Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(28)
Katalog główny
(25)
Forma i typ
E-booki
(28)
Książki
(25)
Publikacje naukowe
(11)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Publikacje fachowe
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(22)
wypożyczone
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(18)
Wypożyczalnia Chodzież
(1)
Wypożyczalnia Czarnków
(7)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(1)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(1)
Autor
Marzec Helena
(4)
Forma Paulina
(3)
Laurman-Jarząbek Edyta
(3)
Mazur Eliza
(3)
Stolarczyk Michał
(3)
Szymczyk Katarzyna
(3)
Łączek Tomasz
(3)
Jarocki Tomasz
(2)
Kominek Andrzej
(2)
Rogozińska Katarzyna
(2)
Winiarczyk Anna
(2)
Wiśniewski Czesław
(2)
Wojciechowska Mariola
(2)
Wojtkowiak Monika
(2)
Żeber-Dzikowska Ilona
(2)
Babiarz Mirosław
(1)
Bidziński Karol
(1)
Boksa Ewa
(1)
Bąk Joanna
(1)
Ciupińska Beata
(1)
Dobrołowicz Justyna
(1)
Gawęcka Mirosława
(1)
Gwiazdowska-Stańczak Sylwia
(1)
Górski Paweł
(1)
Halina Mielicka-Pawłowska
(1)
Hanyga-Janczak Patrycja
(1)
Jabłońska Anna
(1)
Kasińska-Metryka Agnieszka
(1)
Kiełtyk-Zaborowska Izabela
(1)
Klasińska Barbara
(1)
Klimek Rudolf
(1)
Kopik Aldona
(1)
Kotowski Bartłomiej
(1)
Koziej Sławomir
(1)
Kościołek Andrzej
(1)
Malarewicz Andrzej
(1)
Malinowski Witold
(1)
Matyjas Bożena
(1)
Małolepszy Eligiusz
(1)
Michalska Agata
(1)
Miernik Rafał
(1)
Molendowska Magdalena
(1)
Okoniewska Ewelina
(1)
Ostrowska Martyna
(1)
Parkita Anna
(1)
Parkita Ewa
(1)
Pasìčnik Volodimir Romanovič
(1)
Plaskura Paweł
(1)
Pufal-Struzik Irena
(1)
Ruszkiewicz Dorota
(1)
Róg Anna
(1)
Skałbania Barbara
(1)
Soszka Tomasz
(1)
Stefański Ryszard
(1)
Szczukiewicz Piotr
(1)
Szpringer Monika
(1)
Szymkiewicz Jadwiga
(1)
Treliński Gustaw
(1)
Walasek-Jarosz Barbara
(1)
Weryszko Małgorzata
(1)
Wilczkowska Anastazja
(1)
Wilczkowski Edward
(1)
Wiśniewska Karolina
(1)
Zając Anna
(1)
Zając Anna (logopeda)
(1)
Zyzik Elżbieta
(1)
Łyjak Wiktor
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(22)
2000 - 2009
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
Kraj wydania
Polska
(50)
Język
polski
(50)
Odbiorca
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(1)
Temat
Rodzina
(5)
Młodzież
(4)
Dziecko
(3)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(3)
Wychowanie przedszkolne
(3)
Dojrzałość szkolna
(2)
Internet
(2)
Kształcenie
(2)
Rodzice
(2)
Rodzina zastępcza
(2)
Socjalizacja
(2)
Studenci
(2)
Sukces
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Agresywność
(1)
Alkoholizm
(1)
Autyzm
(1)
Bezrobocie
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciąża
(1)
Dobre praktyki
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
E-learning
(1)
Edukacja artystyczna
(1)
Edukacja muzyczna
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Globalizacja
(1)
Jakość kształcenia
(1)
Kobieta
(1)
Kompetencje komunikacyjne
(1)
Kompetencje medialne
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Kryzys
(1)
Ludzie starzy
(1)
Matematyka
(1)
Małżeństwo
(1)
Multimedia
(1)
Nauczyciele
(1)
Niedostosowanie społeczne
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Obowiązek szkolny
(1)
Opieka pielęgniarska operacyjna
(1)
Opieka zdrowotna nad matką
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika personalistyczna
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Pielęgniarstwo położnicze
(1)
Podmiotowość
(1)
Polityka oświatowa
(1)
Polityka społeczna
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Położnictwo
(1)
Praca
(1)
Praca socjalna
(1)
Praca umysłowa
(1)
Pragmatyka lingwistyczna
(1)
Problemy społeczne
(1)
Program nauczania
(1)
Promocja zdrowia
(1)
Przedszkola
(1)
Przekonania
(1)
Przemoc seksualna wobec dziecka
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rodzina wielodzietna
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Rytmika (przedmiot szkolny)
(1)
Rzeczywistość wirtualna
(1)
Społeczeństwo informacyjne
(1)
Strategie uczenia się
(1)
Symulatory
(1)
System wartości
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Technologia informacyjna (IT)
(1)
Teoria umysłu
(1)
Ubóstwo
(1)
Uczucia
(1)
Uzależnienia
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(1)
Wykorzystywanie seksualne dzieci
(1)
Zdrowie publiczne
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
2001-
(7)
2001-0
(5)
1901-2000
(2)
1989-
(2)
1901-
(1)
1945-
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Europa
(1)
Powiat kielecki (woj. świętokrzyskie)
(1)
Powiat skarżyski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Powiat staszowski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Świętokrzyskie, województwo
(1)
Gatunek
Opracowanie
(5)
Raport z badań
(3)
Monografia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Materiały pomocnicze
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki [Typ publikacji]
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(8)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Historia
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Psychologia
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
53 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Monografia zawiera teksty związane z interdyscyplinarnym postrzeganiem sukcesu życiowego. Autorzy przedstawili własne rozważania wynikające z różnych ujęć reprezentowanych przez nich dyscyplin naukowych, tj.: pedagogiki, psychologii, filozofii, socjologii, literaturoznawstwa. To zaleta, możliwe jest bowiem rozpatrywanie tematyki sukcesu życiowego w sposób wieloaspektowy. Publikacja zawiera rozważania teoretyczne, przemyślenia, refleksje, wyniki badań własnych i wynikające z nich wnioski, jak również wskazówki dotyczące działań wspomagających rozwój dla osób pracujących w placówkach edukacyjnych, wychowawczych czy terapeutycznych. Celem opracowania jest upowszechnienie tematyki sukcesu życiowego w perspektywie rozważań wynikających z analiz prowadzonych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Współpraca instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny zakłada konieczność określenia celów i planu działania z uwzględnieniem specyfiki działalności poszczególnych służb oraz wykorzystania zasobów środowiska lokalnego pod względem infrastruktury instytucjonalnej, kadrowej oraz wypracowanych wspólnych modeli i procedur postępowania. Współdziałanie służb pomocowych pozwala spojrzeć na sytuację rodzin z wielu perspektyw, co ma istotne znaczenie dla przyjęcia najlepszej strategii postępowania umożliwiających przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, a także daje możliwość prowadzenia równoczesnych oddziaływań interwencyjnych i pomocowych. Warto przy tym pamiętać, że perspektywy rozwiązań problemów osób potrzebujących pomocy tkwią w mobilizacji sił środowiska lokalnego oraz w pobudzaniu inicjatywy społecznej. W pracy podjęto próbę̨ przybliżenia różnorodnych form pomocowych kierowanych wobec dzieci i rodzin wieloproblemowych. Nakreślony w monografii model współpracy interdyscyplinarnej tworzącej platformę porozumienia między instytucjami wskazuje na konieczność zbudowania społecznego zaufania do instytucji wspomagających. Zainteresowanie państwa oraz lokalnych samorządów tą problematyką inicjuje szereg działań instytucjonalnych. Ich podejmowanie powinno prowadzić do wykorzystania całego „wachlarza” elementów pomocowych począwszy od opieki medycznej, poprzez działania finansowe, aż do wykorzystania ściśle wyspecjalizowanych narzędzi w ramach szeroko rozumianej polityki społecznej. Istotnymi aspektami sieci wsparcia jest ich rozmiar, dostępność i szybkość w udzielaniu potrzebnej pomocy. Co istotne, w działaniach wspierających rodzinę istotne znaczenie ma inspirowanie ludzkiej aktywności, czyli kształtowanie postaw radzenia sobie z własnymi problemami, wzmocnienie poczucia własnej wartości i sprawczości oraz propagowanie rozwijania własnych możliwości – pracy na zasobach. Ukazanie poszczególnych działań pozwoli Czytelnikowi posiąść nową, szerszą wiedzę na temat lokalnego systemu pomocy rodzinie współczesnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja zawiera zbiór artykułów prezentujących dobre praktyki w profilaktyce ochrony zdrowia, resocjalizacji i edukacji. Profilaktyka zdrowotna stanowi niezwykle ważną dziedzinę naszej rzeczywistości. Choroby cywilizacyjne, wszechobecne zagrożenia chemiczne i behawioralne powodują, że coraz częściej i coraz młodsi ludzie zmagają się z trudnościami adaptacyjnymi, emocjonalnymi i uzależnieniami. Na niniejszą pozycję składają się teksty pedagogów, specjalistów z zakresu zdrowia publicznego, psychologów i prawników. Wszystkie artykuły stanowić mogą inspirację do wzbogacania warsztatu pracy profilaktycznej, resocjalizacyjnej i pedagogicznej, która nie może być zrutynizowana, ponieważ pedagog, psycholog czy prawnik powinni być osobami zaangażowanymi, pomysłowymi, poprzez podejmowanie różnorodnych wyzwań w środowisku pracy urzeczywistniającymi elastyczne przekraczanie granic swej pedagogicznej, resocjalizacyjnej czy edukacyjnej działalności. Autorzy mają nadzieję, że zasygnalizowane tutaj zagadnienia wyzwolą refleksję czytelników i każde kolejne indywidualne spotkanie z drugim człowiekiem będzie niepowtarzalne i wyjątkowe, a pojawiające się w różnych momentach procesu profilaktycznego, resocjalizacyjnego i edukacyjnego wątpliwości co do celowości działań zainspirują aktywnego pedagoga, psychologa, edukatora do kreatywności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Monografia poświęcona jest problematyce sprawności funkcjonalnej osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, która oznacza zdolność do wykonywania podstawowych czynności życia codziennego i niezależność od innych w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych. Analizie poddano trzy składowe: samoobsługę, mobilność (umiejętność