Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(1)
Autor
Pietrzak Małgorzata
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Bibliotekarstwo
(1)
Czytelnictwo
(1)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Książka adresowana jest przede wszystkim do bibliotekarzy (i to nie tylko z bibliotek szkolnych), ale może ona również dostarczyć cennych inspiracji nauczycielom języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej, pedagogom pracującym w świetlicach szkolnych i środowiskowych, instruktorom prowadzącym zajęcia teatralne, terapeutom sięgającym w swojej pracy do form teatralnych. Jak pisze Autorka - we Wprowadzeniu - "...Celem rozprawy jest ukazanie roli żywego słowa w pracy bibliotekarza z czytelnikiem, wynikającej zarówno z historii bibliotek i tradycji czytelnictwa oraz z nowych zadań, jakie stawia się obecnie przed bibliotekami. Tym samym ważnym wydaje się zwrócenie uwagi zarówno na sposoby wykorzystywania przez bibliotekarzy żywego słowa, tekstu artystycznego i różnorodnych form ich prezentacji, jak i określenie kompetencji bibliotekarzy w tym zakresie. Istotnym jest także ukazanie problemów, jakie wynikają z realizacji nowoczesnych zadań czytelniczych. (...) W rozprawie szczególną uwagę zwrócono na rolę tekstu artystycznego i kultury żywego słowa w pracy z dziećmi i młodzieżą, gdyż te dwie grupy czytelników i użytkowników bibliotek najbardziej potrzebują dzisiaj wzorców z zakresu słowa i kultury. Biblioteka, poprzez różnego typu publiczność tworzy odbiorców kultury i kształtuje postawy kulturotwórcze. Biblioteka stwarza i rodzi możliwość więzi dzięki relacjom retorycznym, których podstawą jest żywe słowo. (...) Żywe słowo staje się elementem całości przestrzeni biblioteki, która coraz częściej przestaje pełnić rolę tylko i wyłącznie biblioteki, zaczyna pełnić rolę centrum kultury, ośrodka działań animacyjnych, miejsca zadań warsztatowych, tak różnych w formie i sposobach ich realizacji. (...) W natłoku efektownych środków komunikacji elektronicznej i dominacji form kultury obrazkowej, następuje powolny powrót do starych, wypróbowanych i sprawdzonych form pracy, a do komunikacji słownej przede wszystkim. Zdobyta w trakcie zbierania materiału badawczego wiedza, pozwoliła nie tylko na zdiagnozowanie stanu wiedzy i umiejętności bibliotekarzy z zakresu wykorzystania tekstu literackiego, żywego słowa i sposobów jego realizacji, ale ukazała zależności istniejące pomiędzy książką, tekstem artystycznym, żywym słowem a zadaniami współczesnego bibliotekoznawstwa. Bowiem, to bibliotekarz we współczesnej bibliotece ma szansę stać się nie tylko wzorem mowy do naśladowania czy doskonałym wykonawcą tekstów artystycznych, ale przede wszystkim kreatorem kultury literackiej, kultury słowa i kultury wysokiej". Wartość książki najpełniej oddaje recenzja wydawnicza prof. zw. dr hab. Tadeusza Linknera z Uniwersytetu Gdańskiego: (...) jest to praca nie tylko innowacyjna, ale także interdyscyplinarna, wszak korzysta się w niej z dokonań klasycznej retoryki, pedagogiki, bibliotekoznawstwa, teatrologii i aktorskiej praktyki. Że do tego trzeba było wiedzy teoretycznej, to zrozumiałe, ale że udało się tutaj tak doskonale połączyć teorię z praktyką, trzeba było na to rzeczywistego kunsztu słowa i myśli. Tak więc ta innowacyjna praca, o wszelkich walorach naukowych, jest ze wszech miar godna edycji, by jak najrychlej trafiła na księgarskie półki i mogli z niej korzystać wszyscy, którzy z "żywym słowem w bibliotece" mają i chcą mieć kontakt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 105233 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej