filip
(1)
Dołowy-Rybińska Nicole
(1)
Drelich Sławomir
(1)
Drinóczi Timea
(1)
Dziawgo Ewa
(1)
Dziawgo Leszek
(1)
Dziuban Agata
(1)
Dąbkowska Monika
(1)
Dąbkowski Mirosław
(1)
Engelking Anna
(1)
Fedorowicz Małgorzata
(1)
Year
2020 - 2020
(1)
2010 - 2019
(205)
2000 - 2009
(40)
Time Period of Creation
2001-
(11)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(246)
Language
Polish
(244)
English
(2)
Audience Group
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Internet
(10)
Niepełnosprawni umysłowo
(6)
Pedagogika
(6)
Dziecko zdolne
(5)
Innowacje
(5)
Niepełnosprawni
(5)
Bezrobocie
(4)
Jan Paweł
(4)
Język polski
(4)
Multimedia
(4)
Rynek pracy
(4)
Szkolnictwo wyższe
(4)
Twórczość
(4)
Antropologia społeczna
(3)
Autyzm
(3)
Bibliotekarstwo
(3)
Dziecko autystyczne
(3)
Filozofia
(3)
Gry komputerowe
(3)
Głusi
(3)
Hospicja
(3)
Informatyka
(3)
Kant, Immanuel
(3)
Liberalizm
(3)
Mowa
(3)
Muzyka
(3)
Nałóg
(3)
Oświata
(3)
Polityka
(3)
Przedsiębiorstwo
(3)
Społeczeństwo informacyjne
(3)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Toruń)
(3)
Wieś
(3)
Śmierć
(3)
Arteterapia
(2)
Bajkoterapia
(2)
Bibliotekarze
(2)
Biblioterapia
(2)
Dziecko
(2)
Dziecko niepełnosprawne
(2)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(2)
Edukacja ekologiczna
(2)
Ekonomia
(2)
Emerytura
(2)
Feminizm
(2)
Globalizacja
(2)
Gospodarka
(2)
Granice
(2)
Herbert, Zbigniew
(2)
Instytucje nonprofit
(2)
Integracja społeczna
(2)
Islam
(2)
Iłłakowiczówna, Kazimiera
(2)
Kobieta
(2)
Komunikacja interpersonalna
(2)
Komunikacja polityczna
(2)
Konkurencja
(2)
Konsumenci (ekon.)
(2)
Kształcenie
(2)
Kultura
(2)
Kultura masowa
(2)
Literatura
(2)
Literatura polska
(2)
Logopedia
(2)
Ludzie starzy
(2)
Metafizyka
(2)
Metafora
(2)
Moda
(2)
Myślenie
(2)
Myślenie twórcze
(2)
Młodzież
(2)
Młodzież trudna
(2)
Nauczyciele
(2)
Niedostosowanie społeczne
(2)
Niepowodzenia szkolne
(2)
Opieka paliatywna
(2)
Osobowość
(2)
Otępienie
(2)
Oświata dorosłych
(2)
Pedagogika resocjalizacyjna
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Piękno
(2)
Portal społecznościowy
(2)
Praca
(2)
Przedsiębiorstwa małe i średnie
(2)
Religia
(2)
Rodzice
(2)
Rodzina
(2)
Rola społeczna
(2)
Rynek finansowy
(2)
Serial filmowy
(2)
Socjalizacja
(2)
Szkolnictwo
(2)
Sztuka
(2)
Teatr
(2)
Terapia zajęciowa
(2)
Unia Europejska
(2)
Więźniowie
(2)
Wolontariusze
(2)
Wsparcie społeczne
(2)
Subject: work
Biblia
(1)
Kamienne niebo
(1)
Obłęd
(1)
Polska Kronika Filmowa
(1)
Profesor Tutka
(1)
W dolinie upokorzenia
(1)
Subject: time
2001-
(26)
1901-2000
(17)
1801-1900
(9)
1989-2000
(6)
1701-1800
(5)
1201-1300
(3)
1945-1989
(3)
1301-1400
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1401-1500
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
401-500
(1)
901-1000
(1)
Subject: place
Polska
(9)
Europa
(2)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Białoruś
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Genre/Form
Monografia
(6)
Materiały konferencyjne
(5)
Księgi pamiątkowe
(3)
Literatura
(3)
Film
(2)
Literatura polska
(2)
Opracowanie
(2)
Podręczniki akademickie
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Raport z badań
(2)
Antologia
(1)
Bajka zwierzęca
(1)
Biografie
(1)
Blogi
(1)
Gazety brukowe
(1)
Inkunabuły
(1)
Kolaż polski
(1)
Komiksy
(1)
Legendy i podania
(1)
Literatura apokaliptyczna
(1)
Literatura fantastyczna
(1)
Literatura katolicka
(1)
Literatura romantyzmu
(1)
Poezja polska
(1)
Wiersze
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół wyższych
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(3)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Językoznawstwo
(1)
Nauka i badania
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
246 results Filter
E-book
In basket
Publikacja jest zatem zbiorem wygłoszonych referatów w cyklu Interdyscyplinarnych Konferencji Naukowych o następujących tytułach: (I) Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w nowoczesnej gospodarce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Edukacji dorosłych (2012 r.); (II) Edukacja całożyciowa wobec współczesnych wyzwań rynku pracy (2013 r.); (III) Zarządzanie Zasobami Ludzkimi wyzwaniem dla edukacji dorosłych. Ostatnia odbyła się w dniu 4 czerwca 2014 roku w Toruniu. Tytuły poszczególnych konferencji ukierunkowały wystąpienia uczestników na pięć głównych obszarów. Część pierwsza zawiera artykuły odnoszące się do kwestii rozwoju osobistego oraz dróg edukacyjnych jednostki w otaczającej rzeczywistości. Druga z części stanowi zbiór rozważań podejmujących problematykę wyboru poszczególnych dróg edukacyjnych i zawodowych w kontekście zapotrzebowania na rynku pracy. Kolejna dotyczy innowacyjnych rozwiązań w obszarze edukacji seniorów w Polsce oraz w Zjednoczonym Królestwie. Czwarty kierunek rozważań odnosi się do metod pracy z człowiekiem dorosłym w edukacji pozaformalnej i nieformalnej. Problematyka ostatniej części stanowi przedmiot refleksji autorów dotyczących zagadnień związanych z kierowaniem ludźmi z nastawieniem na organizacje uczące się. Książka skierowana jest zarówno dla studentów, pracowników naukowych oraz praktyków zainteresowanych problematyką interdyscyplinarności edukacji dorosłych oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. Omawiana problematyka jest aktualna w wyniku doświadczania zmian zachodzących naocznie każdego dnia w edukacji oraz w gałęziach gospodarki.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W książce proponuje się spojrzenie na neopragmatyzm z punktu widzenia filozofii analitycznej. Na tle pragmatyzmu klasycznego i nowego przedstawiono krytykę pragmatyzmu, dokonaną przez współtwórców filozofii analitycznej - George'a E. Moore'a oraz Bertranda Russella. Następnie pokazano wątki pragmatyczne w filozofii Clarence'a I. Lewisa, Franka P. Ramseya i Rudolfa Carnapa oraz opisano skomplikowane związki pragmatyzmu z koncepcjami filozoficznymi Ludwiga Wittgensteina i Willarda V. Quine'a. Zasadnicza część pracy dotyczy kolejno: wybranych poglądów Richarda Rorty'ego, niewątpliwie kluczowego i najbardziej znanego neopragmatysty, ciągle modyfikowanego stanowiska Hilary'ego Putnama, głównie w tych aspektach, które uczyniły z niego nowego pragmatystę, oraz koncepcji Roberta B. Brandoma, jednego z najoryginalniejszych myślicieli ostatnich kilkunastu lat, łączącego wątki analityczne, pragmatyczne i idealistyczne. Książka ma przede wszystkim charakter historyczno-egzegetyczny, a tylko w marginalnym stopniu krytyczny. Nie jest to jednak - by posłużyć się sugestywnym przeciwstawieniem - przyczynek do historycznej historii filozofii, lecz do filozoficznej historii filozofii.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W dniu 19 grudnia 2010 roku Zarząd Polskiego Towarzystwa Religioznawczego podjął decyzję o zorganizowaniu w dniach 12-15 września 2011 roku w Toruniu III Międzynarodowego Kongresu Religioznawczego. III Kongres został zaplanowany jako kontynuacja I Kongresu, który odbył się w Tyczynie w 2003 roku i II Kongresu, który odbył się w Poznaniu w 2008 roku. III Międzynarodowy Kongres Religioznawczy Religie i religijność w świecie współczesnym był wspólną inicjatywą Polskiego Towarzystwa Religioznawczego oraz Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jego bezpośredniej organizacji podjęli się natomiast pracownicy i doktoranci Katedry Teorii Kultury i Religii WPiSM UMK. Honorowy patronat nad Kongresem objęli: JM Rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prof. Andrzej Radzimiński; Prezydent miasta Torunia, Michał Zaleski, a także Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Ewa Mes oraz Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotr Całbecki. Celem Kongresu było przeprowadzenie wielowątkowej debaty nad współczesną kondycją religii jako zinstytucjonalizowanego systemu wierzeń, jak również nad kondycją religijności jako ludzkiej dyspozycji, gotowości do wychodzenia naprzeciw temu, co ponad. Nie próbując bynajmniej zamykać owej debaty jakąś określoną wizją światopoglądową, idea kongresu została określona w taki sposób, aby poszukiwać tego, co wspólne. Nie po to jednak, by próbować dokonywać jakichś ujednolicających generalizacji, ale po to, by poprzez dostrzeganie różnic ukazać, że wyzwania współczesności stanowią dla wszystkich podobną płaszczyznę doświadczeń religijnych. Bowiem forma religijna jest tym doskonalsza, im jest bogatsza i powinniśmy raczej mówić o konieczności rozwoju doświadczenia religijnego i religijnego myślenia a nie o jego ujednolicaniu i ograniczaniu. W ramach czterodniowych obrad zaplanowano cztery sesje plenarne: Religia i religijność w kulturze współczesnej, Religia w społeczeństwie, Teorie i metody współczesnego