transferów) oraz funkcjonowanie społeczne (zaangażowanie w życie rodzinne i aktywność społeczną). Koncepcyjnie praca została mocno osadzona na modelu Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, czego implikacją jest szeroki obszar badań, obejmujący zarówno czynniki osobnicze, jak i środowiskowe. Publikacja wskazuje granice samodzielności dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym w zakresie realizacji szeroko pojętych czynności życiowych, wyznacza jej najistotniejsze predyktory. Informacje te mogą być punktem wyjścia optymalnego ukierunkowania procesów terapeutyczno-pomocowych. Mogą również znaleźć praktyczne zastosowanie na etapie oceny wstępnej ewaluacji postępowania usprawniającego. Publikacja zainteresuje czytelników zarówno środowiska medycznego, studentów kierunków medycznych, jak również osoby spoza tego kręgu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Monografia składa się z siedmiu rozdziałów, w których poruszona zostałam tematyka bezpieczeństwa państwa z uwzględnieniem aktualnych wyzwań i zagrożeń. Rozdział pierwszy dotyczy przestępczości zorganizowanej. Poruszone zagadnienia oparte zostały na najnowszych dokumentach i obejmują problematykę, która dotyczy państw Unii Europejskiej i nie tylko. W rozdziale drugim przedstawiono nowoczesne oblicza wojny na przykładzie konfliktu rosyjsko – ukraińskiego. Zwrócono szczególną uwagę na rodzaj i natężenie informacji wpływających na poczucie zagrożenia. Przedstawiono także rolę i znaczenie informacji we współczesnych konfliktach oraz założenia wojny hybrydowej wykorzystującej szereg działań: od dezinformacji i fake newsów po działania destabilizacyjne i zbrojne. Idee wojny hybrydowej (nowej drogi wojny) nabrały szczególnego znaczenia po tym, jak Rosja wykorzystała Olimpiadę w Soczi do „rozmycia” aneksji Krymu. Dla Rosji informacja stała się bronią, zaś środki niewojskowe okazały się być równie skuteczne jak broń konwencjonalna. W kolejnym rozdziale zaprezentowana została koncepcja bezpieczeństwa społecznego Chin, w której dominuje kwestia suwerenności terytorialnej. W Chinach human security rozumie się nie jako bezpieczeństwo jednostki, lecz jako bezpieczeństwo społeczeństwa jako całości, zaś dla określenia bezpieczeństwa społecznego używa się terminu „nietradycyjne bezpieczeństwo”. Omówiono obowiązujące w Chinach oficjalne dokumenty traktujące o bezpieczeństwie społecznym. Istotną kwestią z punktu widzenia omawianego tematu jest również wprowadzony przez Chiny System Zaufania Społecznego, wpisujący się w koncepcję bezpieczeństwa jednostek. W rozdziale czwartym monografii została zawarta problematyka zagrożeń ekologicznych XXI wieku. Uwzględniając specyficzny charakter oraz wielowymiarowość współczesnych zagrożeń ekologicznych scharakteryzowano przede wszystkim zagrożenia o podłożu: geologicznym, hydrologiczno-meteorologicznym oraz technologicznym. Wiele uwagi poświęcono analizie i ocenie następstw tych zagrożeń dla całego ekosystemu ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Polski. Rozdział piąty poświęcony jest problematyce zagrożeń epidemicznych, a także zagrożeń związanych z celowym użyciem patogenów biologicznych jako narzędzia agresji. Szczególną uwagę poświęcono analizie historycznej najważniejszych przypadków epidemii oraz zagrożeniom epidemicznym związanym z wirusami: SARS, MERS, ptasiej grypy, świńskiej grypy, Eboli, SARS-CoV-2, Zika, Nipah, Lassa oraz z wirusem małpiej ospy (MPXV). Druga cześć tego rozdziału zawiera analizę historyczną celowego użycia patogenów biologicznych jako narzędzia agresji oraz przykłady współczesnych ataków z użyciem czynników aktywnych broni biologicznej. Monografię zamyka tematyka z zakresu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. W ostatnich latach w krajach Unii Europejskiej (także w Polsce) wzrosła liczby pojazdów, a to prowadzi do wzrostu liczby zagrożeń występujących w ruchu drogowym. Stąd też w rozdziale Bezpieczeństwo ruchu drogowego – czynniki zagrożeń zaprezentowano istotę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz scharakteryzowano czynniki zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci modelu U-P-O i zachodzące między nimi powiązania. Z kolei w rozdziale Inteligentne systemy transportowe a bezpieczeństwo ruchu drogowego przedstawiono istniejący stan wiedzy na temat tych aplikacji, ich definicje, korzyści z ich stosowania, a także ich strukturę, podział oraz architekturę. Następnie scharakteryzowano oddziaływanie inteligentnych systemów transportowych na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autorki monografii wskazały na psychologiczne i społeczne problemy związane z macierzyństwem. Podjęły tematykę związaną z rozwojem rodziny i panujących w niej relacjach partnerskich oraz relacjach pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Tematyka książki dotyczy również rozwoju zawodowego kobiet – godzenia życia rodzinnego z karierą zawodową, sytuacji powrotu kobiet do pracy po urlopie macierzyńskim, satysfakcji i zaangażowania w pracę oraz wyzwań dotyczących godzenia pracy i karmienia dziecka w sposób naturalny. Autorki przedstawiły problematykę karmienia piersią – korzyści dla matki i dziecka z punktu widzenia medycznego oraz psychologicznego a także społeczne problemy akceptacji kobiet karmiących oraz wybranych psychologicznych problemów kobiet po porodzie, w tym depresji, problemów w związku i z samooceną. W monografii zostały przedstawione również ciekawe wyniki badań własnych. Czytelniczka lub czytelnik odnajdzie także praktyczne porady dla młodych matek odnośnie wejścia w sytuację zmiany, relacji partnerskich, zadbania o własne zdrowie fizyczne i psychiczne oraz powrotu do pracy. Książka zawiera ofertę warsztatów dla kobiet które między innymi pozwolą wzmocnić kompetencje społeczne związane z powrotem lub wejściem na rynek pracy, podnieść poziom własnej samooceny, kształtować poprawną komunikację z partnerem, rozwinąć motywację oraz stawiać sobie cele zawodowe i pozazawodowe.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Pierwsze trzy rozdziały zawierają teoretyczną dyskusję nad zawodem nauczyciela, kreatywnością oraz stresem w pracy. W rozdziale pierwszym, zatytułowanym „Specyfika zawodu nauczyciela i podstawowe kompetencje” została przybliżona i scharakteryzowana podstawowa wiedza o zawodzie nauczyciela i kompetencjach niezbędnych do jego wykonywania w sposób efektywny. Rozważania i analizę na temat roli kreatywności, inaczej postawy twórczej, nauczyciela we współczesnej edukacji przedstawiono w rozdziale drugim. W kolejnym rozdziale omówiono najważniejsze koncepcje stresu i wypalenia zawodowego w światowej literaturze, rodzaje czynników stresujących. Przedstawiono również skutki stresu zawodowego dla zdrowia i funkcjonowania pracownika oraz funkcjonowania instytucji. Ponadto scharakteryzowano strategię radzenia sobie ze stresem w pracy. W rozdziale czwartym zawarto podstawowe informacje dotyczące kwestii metodologicznych badań własnych. Zamieszczono tu informacje o problemach i celach badań, scharakteryzowano narzędzia badawcze i osoby badane oraz zaprezentowano własny model badawczy oparty na modelu stresu zawodowego C.L. Coopera. W piątym rozdziale opisano rezultaty badań. Zawarto w nim informacje o czynnikach stresujących w miejscu pracy w percepcji nauczycieli, scharakteryzowano postawę twórczą bądź odtwórczą u badanych nauczycieli, co umożliwiło odpowiedź na pytanie o różnice w percepcji czynników stresujących nauczyciela w zależności od postawy twórczej/odtwórczej w pracy z uczniami. Na końcu książki poddano dyskusji zgromadzone rezultaty badań na tle wyników badań zawartych w literaturze polskiej i zagranicznej, wskazano ograniczenia badań i sugestie dla przyszłych badań. Publikacja skierowana jest do władz oświatowych, psychologów, nauczycieli oraz studentów, z nadzieją że będzie impulsem do podjęcia efektywnego dyskursu nad sytuacją polskiego nauczyciela i polskiej edukacji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja ukazuje włączanie przez nauczycieli multimediów oraz mediów w praktyczne działania w obszarze aktywności artystycznej dzieci. Książka składa się z pięciu rozdziałów, w których opisano świat mediów, w którym żyje i którego doświadcza dziecko, poruszono w nich również problematykę wychowania przedszkolnego. Szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia ekspresji artystycznej i aktywności twórczej dzieci. W publikacji przedstawiono także problem kompetencji nauczyciela wychowania przedszkolnego w cyfrowej rzeczywistości. Książkę zamyka opracowanie wyników przeprowadzonych badań z uwzględnieniem dwóch obszarów – aktywności muzycznej i plastyczno-technicznej. Publikacja dedykowana jest nie tylko czynnym zawodowo nauczycielom wychowania przedszkolnego, którzy każdego dnia stają w obliczu kreowania przestrzeni edukacyjnej swoim wychowankom, ale również studentom kierunku pedagogicznego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Książka jest analizą dotychczas podejmowanych badań poświęconych samotnemu rodzicielstwu oraz analizą procesu socjalizacji jako istotnego czynnika warunkującego rolę kobiety-matki w rodzinie. Ponadto prezentuje ona wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę publikacji drogą wywiadu wśród samotnych matek znajdujących się w różnych sytuacjach życiowych. W efekcie przeprowadzonych badań wygenerowana została teoria klasyfikująca i opisująca przyczyny, które sprawiają, że wiele samotnych matek nie usamodzielnia się ekonomicznie oraz mieszkaniowo i coraz mocniej uzależnienia się od szeroko zakrojonych działań pomocowych. Dokonano także typologizacji samotnych matek korzystających obecnie bądź w przeszłości ze zróżnicowanych świadczeń systemu pomocowego oraz opisano strategie działania kobiet w życiu codziennym. Istotne było także wskazanie czynników umożliwiających kobietom samotnie wychowującym dzieci uzyskanie jednostkowej niezależności oraz pełne uczestnictwo społeczne. Interpretatywny charakter badań jest swoistym novum w odniesieniu do podjętej w publikacji tematyki i tym samym z innej niż dotychczas perspektywy ukazuje kwestię samodzielności życiowej samotnych matek lub też ich zależności od szeroko pojmowanych form pomocy i wsparcia. Tak ujęte i zrealizowane badania wpisują się w problematykę pedagogiki społecznej i przyczyniają się do jej rozwoju. Specyficzne ujęcie samodzielności życiowej kobiet samotnie wychowujących dzieci w kontekście ich dostępu do zasobów oraz umiejętności i wykorzystania pozwoliło wyłonić czynniki umożliwiające podjęcie działań zmierzających do maksymalnego usamodzielnienia tej grupy społecznej. Publikacja skierowana jest przede wszystkim do: naukowców podejmujących problematykę wychowania dzieci i młodzieży w środowisku rodziny niepełnej, naukowców wykorzystujących w badaniach teorię ugruntowaną jako metodę zbierania i analizy materiału badawczego, pracowników szeroko rozumianych służb pomocowych pracujących z nie w pełni samodzielnymi matkami wychowującymi dzieci, pedagogów szkolnych, kuratorów, a także studentów kierunków pedagogicznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Niniejsza pozycja, poruszająca zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na pierwszym etapie edukacyjnym, składa się z czterech głównych rozdziałów, wprowadzenia, podsumowania, bibliografii oraz spisu tabel i rysunków. W rozdziale pierwszym analizie poddano pojęcia pomocy i pomagania z odwołaniem się do literatury tematycznej z psychologii i pedagogiki. Poza wybranymi ujęciami definicyjnymi podstawowych terminów, autorzy zamieścili wybrane koncepcje i modele udzielania pomocy jako wprowadzenie do działań pomocowych w edukacji. Rozdział drugi zawiera uszczegółowienie słowa kluczowego i zawężenie jego rozumienia do działań podejmowanych w relacjach dorosły – uczeń w warunkach szkolnych. Opisano tu system pomocy psychologiczno-pedagogicznej w aspekcie planowania, realizacji i oceny oraz scharakteryzowano wsparcie oferowane nauczycielom i wychowawcom, rodzicom. Zajęto się także zagadnieniem budowania kultury organizacyjnej szkoły XXI w. jako instytucji otwartej na różnorodność, w której pomaganie jest elementem codzienności i wpisuje się w nowy model pracy współczesnej szkoły. Kolejny rozdział tworzy ramę metodologiczną dla podjętych działań empirycznych. Sformułowano w nim podstawowe założenia badawcze oraz opracowano schemat prezentacji wyników badań własnych. Zostały one przedstawione z zachowaniem wcześniejszych analiz tematycznych w odniesieniu do struktury: planowanie, realizacja, monitorowanie i ewaluacja działań pomocowych. W części opisowej zaprezentowano szczegółowe wyniki dotyczące wskazanych obszarów, a w części wyjaśniającej ukazano korelacje/zależności między wybranymi zmiennymi z uwzględnieniem czynników środowiskowych i osobowych. Monografia może stanowić wartościową pozycję dla nauczycieli, studentów pedagogiki, przedstawicieli władz oświatowych i samorządowych, rodziców i całej społeczności osób zainteresowanych edukacją.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Sytuacja społeczna dzieci „moralnie zaniedbanych” w okresie międzywojennym była niezwykle trudna. Wpływało na to wiele czynników, przede wszystkim skomplikowane realia gospodarczo-polityczne, w których przyszło im egzystować. Los większości dzieci wymagał wręcz biologicznego ratownictwa. Opuszczone, sieroty wojenne, bezdomne, pozbawione domu rodzinnego i warunków do życia zmuszone były niejednokrotnie walczyć o przeżycie. Stąd już krok od działań na granicy prawa. Same statystyki z lat 1923 – 1926 wskazywały na ponad 47% wskaźnik młodzieży „wykolejonej” ze wszystkich uczniów. Blisko dziesięć procent wychowanków domów poprawczych trafiało tam kierowanych przez rodziców. Samo zjawisko, które mieściło się w obszarach zainteresowań pedagogiki specjalnej w ramach kategorii dzieci „upośledzonych moralnie” albo „występnych” już wówczas okazywało się problematyczne, zwracano bowiem uwagę na trudności interpretacyjne wynikające z tak przyjętej systematyki. Monografia stanowi próbę określenia statusu dziecka „moralnie zaniedbanego” w Polsce okresu międzywojennego. Głównym celem stało się ukazanie form wsparcia kierowanych do dzieci „trudnych” a także procesu kształtowania publiczno-prawnego systemu polityki społecznej wobec nieletnich. Zasadnicza część szkicu poświęcona została zakładom wychowawczym dla dzieci moralnie zaniedbanych w tym ośrodkom wychowawczo-poprawczym. Omówiono w nim przebieg organizacji pracy w ww. placówkach, wskazując również na metody i środki tam wykorzystywane oraz szereg trudności napotykanych w pracy z wychowankami, co również odzwierciedlają zaprezentowane dane statystyczne (włącznie z informacjami dotyczącymi ich samych np.; wiek, przyczynę skierowania do ośrodka, itd.). Zarazem opracowanie, przybliża praktyczny dorobek pedagogiki resocjalizacyjnej okresu międzywojnia może pozwalać na wykorzystanie niektórych jego wartości w obecnym kształcie działań z młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz służyć podniesieniu efektywności i atrakcyjności zabiegów wychowawczych w placówkach penitencjarnych dla nieletnich. Z dorobku polskiej pedagogiki lat międzywojennych, oryginalnych metod, form i środków wychowania mogą czerpać i czerpią współcześni pedagodzy tym skuteczniej¬ realizując proces resocjalizacji i wychowania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Prymat rodziny biologicznej powszechnie uznawanej za podstawowe środowisko wychowawcze wpływa na całokształt działań pomocowych kierowanych przez państwo do tej właśnie instytucji a zorientowanych głównie na usługi środowiskowe i domowe. Efektywność tych działań w dużej mierze zależy od diagnozy problemów jakie występują w rodzinie, a także umiejętności określenia tych zmiennych środowiska rodzinnego, które złagodzą skutki kryzysu, bądź go wyeliminują. Zainteresowanie państwa oraz lokalnych samorządów pracą na rzecz dziecka i rodziny owocuje szeregiem działań instytucjonalnych. Ich podejmowanie powinno prowadzić do wykorzystania całego „wachlarza” elementów pomocowych począwszy od opieki medycznej, poprzez wsparcie finansowe, aż do wykorzystania ściśle wyspecjalizowanych narzędzi w ramach szeroko rozumianej polityki społecznej. Istotnymi aspektami sieci wsparcia jest jej rozmiar, dostępność i efektywność w udzielaniu potrzebnej pomocy. Współdziałanie służb pomocowych pozwala spojrzeć na kondycję rodzin wieloproblemowych z różnych perspektyw, co ma istotne znaczenie dla przyjęcia najlepszej strategii postępowania umożliwiającej przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, a także daje możliwość prowadzenia równoczesnych oddziaływań interwencyjnych i pomocowych. Szanse rozwiązań problemów osób potrzebujących pomocy tkwią w mobilizacji sił środowiska lokalnego oraz w pobudzaniu inicjatywy społecznej. Niniejsza publikacja jest kontynuacją pierwszego tomu wprowadzającego w zagadnienie lokalnego systemu pomocy rodzinie. W tomie drugim, poświęconym praktycznym rozwiązaniom w pracy z rodziną wieloproblemową, przybliżono kwestie diagnozy sytuacji rodziny oraz jej potrzeb w oparciu o zasoby tkwiące w danym środowisku. W tym aspekcie poruszono sprawę oceny kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów oraz określania ich zadań i powinności. Dalej opisano współpracę interdyscyplinarną asystenta rodziny z samymi rodzinami i służbami wspierającymi rodzinę, w tym z koordynatorem rodziny. Osobne miejsce zajmują zagadnienia związane z ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsza publikacja pozwala spojrzeć na uzależnienia z perspektywy współczesnych teorii naukowych oraz szczegółowo omawia możliwości diagnozy i terapii problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych. Autor poświęca wiele uwagi różnym formom pomocy osobom zagrożonym uzależnieniem, uzależnionym i ich rodzinom. Wskazuje na zjawiska wspólne dla uzależnień chemicznych i uzależnień behawioralnych, prezentując istotę uzależnienia psychicznego prowadzącego do zachowań nałogowych. Łączy w interesujący sposób wiedzę naukową z doświadczeniem klinicznym psychologa-praktyka. Publikacja skierowana jest zarówno do teoretyków problematyki uzależnień badających to zjawisko, jak też do praktyków zajmujących się organizacją i prowadzeniem szeroko rozumianych działań pomocowych. Treści książki mogą zainteresować zarówno psychologów, pedagogów i resocjalizatorów jak również psychiatrów, terapeutów uzależnień, pracowników socjalnych, pielęgniarki oraz inne osoby odpowiedzialne za pomaganie. Publikacja pomoże także studentom psychologii, pedagogiki społecznej i resocjalizacji w zdobywaniu wiedzy na temat uzależnień.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Przedmiotem niniejszej pracy są zachowania ryzykowne takie jak uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz ryzykowne zachowania seksualne. Zainteresowania autorek pracy koncentrowały się szczególnie wokół funkcjonowania w obszarze zdrowia psychicznego osób podejmujących ryzykowne zachowani a szczególnie aspekcie sensu życia, natężenia depresji oraz stylów radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Wciąż jest niewiele badań poświęconych osobom uzależnionym oraz osobom podejmującym ryzykowne kontakty seksualne w aspekcie ich funkcjonowania psychicznego, toteż niniejsza pozycja może być przydatna w pracy psychologicznej, terapeutycznej, diagnozie kryminologicznej wobec osób podejmujących zachowania ryzykowne, uzależnionych, posiadających problemy z prawem. Może także być podstawą do podjęcia działań z obszaru szeroko rozumianej profilaktyki zdrowia, profilaktyki przestępczości w zakresie opracowania programów edukacyjno-korekcyjnych dla grupy osób przejawiających zachowania ryzykowne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zgodnie z założeniami teorii równoważenia wielorakich ról, o której pisały m.in. B. Schneider oraz L. J. Waite (2005), między pełnionymi przez osobę rolami może dochodzić do konfliktu lub facylitacji. Pełnienie jednej roli nie pozostaje bez wpływu na realizowanie pozostałych ról (Lachowska, 2012). Role podejmowane w rodzinie (m.in. małżonka, rodzica) mogą być w konflikcie lub wzajemnie się ubogacać. Niniejsza monografia podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie o oblicze współczesnego ojcostwa i charakter ojcowskiego zaangażowania w pełnienie roli rodzicielskiej w odniesieniu do relacji małżeńskiej. Przedstawia zagadnienie małżeńskiej jakości oraz uwarunkowania zadowolenia z małżeństwa w świetle badań psychologicznych. Ukazuje rolę i znaczenie ojca w procesie wychowania oraz skutki jego nieobecności. Prezentuje ojcostwo z perspektywy wybranych teorii psychologicznych. Przedstawia modele ojcostwa i rolę ojca, jaką odgrywa on we współczesnej rodzinie. Książka ukazuje związek między jakością małżeństwa a stylem pełnienia roli ojca oraz stworzoną na podstawie przeprowadzonych badań typologię relacji ojcowskich u mężczyzn ze związków różniących się pod względem małżeńskiej jakości.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja podejmuje zagadnienia dotyczące jakości życia dzieci z chorobą reumatyczną, a także zasobów rodzinnych i pozarodzinnych stanowiących jej uwarunkowania. Głównym celem niniejszej pracy jest poznanie i określenie charakteru zależności zachodzących pomiędzy zasobami rodzinnymi i pozarodzinnymi dzieci z chorobą reumatyczną a jakością ich życia. Książka prezentuje wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę publikacji przy pomocy kwestionariusza KIDSCREEN-52, autorskiego kwestionariusza dotyczącego zasobów oraz autorskiego kwestionariusza wywiadu wśród dzieci u których zdiagnozowano schorzenie reumatyczne. Dzięki przeprowadzonym badaniom możliwe było przybliżenie tematyki związanej z psychospołecznym funkcjonowaniem oraz trudnościami z jakimi codziennie muszą zmagać się dzieci cierpiące na choroby reumatyczne, a przede wszystkim jakością ich życia. Co więcej zostały wyróżnione jej wymiary i wskaźniki, które znajdują się u badanych na najwyższym i najniższym poziomie, co istotne jest z punktu widzenia konieczności ulepszania modelu pracy z nimi zarówno w środowisku rodzinnym, szkolnym jak i społecznym. W publikacji podkreślono znaczenie zasobów w życiu dzieci z chorobą reumatyczną, które w różnym stopniu warunkują ich jakość życia w zależności od konkretnego jej obszaru, a ich ocena może pomóc w dalszej pracy z dzieckiem. Dzięki nim działania skierowane na podniesienie bądź utrzymanie wysokiego poziomu jakości życia w wielu obszarach mogą być bardziej efektywne i zindywidualizowane. Książka stanowi częściowe uzupełnienie wiedzy teoretycznej w zakresie jakości życia dzieci cierpiących na schorzenia reumatyczne i jej uwarunkowań, a także może stać się inspiracją do podejmowania dalszych badań w tym obszarze.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Celem publikacji jest przedstawienie analizy przeobrażeń w przestrzeni pomocy społecznej i pracy socjalnej, które wpisują się w dynamicznie zmieniające się realia współczesnego świata. W zakresie rozważań zostały ujęte diagnozy zmiany indywidualnego i społecznego funkcjonowania jednostki zarówno w wymiarze osobistym jak i środowiskowym. Interdyscyplinarna naukowa refleksja podjęta w publikacji obejmuje konteksty teoretyczno-badawcze dotyczące między innymi stanu pracy socjalnej, działania instytucji pomocowych, czy też podejmowania pozainstytucjonalnych działań wspólnotowych. Ważnym uzupełnieniem ujęcia teoretycznego pracy jest nawiązanie do aktualnego, praktycznego wymiaru pracy socjalnej uwzględniającego nowe formy pomocy i wsparcia. Adresatami publikacji są oprócz środowisk naukowych podmioty podejmujące działania ukierunkowane na rozwiązania problemów społecznych – nauczyciele, psychologowie, pracownicy socjalni, duchowni, studenci. Osoby te pracują na rzecz ludzi potrzebujących pomocy (seniorów, chorych, uzależnionych, samotnych, dotkniętych skutkami pandemii Sars-Cov-2). Monografia może być wykorzystana do kształcenia kadr zatrudnionych po to aby rozwiązywać problemy w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka podejmuje problematykę Internetu jako zjawiska wieloaspektowego i analizowanego z rożnych perspektyw. Punktem wyjścia dla podjętych rozważań jest pojęcie społeczeństwa informacyjnego (w różnorakich ujęciach teoretycznych) oraz przybliżenie zjawisk specyficznych dla omawianego obszaru. Uchwycono zatem płaszczyzny zagadnień. Takich jak temporalność, granice, komunikacyjność, relacyjność w e-sieci, podjęto się także ustalenia terminów charakterystycznych dla indywidualnego i społecznego e-funkcjonowania. Szczególną uwagę opracowanie poświęca młodzieży i dzieciom oraz ich działaniom podejmowanym w e-sieci. W perspektywie podjętych rozważań, dokonano opisu wybranych zjawisk swoistych dla e-środowiska dotyczących funkcjonowania w nim młodych ludzi, a także implikowanych tym potrzeb profilaktycznych i pomocowych. Istotnym elementem książki są zalecenia pedagogiczne odnoszące się do poszczególnych obszarów opisanych w trakcie realizacji charakterystyki środowiska. Opracowanie adresowane jest do studentów pedagogiki i psychologii, może służyć także rodzicom, wychowawcom, pedagogom, nauczycielom i wszystkim zainteresowanym bezpieczeństwem młodego człowieka w Internecie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Celem publikacji jest próba przedstawienia kompetencji komunikacyjnej dzieci wysokofunkcjonujących ze spektrum autyzmu. Książka podzielona jest na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczna składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich starano się odpowiedzieć na pytanie czym jest autyzm, zgodnie z najnowszymi ustaleniami badaczy. Kolejny rozdział traktuje o kompetencji komunikacyjnej oraz kompetencji językowej. Przedstawiono tu periodyzację rozwoju mowy dzieci. Dokonano porównania rozwoju kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci neurotypowych oraz ze spektrum autyzmu. Trzeci rozdział wyjaśnia czytelnikowi czym jest teoria umysłu i jaki ma związek z kompetencją komunikacyjną. Każdy z powyższych rozdziałów został wzbogacony o przykłady potwierdzające teoretyczne założenia, pochodzące z literatury i doświadczeń zawodowych autorów w terapii z dziećmi z autyzmem. W części praktycznej zawarto dwa ostatnie rozdziały. W rozdziale czwartym przeanalizowano 15 rozmów z wysokofunkcjonujacymi dziećmi z autyzmem. Teoretyczną bazą tych badań stały się teorie z zakresu pragmalingwistyki: teoria aktów mowy Johna L. Austina, rozwijana przez Johna R. Searle’a, oraz zasada kooperacji Paula Grice’a. Rozdział piąty powstał w wyniku kompilacji założeń pragmalingwistycznych związanych z zasadą kooperacji i implikatur Grice’a oraz teorii umysłu i wynikających z niej procesów mentalizowania. Książka adresowana jest do wszystkich zainteresowanych zagadnieniem autyzmu, a szczególnie kompetencją komunikacyjną dzieci z ASD: teoretycznymi podstawami badań pragmalingwistycznych i praktycznymi wnioskami, jak można te wyniki wykorzystywać w praktyce logopedycznej i psychoterapeutycznej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Inspiracją do badań nad tożsamością twórczo-pedagogiczną nauczyciela przedszkola w oparciu o teorię refleksyjno-transformacyjnego kształcenia było portfolio. Podjęty temat jest wsparciem dla badań nad jego rolą w kształceniu nauczycieli w kierunku refleksyjności. Przedmiotem badań była twórczość pedagogiczna nauczyciela przedszkola zawarta w portfolio, która jest interpretacją zdobytych przez niego doświadczeń pedagogicznych, podkreśla jego szczególną rolę, konieczność posiadania umiejętności refleksyjnego myślenia, działania w procesie edukacji dziecka w wieku przedszkolnym. Celem badań było wykazanie znaczenia komponentów portfolio, jakimi są dziennik refleksji oraz wywiady jakościowe, ukazanie roli, jaką odgrywa twórczość pedagogiczna w budowaniu tożsamości twórczo-pedagogicznej nauczyciela, Badania wykazały, iż twórczość refleksyjno-pedagogiczna posiada szereg atutów, jest wsparciem w działaniach pedagogicznych nauczyciela, w konsekwencji przyczynia się do budowania twórczej tożsamości. Analiza twórczości pedagogicznej potwierdziła, że zbieranie prac i dokumentacja doświadczeń w portfolio ułatwia studentowi, w przyszłości nauczycielowi funkcjonowanie w pedagogicznej rzeczywistości. Badania autorek dowodzą, iż tworzenie portfolio, nauka pisania refleksji jest narzędziem usprawniającym działania pedagogiczne. Metoda portfolio wspomaga proces uczenia się a towarzysząc nauczycielowi w pracy zawodowej staje się komentarzem dla praktyki własnej, aktem autointerpretacji, kreowaniem siebie. Dzięki twórczości pedagogicznej nauczyciel dokonuje ewaluacji swej pracy, doskonaląc umiejętność samooceny. Buduje wewnętrzną motywację, rozwija umiejętności twórcze. Doskonali się pod względem organizacyjnym. Uczy się podejmować odpowiednie decyzje, rozwiązywać problemy, interpretować sytuacje pedagogiczne. Wszystko to wpływa na doskonalenie się nauczycielskiego warsztatu pracy, podążanie w kierunku profesjonalizmu. Z obserwacji wynika, iż nauka pisania refleksji w znacznej mierze wzbogaca warsztat nauczycielski. Portfolio wraz z jego komponentami umożliwia nauczycielowi uzupełnić brakujące ogniwo – połączyć wiedzę teoretyczną z praktyką. Ułatwia mu wejście do zawodu i późniejsze funkcjonowanie w obszarze pedagogicznym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej