Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(111)
IBUK Libra
(6)
Forma i typ
Książki
(93)
Publikacje naukowe
(33)
Artykuły
(17)
E-booki
(6)
Publikacje fachowe
(4)
Audiobooki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(229)
wypożyczone
(25)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(47)
Czytelnia Piła
(2)
Wypożyczalnia Chodzież
(40)
Czytelnia Chodzież
(2)
Wypożyczalnia Czarnków
(41)
Wypożyczalnia Trzcianka
(36)
Czytelnia Trzcianka
(2)
Wypożyczalnia Złotów
(42)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(35)
Czytelnia Wągrowiec
(7)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(1)
Autor
Plopa Mieczysław
(6)
Cieślikowska-Ryczko Angelika
(2)
Deptuła Maria
(2)
Gut Jerzy
(2)
Haman Wojciech
(2)
Kolankiewicz Maria
(2)
Mizielińska Joanna
(2)
Skałbania Barbara
(2)
Słyszowa Stefania
(2)
Albański Łukasz
(1)
Bańka Daniela
(1)
Becker-Pestka Daria
(1)
Bochnia Beata
(1)
Borowik Irena
(1)
Błachnio Aleksandra
(1)
Błeszyński Jacek Jarosław
(1)
Chlasta-Obłąk Dagmara
(1)
Chojak Małgorzata
(1)
Ciczkowska-Giedziun Małgorzata
(1)
Cupiał Dariusz
(1)
Cywińska Małgorzata
(1)
Czerka-Fortuna Eliza
(1)
Cęcelek Grażyna
(1)
Drąg Zbigniew
(1)
Dubas Elżbieta
(1)
Dudak Anna
(1)
Dudek Mieczysław
(1)
Dzierzyńska-Breś Sonia
(1)
Dzierżanka-Wyszyńska Anna
(1)
Gajewska Grażyna
(1)
Gazińska Małgorzata
(1)
Gałęski Jerzy
(1)
Glinowiecki Mateusz
(1)
Godawa Grzegorz
(1)
Gorlach Krzysztof
(1)
Gorzelak Grzegorz
(1)
Greszta Elżbieta
(1)
Gucwa-Porębska Katarzyna
(1)
Gwiazdowska-Stańczak Sylwia
(1)
Górska Magdalena
(1)
Gębuś Dorota
(1)
Głódź Natalia
(1)
Hughes Claire
(1)
Jarosz Ewa
(1)
Jarzębińska Aneta
(1)
Jasiński Tomasz J
(1)
Jałowiecki Bohdan
(1)
Juroszek Weronika
(1)
Jędrzejko Mariusz
(1)
Kantowicz Ewa
(1)
Kazubowska Urszula
(1)
Kijak Remigiusz
(1)
Kiliszek Ewa
(1)
Kisiel Mirosław
(1)
Klaus Witold
(1)
Komorowska Olga
(1)
Komorowska-Pudło Marta
(1)
Kornas-Biela Dorota
(1)
Kornaszewska-Polak Monika
(1)
Kos Ewa
(1)
Kowalski Włodzimierz S
(1)
Kozłowski Arkadiusz
(1)
Kołodziejczak Sebastian
(1)
Kościelska Małgorzata
(1)
Krawczyk Zbigniew
(1)
Kryza Joanna
(1)
Król Agnieszka
(1)
Kulesza Katarzyna Autor
(1)
Lewicka Maria
(1)
Loy Susanne
(1)
Lubińska-Bogacka Magdalena
(1)
Mac Aneta
(1)
Malenta Paulina
(1)
Marody Mirosława
(1)
Marzec Helena
(1)
Marzec-Tarasińska Anna
(1)
Meinders-Lücking Frauke
(1)
Morawski Cezary
(1)
Notbohm Ellen
(1)
Nowak Stefan
(1)
Ochmański Marian
(1)
Paszkiewicz Aneta
(1)
Pawłowska Sylwia
(1)
Pecyna Maria Bogumiła
(1)
Peplińska Aleksandra
(1)
Pietruszka Lidia
(1)
Pieńkowska Elżbieta
(1)
Poncyliusz Marcin
(1)
Przygoda Anna
(1)
Racław-Markowska Mariola
(1)
Radziwiłłowicz Wioletta
(1)
Rostowska Teresa
(1)
Ryś Maria
(1)
Rączkowska Marzena
(1)
Seręga Zygmunt
(1)
Sierota Agata
(1)
Sikorska Małgorzata
(1)
Skalec-Ruczyńska Agata
(1)
Smogorzewska Joanna
(1)
Sobolewska-Popko Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(22)
2010 - 2019
(49)
2000 - 2009
(25)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(45)
Kraj wydania
Polska
(116)
Język
polski
(112)
nieznany (po)
(3)
angielski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(4)
Pedagodzy
(2)
Psychiatrzy
(2)
Psychoterapeuci
(2)
Specjaliści terapii uzależnień
(2)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Rodzice
(1)
Rodzina adopcyjna
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Rodzina
(67)
Dziecko
(25)
Wychowanie w rodzinie
(25)
Rodzice
(11)
Małżeństwo
(9)
Młodzież
(9)
Przemoc w rodzinie
(8)
Więź rodzinna
(8)
Rodzina zastępcza
(7)
Wychowanie
(7)
Agresywność
(6)
Chorzy w rodzinie
(6)
Wsparcie społeczne
(6)
Diagnoza pedagogiczna
(5)
Dojrzałość szkolna
(5)
Dziecko maltretowane
(5)
Patologia społeczna
(5)
Rozwód
(5)
Szkolnictwo
(5)
Uczniowie
(5)
Alkoholizm
(4)
Kobieta
(4)
Osobowość
(4)
Pedagogika społeczna
(4)
Postawy
(4)
Postawy rodzicielskie
(4)
Praca
(4)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(4)
Religijność
(4)
Wychowanie przedszkolne
(4)
Ankieta
(3)
Badania oświatowe i pedagogiczne
(3)
Bezrobocie
(3)
Dorosłość
(3)
Dziecko zdolne
(3)
Jakość życia
(3)
Macierzyństwo
(3)
Ojcostwo
(3)
Opieka społeczna
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Piecza zastępcza
(3)
Przestępczość
(3)
Relacje międzyludzkie
(3)
Rodzina niepełna
(3)
Samobójstwo
(3)
Samorealizacja
(3)
Socjalizacja
(3)
Socjologia rodziny
(3)
Stosunki interpersonalne
(3)
Uzależnienie (nałóg)
(3)
Adaptacja społeczna
(2)
Adopcja
(2)
Aspiracje
(2)
Badania jakościowe
(2)
Badania naukowe
(2)
Coaching
(2)
Depresja psychiczna
(2)
Doradcy zawodowi
(2)
Dysleksja i dysgrafia
(2)
Dzieci
(2)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(2)
Dziecko z ADHD
(2)
Etyka
(2)
Grupy rówieśnicze
(2)
Gry i zabawy
(2)
Klasa szkolna (socjol.)
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Kształcenie
(2)
Kultura
(2)
Ludzie starzy
(2)
Mentoring
(2)
Mniejszości seksualne
(2)
Młodociani przestępcy
(2)
Młodzi dorośli
(2)
Młodzież trudna
(2)
Nastolatki
(2)
Nauczyciele
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Nierówności społeczne
(2)
Opinia publiczna
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Pedagogika
(2)
Polacy za granicą
(2)
Przekaz międzypokoleniowy
(2)
Przemoc
(2)
Przywiązanie (psychol.)