religioznawstwa, Religioznawstwo w Polsce. Wystąpienia uczestników zostały pogrupowane w trzynaście sekcji, które łącznie wyznaczają niezwykle szeroki zakres tematyczny badań nad współczesnym wymiarem religii i religijności. Początkowo zaplanowane było czternaście sekcji, jednak ostatecznie sekcja „Tożsamość religijna” (V) została usunięta, stąd jej brak w prezentowanym programie, przy jednoczesnym zachowaniu pierwotnej numeracji. W celu prezentacji wystąpień wszystkich referentów organizatorzy Kongresu przygotowali niniejszą publikację. Ma ona służyć nie tylko jako swoiste wprowadzenie do rozważań, mających miejsce podczas sesji plenarnych czy poszczególnych sekcji tematycznych (taką funkcję pełnić mają teksty składające się na Część I), ale również ma ona być rodzajem przewodnika oraz informatora ukazującego złożoność i wieloaspektowość aktualnych zainteresowań badaczy religii i religijności, którzy wywodzą się z różnych środowisk naukowych (Część II). Bartosz Wypych
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Władysława Szulakiewicz Nauczyciel jako przedmiot badań pedeutologii historycznej / 9 Część I. Nauczyciele – w służbie nauki i edukacji Aneta Bołdyrew Zofia Daszyńska-Golińska (1866–1934) i jej badania nad młodzieżą ubogą i zaniedbaną / 31 Ludwik Grzebień Stefan Weidel SJ (1905–1970) – wyjątkowy nauczyciel i wychowawca / 47 Władysława Szulakiewicz Nauczyciel jako „współtwórca” drugiego człowieka. Inspiracje filozofii spotkania Andrzeja Nowickiego (1919–2011) / 67 Anna Haratyk Profesor Mirosława Chamcowna (1919–2000) – naukowiec, mistrzyni i twórczyni wrocławskiego ośrodka historyków wychowania / 81 Maria Opiela Teresa Kukołowicz (1925–2014) jako nauczyciel akademicki – mistrzyni i wychowawczyni / 97 Jerzy Smoleń Arcybiskup Józef Życiński (1948–2011) – mistrz i nauczyciel międzyludzkiej komunikacji / 117 Jacek Kulbaka Nestorzy kształcenia specjalnego na ziemiach polskich w I połowie XX wieku / 133 Jolanta Lenart W świetle mistrza. Profesor Alicja Kargulowa i jej uczniowie / 151 Część II. Nauczyciele – twórcy koncepcji edukacyjnych i towarzystw pedagogicznych Anna Włoch Działalność Janet Erskine Stuart (1857–1914), organizatorki katolickich szkół dla dziewcząt, na tle rozwoju edukacji kobiet w Anglii / 181 Justyna Wojniak Siedem Sióstr – XIX-wieczne amerykańskie kolegia dla kobiet i ich założycielki / 201 Katarzyna Dormus Helena Witkowska (1870-1938) – propagatorka wychowania obywatelskiego / 223 Joanna Falkowska Nauczyciele edukacji narodowej – program twórców „Mojego Pisemka” (1902–1936) / 239 Dorota Grabowska-Pieńkosz W obronie kształcenia nauczycieli. Postulaty członków Towarzystwa Pedagogicznego / 257 Elżbieta Dolata Działalność Stowarzyszenia Nauczycielek w Krakowie na rzecz oświaty galicyjskiej i spraw zawodowych nauczycieli w latach 1873–1913 / 277 Anna Boguszewska Nauczyciele-artyści z lat międzywojennych w Polsce – krzewiciele wychowania estetycznego i sztuki książki / 301 Eleonora Sapia-Drewniak Nauczyciele pozaszkolnej edukacji dorosłych w procesie integracji środowiska lokalnego na Śląsku Opolskim w okresie powojennym (1945–1950) / 325
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Prezentowane artykuły ukazują różne przejawy przeszłości zachowane w wielu nośnikach pamięci historycznej. To zainteresowanie przeszłością jest zgodne z tezą Marcina Kuli, który mówił, że „przeszłość to spadek nie do odrzucenia”. Przeszłość dziedziczy każdy z nas, ale i przeszłość dziedziczymy też w praktyce badawczej, o czym świadczy artykuł każdego autora. Dobitniej jeszcze kwestię pamięci i przeszłości wyjaśnił Henri Bergson w pracy pt. Pamięć i życie. Według niego „w jakimś sensie trwanie jest pamięcią”. A my przychodząc na świat, od razu umieszczamy się w tej przeszłości, która bez przerwy narasta i jest wzbogacana o nowe idee. I w takim sensie książka ta ukazując różne obszary pamięci pedagogicznej, umieszcza Czytelnika w przeszłości.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka jest pierwszą monografią poezji polskiej dającej się różnorako wiązać z japońskimi miniaturami haiku. Autorka poddaje analizie lirykę ostatnich z górą stu lat (od Młodej Polski po czasy najnowsze), omawia intersemiotyczne uwikłania haiku, dotyka również problematyki translatologicznej. W pracy opisywane są zarówno utwory ortodoksyjnie wierne założeniom japońskich 17-zgłoskowców, jak i wiersze różnorako oscylujące wokół prototypu gatunku oraz miniatury ukrywające pod modnym dalekowschodnim szyldem stare europejskie formy literackie. Monografia wpisuje się w nurt badań komparatystyki kulturowej; pokazuje panoramę zjawisk artystycznych szeroko definiowanego modernizmu: polskiego i, w bardziej punktowych odsłonach, zachodnioeuropejskiego i amerykańskiego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka stanowi próbę monograficznego ujęcia problemu recepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego w polskiej literaturze powojennej. O skali powziętego przez autorkę zadania świadczy to, że przedmiotem jej badań są nie tylko siedemnastowieczne obrazy holenderskie i, odnoszące się do nich, polskie utwory literackie, ale również teksty dziewiętnastowiecznych pisarzy i krytyków (najczęściej francuskich), które ukształtowały tak zwany mit Holandii złotego wieku. Autorka zaznajamia czytelnika z historycznie uwarunkowanymi, zmieniającymi się modelami percepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego. Oryginalnym osiągnięciem jest wypracowany przez badaczkę klucz genologiczny, będący konsekwencją historycznoliterackiej tezy na temat zapośredniczenia polskiej dziewiętnastowiecznej recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku z zachodnioeuropejskiej dziewiętnastowiecznej literaturze i krytyce artystycznej. Okazuje się, że pisarze, tacy jak Czapski, Herling-Grudziński, Miłosz, Herbert, Zagajewski, Wencel – by wymienić tylko niektórych bohaterów książki – podobnie jak niegdyś Fromentin, Thoré, Balzac, postrzegają pejzaże, sceny rodzajowe, martwe natury i portrety (w tym także portrety zbiorowe i autoportrety) jako gatunki „typowo holenderskie”; poddają rewizji pojęcia, takie jak realizm i rodzajowość, o Varmeerowskim Widoku Delft nie potrafią mówić bez odniesienia do Proustowskiego petit pan de mur jaune, martwe natury „czytają” poprzez Chardina i Cézanne’a czy wskrzeszają mit Rembrandta-autoportrecisty, dokonującego analizy własnego „ja”. Na uwagę zasługuje również rozbudowana, szczegółowa analiza nie ukończonego zbioru esejów Herberta o małych mistrzach holenderskich – Willemie Duysterze, Pieterze de Hoochu, Hendricku Avercampie, Herculesie Segersie i Pieterze Saenredamie. Autorka tropi niezlokalizowane przez Herberta cytaty, odkrywa źródła jego nawiązań, docierając do opracowań i katalogów, z których pisarz korzystał, przygotowując tom Mali mistrzowie. Jednak opracowane badania mają nie tylko dokumentalistyczny charakter, autorka stawia bowiem tezę na temat Herbertowego projektu małej , „skrajnie subiektywnej” historii sztuki, a także przybliża czytelnikowi mniej znanych w Polsce malarzy, których artystyczna ranga domaga się – co Herbert wielokrotnie podkreślał – docenienia.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka, wpisująca się we wciąż aktualne w dobie "postmedializmu" dyskusje o rozmywaniu się granic sztuk, stawia pytanie o miejsce architektury w nowoczesnych systemach sztuk pięknych i we współczesnych definicjach sztuk wizualnych. Inspiracją do podjęcia tych rozważań stały się współczesne praktyki artystyczne, w których wyłania się wyraźnie nurt zainteresowania architekturą oraz sposobami architektonicznej reprezentacji. Współczesne integracje pokazane są na tle dawnych powinowactw, a zwłaszcza na tle osiemnastowiecznej krytyki doktryny ut pictura poesis, nowoczesnych systemów sztuk pięknych, często marginalizujących architekturę, dziewiętnastowiecznego postulatu syntezy sztuk czy koncepcji integracji sztuk z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. Zwrot ku architekturze, zauważalny w praktykach artystycznych, zostaje przedstawiony również w odniesieniu do przemieszczeń perspektyw badawczych współczesnej humanistyki. Omówione w książce zagadnienia są analizowane z perspektywy badawczej dyscypliny historii sztuki, która - w ciągu ostatnich dekad - uległą wielu metodologicznym zwrotom. Rozważania o współczesnych powinowactwach architektury i sztuk wizualnych, zawarte w prezentowanej książce, stanowią propozycję odnowienia historii sztuki - nie tylko jako współczesnej nauki o obrazie, ale i współczesnej nauki o przestrzeni, ze szczególnym uwzględnieniem architektury jako "sztuki kształtowania przestrzeni".
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka ukazuje dzieje archiwów polskich działających zarówno na ziemiach polskich, jak i poza granicami kraju w latach 1944–1989. Cezurą końcową jest rok, w którym odbyły się pierwsze po II wojnie światowej częściowo demokratyczne wybory (ich wyniki stały się początkiem końca Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej). Pracę podzielono na rozdziały, w których kolejno przedstawiono granice i ustrój Polski po 1945 r., organizację i zadania archiwów polskich do 1951 r., ich działalność po tym roku (czyli po wydaniu nowego dekretu o archiwach państwowych), a następnie po reformie administracyjnej 1975 r. i uchwaleniu w 1983 r. nowej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym. W dalszych jej częściach omówiono państwowy zasób archiwalny, m.in. jego gromadzenie, opracowanie, udostępnianie i popularyzację, a także zasób narastający i archiwa zakładowe, budownictwo archiwalne, problem kadr archiwalnych i ich kształcenia oraz – skrótowo – działalność naukową archiwów. Rozważania kończy rzut oka na dzieje i zasób najważniejszych polskich archiwów państwowych w tym okresie oraz appendix, w którym przedstawiono sylwetkę profesora Andrzeja Tomczaka, przez prawie całe dojrzałe życie związanego zawodowo i naukowo z tworzoną po II wojnie światowej archiwistyką polską.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Pragnę zbadać, jak Europejczycy i Afrykanie, ludzie tak różnych kultur, zareagowali na owo nieoczekiwane spotkanie. Jakich doznawali uczuć, czego się bali, co budziło ich podziw, zdziwienie i zaciekawienie? Czym się oburzali? Dlaczego podejmowali ryzyko, by lepiej poznać stronę przeciwną? Jak ze sobą walczyli, jak i dlaczego ginęli? Jak nawiązali pierwsze wzajemne kontakty, jak się porozumiewali i organizowali spotkania? Jak wybierali miejsca takich spotkań? Jak i w jakich dziedzinach rozpoczęli współpracę? Co Europejczycy sądzili o Afrykanach, a co Afrykanie o Europejczykach? Kiedy Europejczycy zorientowali się, że Afrykanie różnią się między sobą, i co uznali za podstawę tych różnic? I podobnie, kiedy do takich wniosków dotyczących Europejczyków doszli Afrykanie? Mam nadzieję, że odpowiedzi na te i inne pytania powstające w czasie analizy źródeł pozwolą na określenie, jakie zmiany w mentalności ludzi z obu stron i w ich światopoglądzie spowodowało spotkanie się Europejczyków z Afrykanami. Fragment wstępu
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Ambicją autora nie było stworzenie monumentu wyczerpującego wszystkie kwestie, których rozpatrzenie umożliwiają źródła historyczne i świadectwa archeologiczne, lecz raczej krytyczna analiza dostępnych informacji, pozostawiająca wciąż spore pole do manewrów interpretacyjnych. Osią rozważań nie jest chronologia wydarzeń politycznych, lecz wybrane problemy badawcze, które albo nie wzbudziły dotąd szerokiego zainteresowania, albo pozwalają na wzbogacenie dotychczasowych interpretacji. Według standardowej wiedzy Mieszko od szóstej dekady X wieku był samodzielnym władcą o niekwestionowanym autorytecie wewnątrz swojego rodowego terytorium, wzbudzającym respekt sąsiadów i przyciągającym uwagę kronikarzy. Nie wiemy jednak, choć chcielibyśmy się dowiedzieć: Dlaczego właśnie on? Dlaczego właśnie wtedy? Dlaczego właśnie tam? Jak do tego doszło? Autor próbuje wykazać, że można znacznie poszerzyć zakres rozważań i zakwestionować niektóre mocno ugruntowane przekonania. Nie jest to zatem kolejna biografia pierwszego władcy piastowskiego, lecz rozważania nad wybranymi problemami, które wymagają ponownego przemyślenia. Autor podejmuje próbę „zrozumienia” kwestii najtrudniejszych: Kim byli przodkowie Mieszka? Skąd wzięła się ich wiedza o tym, jak zbudować podstawy państwa terytorialnego? Jak brzmiało oryginalne imię Mieszka? Czy gorliwie szerzył chrześcijaństwo? Jaką miał strategię geopolityczną? Jaki był terytorialny zasięg jego władzy? Jakie były polityczne okoliczności jego śmierci? Gdzie został pochowany? Brak solidnych podstaw informacyjnych sprawia, że zaproponowane odpowiedzi to raczej sugestie historiograficzne niż konkluzywne stwierdzenia. Tylko na tyle pozwala bowiem dzisiejszy stan naszej wiedzy. Mimo to autor świadomie podejmuje ryzyko sformułowania dość kontrowersyjnych propozycji, które sprowokują zapewne krytyczną dyskusję.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W debacie wokół przemian współczesnych rodzin i wzorców płci rzadko dyskutuje się o doświadczeniach kobiet spoza klasy średniej. W istocie niewiele wiemy na temat tego, jak po 1989 roku zmieniały się biografie, tożsamości i role rodzinne rolniczek i robotnic. Tymczasem od co najmniej kilku dekad to właśnie zwalniane z restrukturyzujących się fabryk pracownice, rolniczka i gospodynie domowe są bohaterkami cichej, niewidzialnej, choć masowej ewolucji. Jako (nie)legalne migrantki – sprzątaczki i opiekunki dzieci, osób starszych i chorych – zamieszkujące wraz z milionami podobnych sobie globalnych robotnic getta migracyjne w metropoliach Europy i Ameryki, musiały zmierzyć się z nowymi nierównościami, gruntownie przeorganizować rolę, tożsamości rodzinne i wzorce płci. Jak Polki radziły sobie z wieloletnią przymusową rozłąką z dziećmi w sytuacji, gdy „opieka na odległość” stała w sprzeczności z figurą matki rezydencjalnej utrwaloną w świadomości jako kanoniczna i niemodyfikowalna? Jak zmieniały się przy tym ich relacje z mężami, rodzinami i społecznościami lokalnymi? O jakich doświadczeniach , jakim językiem mówi „matka Polka na odległość”? Jakie kulisy życia polskich rodzin zaczęła odsłaniać, kiedy znalazła się tak – poza granicami domu, tradycyjnego świata społecznego wsi, miasteczka, państwa? Z czym wiąże się „postmodernizacja ubogich”? Autorka odpowiada na te pytania, zastanawiając się jednocześnie, czy od 1989 roku – kiedy okno dla masowych migracji kobiet otworzyło się szerzej – mieliśmy do czynienia z niedostrzeżoną rewolucją płci w społecznościach zwykle szufladkowanych jako twierdze tradycyjności. Analizy powstały na podstawie zebranych przez autorkę narracji autobiograficznych kobiet, których doświadczenie życia między dwoma krajami wpisało się w dwie dekady transformacji 1989-2010. Książka nie mogłaby jednak powstać bez intensywnych badań terenowych, prowadzonych w Polsce I Belgii. Dały one wgląd w życie migrantek, ich rodzin i społeczności na wsiach i w małych polskich miasteczkach, a także w gettach migracyjnych Brukseli.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Niniejsza monografia składa się z dwóch części. Pierwsza z nich zatytułowana jest Perspektywa komunikacyjna wobec dydaktyki języków nierodzimych jako zjawiska społecznego, natomiast druga nosi tytuł Perspektywa komunikacyjna a wybrane zjawiska społeczne. Wspólnym mianownikiem obydwu części jest wyraz komunikacja.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Problematyka cyberprzestępczości stała się przedmiotem zainteresowania nauk o bezpieczeństwie, socjologii, psychologii, informatyki i wielu innych dziedzin. W naukach ekonomicznych przez długi czas była ona odnoszona głównie do kwestii bezpieczeństwa transakcji i ryzyka. Jednak z czasem także w ekonomii zaczęły pojawiać się pierwsze badania dotyczące rynku cyberprzestępczości jako coraz bardziej znaczącego segmentu gospodarki nieoficjalnej. Tematyka ta jest nadal daleka od wyczerpania. Niewątpliwie analiza cyberprzestępczości jest utrudniona ze względu na interdyscyplinarny charakter tego zjawiska, jak również z powodu bardzo wysokiej dynamiki jego zmian. Znaczenie cyberprzestępczości, podobnie jak nowoczesnych technik komunikacyjnych, takich jak Internet, ciągle wzrasta. Pomimo tego wciąż nie istnieją skuteczne rozwiązania umożliwiające przeciwdziałania temu zjawisku. Jednym z powodów jest brak, jak dotąd, zadowalającej charakterystyki oraz modelu funkcjonowania rynku cyberprzstępczego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka poświęcona jest multimediom i roli, jaką odgrywają lub mogą odgrywać w komunikacji, w specyficznych praktykach czytelniczych oraz życiu kulturalnym osób z uszkodzonym słuchem, a zwłaszcza w środowisku ludzi głuchych, dla których językiem macierzystym jest język migowy. Rozważania usytuowane zostały w kontekście historycznym, z odwołaniem do czasów poprzedzających rewolucję cyfrową. Pozwoliło to na ukazanie przemian, jakie nastąpiły w postrzeganiu społeczności Głuchych, tworzących własną kulturę, zogniskowaną wokół języka migowego, a także umożliwiło przedstawienie ich samych, jako społeczności, która nie tylko korzysta z możliwości, jakie dają nowe technologie, ale również uczestniczy w ich powstawaniu. Książka obejmuje siedem rozdziałów. Otwiera ją Wprowadzenie, w którym wyjaśnione zostały motywy i cele podjęcia badań, z ogólną charakterystyką przyjętej metodologii. Rozdział pierwszy poświęcony jest szczegółowym założeniom metodologicznym pracy, w której dominuje ujęcie funkcjonalne. Tu również znajduje się przegląd literatury i bazy źródłowej. Rozdział drugi zawiera charakterystykę osób z uszkodzonym słuchem, przestawia język migowy – główny środek komunikacji niesłyszących, a także wskazuje bariery, na jakie trafiają w dostępie do standardowego czytelnictwa. W rozdziale trzecim omówione zostały media dla osób z dysfunkcją słuchu w czasach sprzed Internetu i ich współczesne kontynuacje. Czwarty rozdział prezentuje rewolucję multimedialną, jaka nastąpiła wskutek notacji SignWriting –pisma migowego, docierającego również do Polski. W rozdziale piątym omówiono multimedia, które zaistniały w Polsce dzięki komputerom i sieci, w tym – słowniki i programy adresowane do dzieci i młodzieży z niedosłuchem. Nowym możliwościom dostępu do informacji – poprzez witryny tworzone przez lub dla osób z uszkodzonym słuchem oraz oferowane w nich multimedia – poświęcony został rozdział szósty. W rozdziale siódmym zaprezentowano dostępne w sieci formy multimedialne, odgrywające istotną rolę w życiu kulturalnym i rozrywce „mieszkańców świata ciszy”. Całość zamyka Zakończenie, podsumowujące ogół rozważań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka jest poświęcona analizie statusu dowodów matematycznych. Na proces dowodzenia w matematyce można patrzeć jako na pewnego typu argumentację, która jest ujęta w precyzyjnie skodyfikowane reguły. Jednak standardy dowodowe ewoluują, nieuchronnie pojawiają się też w nich elementy uznaniowe - przyjęcie pewnych reguł jako powszechnie akceptowanych odbywa się bowiem na etapie preteoretycznym. Co więcej, dowody matematyczne znane z praktyki odległe są od wersji sformalizowanej. Ta rozbieżność prowadzi do ciekawych problemów filozoficznych. W książce analizowane są: (1) problem relacji między realnymi, znanymi z praktyki dowodami matematycznymi a dowodami traktowanymi jako formalne ciągi symboli (będącymi przedmiotem zainteresowania teorii dowodu), (2) problem rozumienia w matematyce i zagadnienie eksplanacyjnej roli dowodów matematycznych, (3) kwestia empirycznych elementów w dowodach matematycznych i empirycznego zapośredniczenia wiedzy matematycznej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Rozprawa jest poświęcona analizie trzech koncepcji „literatury stosowanej”, jakie zapisano w międzywojennych publikacjach trojga polskich badaczy (Romana Ingardena, Stefanii Skwarczyńskiej, Konstantego Troczyńskiego). Została w niej podjęta problematyka materialności świata realnego, jej wpływu na to, co symboliczne, a także trybów referencji w gatunkach literatury stosowanej. W tym samym 1931 roku zostały wydane: Romana Ingardena Das literarische Kunstwerk, Stefanii Skwarczyńskiej O pojęcie literatury stosowanej oraz Konstantego Troczyńskiego Rozprawa o krytyce literackiej. Wszystkie trzy publikacje odbiły się głośnym echem pośród literaturoznawców, wszystkie trzy wniosły niebagatelny wkład w ówczesne rozważania teoretycznoliterackie, krytycznoliterackie oraz estetyczne, a także wyznaczyły pole do dalszych poszukiwań i dociekań. Ingarden, Skwarczyńska i Troczyński dążą do zdobycia wiedzy pewnej, do zbudowania takich metodologii, które spełnią wymogi tradycyjnej, scjentystycznie pojmowanej épistéme. Zarazem jednak cały ich wysiłek jest skoncentrowany na umożliwieniu dotarcia do materialnych rzeczy świata realnego i zachowaniu właściwej im osnowy ontologicznej w obrębie samych doświadczeń poznawczych, a także konkretnych ich wyników. Chcą te dwie strony: podmiot ze szkiełkiem i okiem narzędzi badawczych oraz samoistną bytowo, transcendentną, materialną rzeczywistość, zachować we wzajemnym, genetycznym uwikłaniu. Ich badania i koncepcje zdają sprawę z przeświadczenia o tym, że oddanie rzeczy w zamian za jej stabilny semantycznie znak idzie w parze z gestem opanowania kosmosu, zaś rzeczowość rzeczy – stawiająca opór poznaniu – prowadzi w głąb życia. Znajomość geometrii przedmiotu nie wystarczy do tego, by rzeczy dotknąć, by móc odczuć jej narzucającą się obecność. Niebezpieczeństwo zawsze tkwi bowiem w nadmiernie gładkiej eksplikacji. Ingardenowi, Skwarczyńskiej i Troczyńskiemu idzie o taki projekt gatunków literatury stosowanej, dzięki któremu poznający podmiot – biologiczny i kruchy – nie będzie apodyktycznie górował nad czarnymi blankami bytu, a zarazem efekty ich obecności wprowadzi w obręb swoich doświadczeń poznawczych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
PODZIĘKOWANIA / 9 WSTĘP / 11 ROZDZIAŁ I. KONSTRUOWANIE DZIECIŃSTWA / 29 O antropologii i o dzieciństwie / 29 Symulowanie dzieciństwa / 57 Świadectwa dzieciństwa / 72 Maskowanie dzieciństwa / 87 ROZDZIAŁ II. CIAŁO DZIECIŃSTWA / 117 Ciało dzieciństwa w sieciach relacji / 117 Ciało dzieciństwa w oku kamery / 134 Ciało dzieciństwa na wojnie. W stronę fikcji / 150 Ciało dzieciństwa na wojnie. W stronę dokumentu / 184 Ciało dzieciństwa w perspektywie „realizmu bezpośredniego” / 199 ROZDZIAŁ III. LITERACKIE TEMATY CIELESNE W PERSPEKTYWIE BIOPOLITYKI / 207 Biopolityka oraz literatura dla dzieci i młodzieży / 207 Między treningiem a zabawą / 231 Między wykluczeniem a akceptacją niepełnosprawnego ciała / 254 Społeczna produkcja obrazów odmienności / 283 ZAKOŃCZENIE / 293 SUMMARY / 299 NOTA BIBLIOGRAFICZNA / 303 SPIS RYCIN / 305 BIBLIOGRAFIA / 307 INDEKS OSOBOWY / 323
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Czwarta publikacja z serii „Biblioteczka Dziecięca” zawiera kilkanaście artykułów poświęconych rozmaitym zagadnieniom związanym z filmem, telewizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą. Fenomen ruchomych obrazów, wyrastający na Zachodzie z wielowiekowych doświadczeń związanych z camera obscura oraz z medium fotografii, dziś pełni ważną kulturotwórczą funkcję i w istotny sposób przyczynia się do wzbogacenia szeroko pojętej sztuki adresowanej do młodego widza. Ponadto filmy dokumentalne i fabularne w ciągu XX wieku stały się znakomitymi środkami, za pomocą których reżyserzy, scenarzyści i aktorzy opowiadają o problemach dziecka lub budują zmetaforyzowany obraz dzieciństwa, wykorzystujący elementy autobiograficzne i wspomnieniowe. Odrębne miejsce w kulturze Zachodu zajmuje telewizja, będąca nie tylko – wbrew temu, co powszechnie się sądzi – źródłem rozrywki kierowanej do nieletniego widza, wiele europejskich stacji, jak choćby z Wielkiej Brytanii (BBC), Finlandii (YLE) czy Francji (France 5), oferuje bowiem także wartościowe programy edukacyjne. Książka Dziecko w świecie ruchomych obrazów ma charakter monograficzny w tym sensie, że główny wątek rozważań wszystkich autorów dotyczy tego, jak media oparte na języku filmowym kształtują narrację o dziecku i dzieciństwie oraz w jakie wchodzą związki z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą. Z perspektywy dokonującej się w XXI wieku komunikacyjnej rewolucji, której efektem jest bogaty obszar digital culture, ponadstuletni dorobek filmowy oraz – nieco mniejszy – telewizyjny o dziecku i dla dziecka wciąż domaga się w polskich badaniach filmoznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych analiz o szczegółowym i syntetycznym charakterze. Oddając do rąk Czytelnika niniejszą publikację, redaktorzy mają nadzieję, że podjęte w niej problemy w istotny sposób wzbogacą dotychczasową wiedzę na temat dziecka i dzieciństwa konstruowanego za pomocą języka ruchomych obrazów.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Książka stanowi porównawcze case study pamięci społecznej w miejscach, które na skutek wojennych i tużpowojennych czystek etnicznych, masowych przesiedleń i migracji doświadczyły niemal całkowitej wymiany ludności. Żółkiew – do 1939 roku wieloetniczne (zamieszkane przez Żydów, Polaków i Ukraińców) miasteczko w województwie lwowskim, należące do II Rzeczpospolitej – po wojnie weszła w skład Ukraińskiej SRR. Krzyż, przed wojną niemiecki Kreuz (Ostbahn), znalazł się po 1945 roku w granicach polskich „ziem odzyskanych”. Oba miasta nie tylko straciły większość swoich mieszkańców i znaczną część tkanki miejskiej, zostały również pozbawione dotychczasowej tożsamości i historii. To samo spotkało ludzi, którzy do Krzyża i Żółkwi przyjechali: niezależnie od tego, czy byli migrantami przymusowymi, czy dobrowolnymi, musieli rozpocząć nowe życie i przystosować się do zupełnie nowych warunków. Musieli też – fizycznie i symbolicznie – zająć miejsce tych, których we wspomnianych miejscowościach już nie było. Na podstawie analizy ponad stu pięćdziesięciu wywiadów biograficznych i biograficzno-tematycznych autorka odtwarza proces kształtowania się nowej, powojennej rzeczywistości społecznej w obu miastach, ograniczony przez represywny system polityczny, wewnętrzne konflikty i indywidualne ludzkie dramaty. Pokazuje, w jaki sposób różne grupy nowych mieszkańców odnoszą się do przeszłości grupy własnej, obcego miejsca zamieszkania oraz ludzi, którzy żyli tu przed nimi. Pamięć przesiedlenia i postmigracyjna rekonstrukcja tożsamości, dynamika procesów zakorzenienia w różnych pokoleniach mieszkańców Krzyża i Żółkwi, lokalne spory o bohaterów i zdrajców – to najważniejsze tematy pojawiające się w książce. Osadzając analizę empiryczną w instrumentarium teoretycznym współczesnych studiów nad pamięcią biograficzną i zbiorową, praca proponuje oryginalne spojrzenie porównawcze na problematykę pamięci w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again