(2)
Przywiązanie (psychologia)
(2)
Psychologia rozwojowa
(2)
Psychologia społeczna
(2)
Psychologia wychowawcza
(2)
Płeć
(2)
Rodzicielstwo
(2)
Rodzina wiejska
(2)
Rola społeczna
(2)
Samodzielność
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Stres
(2)
System wartości
(2)
Systemy rodzinne
(2)
Testy
(2)
Temat: czas
2001-
(25)
1989-
(6)
1901-
(3)
2001-0
(2)
1501-
(1)
1601-
(1)
1945-
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(24)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Kujawsko-pomorskie, województwo
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Pomorskie, województwo (od 1999)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Ukraina
(1)
Warmińsko-mazurskie, województwo
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo lubuskie (1999- )
(1)
Województwo małopolskie
(1)
Gatunek
Raport z badań
(40)
Opracowanie
(12)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(10)
Artykuł z czasopisma naukowego
(9)
Artykuł z czasopisma fachowego
(7)
Praca zbiorowa
(5)
Monografia
(4)
Artykuł problemowy
(3)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(3)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(2)
Artykuł z czasopisma medycznego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(1)
Audiobooki
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Książki mówione
(1)
Podręczniki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poradniki
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Stan badań
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(34)
Edukacja i pedagogika
(19)
Psychologia
(15)
Medycyna i zdrowie
(5)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(5)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Nauka i badania
(2)
Tytuł czasopisma
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(6)
Alkoholizm i Narkomania
(2)
Edukacja : kwartalnik naukowy
(2)
Niebieska Linia : dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy
(2)
Kwartalnik Pedagogiczny
(1)
Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego
(1)
Remedium
(1)
Świat Problemów
(1)
117 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Monografia przedstawia, jak w praktyce wygląda funkcjonowanie osób osadzonych w ramach system dozoru elektronicznego (SDE) z uwzględnieniem ich postaw życiowych, relacji rodzinnych i środowiskowych. System dozoru elektronicznego jest dużo bardziej efektywny aniżeli bezwzględna izolacja (jeśli wszystkie przesłanki kryminologiczno-społeczne zostają spełnione), zwłaszcza w kontekście problemu społecznego, jakim jest stygmatyzacja i marginalizacja społeczna nie tylko osób skazanych, ale również ich rodzin. Aby w pełni zobrazować istotę problemu w badaniach posłużono się metodą triangulacji, dzięki, której zebrany materiał jest obszernym i komplementarnym źródłem wiedzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42297 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Monografia Marty Komorowskiej-Pudło dotyczy problemu o niezwykłej ważności z punktu widzenia pełnienia ról małżeńskich i rodzinnych osób dorosłych, wynikających z wcześniejszego wychowywania rodzinnego. Jest próbą odpowiedzi na pytanie: jakie warunki wychowawcze powinni tworzyć rodzice, aby w sposób właściwy przygotować dzieci do optymalnego funkcjonowania w przyszłym życiu małżeńskim? Jest to kwestia niebagatelnej wagi, szczególnie obecnie, gdy jakże często podważany jest sens życia rodzinnego oraz sama instytucja rodziny wraz z tradycyjną rolą matki i ojca w wychowaniu. […] Autorka osadziła swoje analizy w tradycyjnym paradygmacie badań ilościowych. W swej istocie jest to wieloczynnikowy sondaż diagnostyczny z zastosowaniem wielu standaryzowanych kwestionariuszy. Uzyskane wyniki poddane zostały wnikliwej analizie statystycznej. Pozwoliły ukazać współzależność między środowiskiem wychowawczym osób badanych w dzieciństwie a obecną jakością istniejących relacji w małżeństwie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 115882 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Przed współczesną szkołą jako ważnym środowiskiem wychowawczym i instytucją edukacyjną stawia się coraz poważniejsze zadania oraz wskazuje na konieczność zmiany dotychczasowego funkcjonowania szkoły na taki, który pozwoli aktywnie dostosowywać uczniów do otaczającej ich rzeczywistości społecznej. Powielanie w procesie edukacji tradycyjnych koncepcji nauczania okazuje się bowiem mało skuteczne wobec nowych potrzeb życia jednostkowego, społecznego i gospodarczego i tym samym utrudnia otwarcie się młodego pokolenia na nowości. Celem poznawczym pracy jest zbadanie opinii studentów kierunku pedagogika na temat posiadanych kompetencji społecznych służących realizacji założeń pedagogiki konstruktywistycznej promującej uczenie się jako główny paradygmat procesów edukacyjnych oraz służących likwidowaniu barier w dostępie do edukacji dzieci i młodzieży pochodzących ze środowisk spauperyzowanych, bardzo często niewydolnych wychowawczo i stanowiących poważne zagrożenie dla prawidłowego procesu socjalizacji młodego pokolenia. Jako cel praktyczny opracowania wskazano sformułowanie wskazań pedagogicznych służących upowszechnianiu idei społeczeństwa uczącego się oraz optymalizacji procesu służącemu zapewnianiu „równości w dostępie do edukacji” wszystkim dzieciom, bez względu na status społeczny i ekonomiczny rodziny pochodzenia, w jakiej przyszło im się wychowywać oraz nabywać pierwszych doświadczeń, uczyć się rozumienia norm i wartości, kształtować własne postawy społeczne oraz precyzować cele i plany życiowe oraz pracowanie zaleceń służących optymalizacji procesu edukacji nauczycielskiej ze szczególnym położeniem nacisku na kształtowanie szeroko rozumianych kompetencji społecznych nauczycieli i wychowawców.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 116513 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42321 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 35418 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 67737 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Analiza wyników badań przeprowadzonych w ramach programu monitoringu młodych osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze na terenie województwa zachodniopomorskiego. Fundacja Robinson Crusoe i Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie, prowadząc warsztaty „Wehikuły Usamodzielnienia”, stworzyli Indeks Samodzielności, który pozwolił na wyodrębnienie problemów w programach usamodzielniania oraz wskazanie osób ze szczególnymi potrzebami wsparcia. Na tle charakterystyki okresu wczesnej dorosłości i historii instytucji opiekuńczych omówione zostały współczesne przepisy prawne dotyczące usamodzielnienia jako jednego z elementów systemu pieczy zastępczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 41058 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 67667 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33032 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38753, 38752 (2 egz.)
E-book
W koszyku
Problematyka kryzysu penitencjarnego rodzin, choć stanowi ważne zagadnienie w ramach teorii i praktyki resocjalizacyjnej, nadal wydaje się nierozpoznana. Studium doświadczeń rodzicielskich to propozycja szczególnego wglądu w biografie ojców i matek uwięzionych (dorosłych) dzieci. Autorka w interpretatywnej perspektywie odkrywa, ujawnia i analizuje biografie rodziców przygniecionych ciężarem przestępczej działalności dzieci. Krok po kroku przeprowadza czytelnika przez kolejne etapy narastania bezładu, wzmacniania napięć i kumulowania zagrożeń. Kim są, kim byli i kim ostatecznie stają się rodzice więzionych dzieci? Jak postrzegają swoją rodzicielską rolę? Jak kształtuje się ich relacja z dzieckiem pozbawionym wolności? To tylko kilka wybranych pytań towarzyszących podjętym analizom.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wielu ludzi dorasta z co najmniej jednym bratem lub jedną siostrą. Rodzeństwo to często „towarzysze podróży” przez życie wraz ze składającymi się na nie przeciwnościami i istotnymi wydarzeniami. Z tych powodów rodzeństwo potencjalnie może wywierać znaczący wpływ na rozwój człowieka. Książka ta, jako jedna z pierwszych, przedstawia przegląd pionierskich badań psychologicznych dotyczących tej istotnej relacji. Rodzeństwo. Znaczenie relacji z braćmi i siostrami dla naszego rozwoju i dobrostanu to fundamentalny tekst na temat relacji między rodzeństwem. Zestawiając wyniki trwającego 10 lat badania podłużnego z wynikami innych badań, z perspektywy biegu życia, Autorki analizują znaczenie relacji między rodzeństwem dla rozwoju i dobrostanu dziecka. Uwzględniają także historyczny, rozwojowy i rodzinny kontekst, w jakim funkcjonują rodzeństwa, przedstawiają wpływ rodzeństwa na rozwój i adaptację dziecka oraz relacjonują nowe badania nad rodzeństwami funkcjonującymi w różnorodnych kontekstach. Naomi White i Claire Hughes omawiają relacje między rodzeństwem w zróżnicowanych populacjach, takich jak rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością, rodzeństwa żyjące w różnych kulturach oraz rodzeństwa z rodzin nietradycyjnych. Przedstawiają również praktyczne implikacje istniejących badań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja Biografie rodzinne i uczenie się, będąca ósmym tomem w serii Biografia i Badanie Biografii, stanowi oryginalne ujęcie refleksji nad rodziną, wiążące się z wyeksponowaniem biografii rodzinnych jako symbolicznej przestrzeni kształtowania się indywidualnych biografii członków wspólnoty rodzinnej oraz ich biograficznego uczenia się. Uwzględnia ono złożoną, subtelną i pod wieloma względami nieoczywistą naturę przenikania się procesów indywidualnych i zbiorowych zachodzących w realiach wspólnoty rodzinnej. Walorem niniejszej publikacji jest połączenie rozmaitych perspektyw teoretycznych i badawczych zogniskowanych wokół różnych ujęć biografii rodzinnych i procesów biograficznego uczenia się osadzonych w realiach życia rodzinnego. Odsłaniają one odmienności kulturowe refleksji nad rodziną rozwijane przez polskich i zagranicznych badaczy zajmujących się tą tematyką. Wyeksponowanie biograficznej perspektywy rodziny jest w tym kontekście interesujące poznawczo zarówno w dyskursie andragogicznym, jak i pedagogicznym, w których nie zyskała ona jak dotąd pogłębionego rozpoznania. Badanie aspektów edukacyjnych zawartych w biografiach rodzinnych może sprzyjać poszerzaniu andragogicznej teorii uczenia się dorosłych oraz może być wykorzystane w praktyce edukacji dorosłych, w tym edukacji rodzinnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 85053 P (1 egz.)
Czytelnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40732 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 29427 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39025, 39023 (2 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents] Konrad Bocian, Wiesław Baryła, Michał Parzuchowski: Aktywizacja stereotypu osoby niemoralnej nasila motyw czystości [Activation of a stereotype of an immoral person facilitates the cleanliness motive], s. 297–306; Aleksandra Gronostaj: Różnice międzypłciowe w reakcjach na jawną i ukrytą radę [Gender differences in reactions to blunt and mitigated advice], s. 307–321; Wiesław Łukaszewski, Julia Boguszewska: Uroda przeciw śmierci: doświadczenie wyrazistości śmierci a koncentracja na własnym wyglądzie [Beauty versus death: Mortality salience and body self-image focus], s. 322–334; Krystyna Skarżyńska, Kamil Przybyła, Adrian Dominik Wójcik: Grupowa martyrologia: psychologiczne funkcje przekonań o narodowej krzywdzie [Group martyrdom: Psychological functions of beliefs about national victimhood], s. 335–352; Bogusława Lachowska: Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi a jakość życia pracujących rodziców [The influence of conflict and facilitation in family and work roles on the quality of life in working parents], s. 353–371; Magdalena Szubielska, Bibianna Bałaj, Agnieszka Fudali-Czyż: Estetyczny odbiór fotografii poprzez stereotyp umysłowej niepełnosprawności twórcy [Aesthetic evaluation of photographs through the stereotype of author’s mental disability], s. 372–378; Marcin Moroń: Konstrukcja i weryfikacja empiryczna Kwestionariusza Zachowań Prospołecznych (PBQ) oraz Paraprojekcyjnego Kwestionariusza Tendencji Prospołecznych (PKTP) dla młodzieży [Construction and empirical verification of Prosocial Behavior Questionnaire (PBQ) and Prosocial Tendencies Paraprojective Questiionnaire for Adolescents], s. 379–397.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Niniejszy numer „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce starości i starzejącej się populacji. Prognozy demograficzne dotyczące wzrostu liczebnego ludzi starszych wymuszają podejmowanie decyzji politycznych i administracyjnych przekładających się na projekty „zagospodarowania starości”, jako zjawiska nieuchronnego wymagającego namysłu wielu dyscyplin i wsparcia różnych instytucji. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przeszliśmy, w ramach socjologii starzenia się (sociology of ageing) i gerontologii społecznej od paradygmatu „straszenia starością” i wycofywania się osób starszych z pełnienia różnych ról społecznych do paradygmatu „waloryzowania starości” poprzez promocję aktywnego, dobrej jakości, życia uwarunkowanego stanem zdrowia. Zarówno w aspekcie poznawczym jak i praktycznym dąży się do pokazania, że starzy ludzie mają swoje miejsce w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie. Seniorzy stanowią ważną część życia społecznego i kulturalnego, a zaspokajanie specyficznych potrzeb ludzi starszych może stanowić impuls dla rozwoju różnych dziedzin gospodarki. Warto przypomnieć, że w 2012 r. obchodziliśmy Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (Europen Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012), którego celem było stworzenie lepszych możliwości do aktywnego starzenia się poprzez promowanie działań w obszarze: zatrudnienie, uczestnictwo w społeczeństwie, niezależne życie. Kluczowe dla różnych projektów badawczych oraz działań z zakresu polityki społecznej było wskazanie determinantów biologicznych, społecznych, ekonomicznych implikujących aktywność i zachowania prozdrowotne. Artykuły przedstawione w tomie podejmują wybiórczo różne zagadnienia związane ze starością i starzejącym się społeczeństwem. Prezentują zainteresowania własne badaczy, mające źródła w socjologicznej refleksji nad starzeniem się jednostek i populacji. Przyjęta perspektywa pokazuje, że proces starzenia się biologicznego, psychicznego, społecznego i ekonomicznego jest zindywidualizowany, zależy od wielu czynników. Seniorzy stanowią grupę zróżnicowaną pod względem wieku, samodzielności, sprawności funkcjonalnej, dlatego wymagają zróżnicowanego wsparcia instytucjonalnego i solidarności międzypokoleniowej. Zauważalna zmiana w myśleniu o starszym pokoleniu polega zwłaszcza na konieczności włączenia ich w proces aktywnego starzenia się, podtrzymania i rozwijania sprawności funkcjonalnej oraz zmianie społecznego postrzegania starości. Wraz ze wzrostem populacji ludzi starszych dynamicznie rozwija się gerontologia traktowana jako nauka badająca procesy starzenia się i starości w różnych wymiarach, a zwłaszcza biologiczno-medycznym, demograficzno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym. Konstytuują się także nowe obszary badawcze i subdyscypliny gerontologiczne, jak np. gerontotechnologia, psychogerontologia, bioetyka gerontologiczna. Przekłada się to na różne interdyscyplinarne projekty badawcze oraz działania praktyczne zmierzające do aktywizacji środowiska ludzi starszych oraz tworzenia spójnej polityki społecznej. Tematyka artykułów niniejszego tomu nawiązuje do trzech istotnych problemów związanych ze starością i starzejącym się społeczeństwem: –– zabezpieczenie społeczne i aktywna polityka społeczna wobec potrzeb seniorów: dostęp do zasobów instytucjonalnych, sytuacja życiowa człowieka starszego i odpowiedzialność rodziny; –– problemy zdrowia i choroby wieku starszego: dostęp do publicznych i komercyjnych usług medycznych, medykalizacja starości, racjonowanie wiekowe usług zdrowotnych, dyskryminacja w systemie opieki medycznej; –– procesy demograficzne i ich skutki społeczno-gospodarcze: starzenie się populacji, osoby bardzo stare i ich potrzeby. Oprócz tekstów badaczy polskich w tomie przedstawiono dwa artykuły w języku angielskim, które można potraktować jako przykłady analizy procesów demograficznych oraz dostępności do usług zdrowotnych, prowadzonych z różnych perspektyw praktycznych. Prof. David Brown przedstawia sytuację demograficzną w Polsce na tle procesów demograficznych w innych krajach, analizując konsekwencje tych procesów dla mieszkańców wsi. Studium prof. Iwony Sobis pokazuje, w monograficznym ujęciu, regionalne rozwiązywanie problemów opieki zdrowotnej w Szwecji. W tomie zawarto również recenzje z czterech monografii powiązanych problemowo z tematem głównym. Pozostaje mieć nadzieję, że artykuły zgromadzone w tym tomie „Przeglądu Socjologicznego” zainteresują Czytelników, skłonią do namysłu i dyskusji nad problemami starości w skali jednostkowej i zbiorowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej