Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(1448)
IBUK Libra
(20)
Forma i typ
Książki
(1261)
Artykuły
(144)
Publikacje fachowe
(42)
Muzyka
(32)
Publikacje dydaktyczne
(31)
E-booki
(20)
Publikacje naukowe
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(16)
Filmy i seriale
(11)
Poezja
(9)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Czasopisma
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Nuty
(2)
Poradniki i przewodniki
(2)
Druki ulotne
(1)
Dostępność
dostępne
(2226)
nieokreślona
(45)
wypożyczone
(30)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(369)
Czytelnia Piła
(52)
Wypożyczalnia Chodzież
(352)
Czytelnia Chodzież
(10)
Wypożyczalnia Czarnków
(226)
Czytelnia Czarnków
(18)
Wypożyczalnia Trzcianka
(174)
Czytelnia Trzcianka
(9)
Wypożyczalnia Złotów
(294)
Czytelnia Złotów
(35)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(387)
Czytelnia Wągrowiec
(47)
Informatorium
(1)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(17)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(277)
Zbiory specjalne Złotów-Wypożyczalnia
(6)
Zbiory specjalne Złotów-Czytelnia
(19)
Zbiory specjalne Czarnków-Wypożyczalnia
(8)
Autor
Chopin Fryderyk
(27)
Wójcik Teresa
(22)
Hoffman-Lipska Ewa
(20)
Przychodzińska Maria
(20)
Waldorff Jerzy
(17)
Chomiński Józef Michał
(16)
Mickiewicz Adam
(16)
Drzewiecki Jarosław
(15)
Rudziński Witold
(15)
Schaeffer Bogusław
(14)
Dziębowska Elżbieta
(13)
Biret Idil
(12)
Ciesielski Rafał
(12)
Habela Jerzy
(12)
Kolberg Oskar
(12)
Reiss Józef Władysław
(11)
Smoczyńska-Nachtman Urszula
(11)
Iwaszkiewicz Jarosław
(10)
Lutosławski Witold
(10)
Stacewicz Regina
(10)
Szwarcman Dorota
(10)
Burowska Zofia
(9)
Jarociński Stefan
(9)
Lissa Zofia
(9)
Stankiewicz Zygmunt
(9)
Dulęba Władysław
(8)
Lasocki Józef Karol
(8)
Malko Dorota
(8)
Popiel Jerzy
(8)
Suzin Adam
(8)
Białkowski Andrzej
(7)
Cyrański Czesław
(7)
Danel-Bobrzyk Helena
(7)
Komorowska Małgorzata
(7)
Kreiner-Bogdańska Agnieszka
(7)
Muchenberg Bohdan
(7)
Panek Wacław
(7)
Przychodzińska-Kaciczak Maria
(7)
Rolland Romain
(7)
Staniek Marzena
(7)
Swolkień Henryk
(7)
Tomaszewski Mieczysław
(7)
Zieliński Tadeusz Andrzej
(7)
Zwolińska Ewa A
(7)
Żaba-Żabińska Wiesława
(7)
Chechlińska Zofia
(6)
Chylińska Teresa
(6)
Erhardt Ludwik
(6)
Kaczurbina Maria
(6)
Kański Józef
(6)
Kisielewski Stefan
(6)
Miklaszewski Lech
(6)
Paderewski Ignacy Jan
(6)
Pociej Bohdan
(6)
Przybylski Tadeusz
(6)
Sokołowska Zofia
(6)
Słupska Magda
(6)
Ławrowska Romualda
(6)
Ślesik Adam
(6)
Chodyna Bohdan
(5)
Chotomska Wanda
(5)
Ekiert Janusz
(5)
Frączkiewicz Aleksander
(5)
Kabaciński Dariusz
(5)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(5)
Krzyżanowska Anna
(5)
Kydryński Lucjan
(5)
Kęcińska Jowita
(5)
Młynarski Wojciech
(5)
Podolska Beata
(5)
Pomianowska Maria
(5)
Skołyszewski Franciszek
(5)
Szweykowski Zygmunt Marian
(5)
Uchyła-Zroski Jadwiga
(5)
Wasiak Stefan
(5)
Wasilewska Danuta
(5)
Wierszyłowski Jan
(5)
Wilkowska-Chomińska Krystyna
(5)
Wolski Andrzej
(5)
Łobaczewska Stefania
(5)
Ślusarz Anna
(5)
Banasiewicz Andrzej
(4)
Betley Paweł
(4)
Cegiełła Janusz
(4)
Czekanowska Anna
(4)
Dąbrowska Maria
(4)
Grabkowski Edmund
(4)
Grafczyńska Jadwiga
(4)
Grinholc Piotr
(4)
Grusiewicz Mirosław
(4)
Haraschin Stanisław
(4)
Hoesick Ferdynand
(4)
Jachimecki Zdzisław
(4)
Jankowska Leokadia
(4)
Limont Wiesława
(4)
Michalski Andrzej
(4)
Michałowski Kornel
(4)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(4)
Osiecka Agnieszka
(4)
Pabisiak Tadeusz
(4)
Rok wydania
2020 - 2024
(104)
2010 - 2019
(220)
2000 - 2009
(312)
1990 - 1999
(168)
1980 - 1989
(313)
1970 - 1979
(200)
1960 - 1969
(102)
1950 - 1959
(35)
1940 - 1949
(7)
1930 - 1939
(1)
1910 - 1919
(3)
1890 - 1899
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(146)
1989-2000
(7)
1945-1989
(5)
1901-2000
(3)
1801-1900
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(1464)
Australia
(1)
Wielka Brytania
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Język
polski
(1328)
nieznany (po)
(119)
angielski
(8)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(7)
hindi
(1)
Odbiorca
Nauczyciele muzyki
(69)
Muzykoterapeuci
(26)
Nauczyciele
(26)
Nauczyciele języka polskiego
(22)
Szkoły podstawowe
(22)
Muzycy
(11)
Przedszkola
(11)
Dzieci
(10)
Nauczyciele nauczania początkowego
(10)
Nauczyciele przedszkoli
(10)
Szkoły średnie
(10)
Pedagodzy
(9)
6-8 lat
(8)
Literaturoznawcy
(8)
0-5 lat
(7)
Klasa 3.
(5)
Młodzież
(5)
Pedagodzy szkolni
(5)
Rodzice
(5)
Wychowawcy klas
(5)
9-13 lat
(4)
Klasa 1.
(4)
Klasa 2.
(4)
Bibliotekarze
(3)
Coachowie
(3)
Nauczyciele bibliotekarze
(3)
Psycholodzy
(3)
Psychoterapeuci
(3)
Klasa 7.
(2)
Nauczyciele języków
(2)
Studenci
(2)
Animatorzy kultury
(1)
Arteterapeuci
(1)
Bibliolodzy
(1)
Dorośli
(1)
Muzykolodzy
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele historii
(1)
Nauczyciele informatyki
(1)
Nauczyciele tańca
(1)
Nauczyciele wiedzy o kulturze
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Socjoterapeuci
(1)
Terapeuci
(1)
Uczniowie szkół średnich
(1)
Wychowawcy świetlic
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(13)
Muzyka polska
(7)
Film amerykański
(4)
Film polski
(3)
Literatura amerykańska
(2)
Film angielski
(1)
Film rosyjski
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Muzyka norweska
(1)
Muzyka senegalska
(1)
Temat
Muzyka
(754)
Muzyka polska
(143)
Muzyka (przedmiot szkolny)
(84)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Muzyka rozrywkowa
(57)
Umuzykalnianie
(51)
Wychowanie przedszkolne
(51)
Nauczanie początkowe
(41)
Rytmika
(40)
Edukacja muzyczna
(33)
Muzyka rozrywkowa polska
(29)
Muzyka wokalna
(26)
Sztuka
(26)
Gry i zabawy ruchowe
(23)
Szymanowski, Karol (1882-1937)
(23)
Muzyka fortepianowa
(22)
Nuty
(22)
Romantyzm
(22)
Nauczanie
(21)
Poezja polska
(20)
Rock
(20)
Zespoły muzyczne
(20)
Muzyka niemiecka
(19)
Muzykoterapia
(19)
Pamiętniki polskie
(19)
Piosenka polska
(19)
Dziecko
(18)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(17)
Chopin, Fryderyk
(16)
Muzyka instrumentalna
(16)
Muzyka rosyjska
(16)
Wychowanie estetyczne
(16)
Muzycy polscy
(15)
Muzyka austriacka
(15)
Taniec
(15)
Publicystyka polska
(14)
Dyrygenci
(13)
Muzycy
(13)
Instrumenty muzyczne
(12)
Muzyka na orkiestrę
(12)
Pianiści
(12)
Piosenka
(12)
Bach, Johann Sebastian (1685-1750)
(11)
Kultura
(11)
Literatura polska
(11)
Młodzież
(11)
Śpiew
(11)
Folklor
(10)
Kompozytorzy polscy
(10)
Moniuszko, Stanisław (1819-1872)
(10)
Twórczość
(10)
Chóry
(9)
Literatura
(9)
Nauczanie zintegrowane
(9)
Nauczyciele
(9)
Piosenkarze polscy
(9)
Wychowanie muzyczne
(9)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(8)
Język polski
(8)
Matematyka
(8)
Metody nauczania
(8)
Muzyka ludowa
(8)
Muzyka włoska
(8)
Nauczyciele muzyki
(8)
Paderewski, Ignacy Jan (1860-1941)
(8)
Gry i zabawy umysłowe
(7)
Jazz
(7)
Kompozytorzy
(7)
Korespondencja sztuk
(7)
Muzyka chóralna
(7)
Muzyka ludowa polska
(7)
Piosenka dziecięca polska
(7)
Przyroda
(7)
Teatr
(7)
Zdolności
(7)
Dojrzałość szkolna
(6)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(6)
Dziecko zdolne
(6)
Kultura masowa
(6)
Mozart, Wolfgang Amadeus
(6)
Muzyka europejska
(6)
Muzyka filmowa
(6)
Opera
(6)
Uczenie się
(6)
Śpiew chóralny
(6)
Arteterapia
(5)
Beethoven, Ludwik van (1770-1827)
(5)
Dzieci
(5)
Etnografia
(5)
Gry i zabawy
(5)
Głosy zwierząt
(5)
Historia
(5)
Język polski (przedmiot szkolny)
(5)
Kraków
(5)
Muzyka polska
(5)
Muzyka - nauczanie
(5)
Muzyka na skrzypce
(5)
Pedagogika zabawy
(5)
Uczniowie
(5)
Wiedza o kulturze
(5)
Temat: dzieło
Pan Tadeusz
(16)
Dziady
(2)
Muzyka wieczorem
(2)
Rota
(2)
"...będzie gorzej"
(1)
"Droga"
(1)
"Dziewczyna z łódki"
(1)
"Kamienna muzyka"
(1)
"Muzyka pop z Vittuli"
(1)
"Niemiecka jesień"
(1)
"Noc żywych trupów"
(1)
"Odosobnienie"
(1)
"Pierwsza miłość"
(1)
"Poczucie kresu"
(1)
"Przechowalnia"
(1)
"Rota"
(1)
"The Pisan cantos"
(1)
"Śmierć Bunnyego Munro"
(1)
Bogurodzica
(1)
Boże coś Polskę
(1)
Ciemne ścieżki
(1)
Koncert na orkiestrę smyczkową
(1)
Kwiaty Polskie
(1)
Legenda Warszawska
(1)
Maus
(1)
Mazurek Dąbrowskiego
(1)
Muzyczność
(1)
Oktostychy
(1)
Ołowiany żołnierzyk
(1)
Porwanie w Tiutiurlistanie
(1)
Płonąca żyrafa
(1)
Spotkanie nad morzem
(1)
Stary dom
(1)
Słonie
(1)
Słowik
(1)
Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
(1)
Złota kaczka
(1)
Światła Księżyca
(1)
Ŝelkunčik
(1)
Temat: czas
2001-
(82)
1801-
(74)
1901-
(65)
1901-2000
(27)
1945-1989
(18)
1701-
(13)
1989-2000
(13)
1801-1900
(10)
2001-0
(10)
1601-
(9)
1701-1800
(9)
1501-
(7)
1989-
(7)
1401-
(6)
1301-
(5)
1939-1945
(4)
1945-
(4)
1201-
(3)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1918-
(3)
1101-
(2)
1001-
(1)
1001-1100
(1)
1401-1500
(1)
1901-1914
(1)
1918-1939
(1)
1939-
(1)
401-
(1)
501-
(1)
601-
(1)
701-
(1)
801-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(19)
Warszawa
(7)
Krajna
(5)
Wielkopolska
(4)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Poznań, okręg
(3)
Wielkie Księstwo Poznańskie
(3)
Kraków
(2)
Piła - muzyka
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wągrowiec (woj. wielkopolskie)
(2)
Bukówiec Górny (woj. wielkopolskie, pow. leszczyński, gm. Włoszakowice)
(1)
Bytów (woj. pomorskie)
(1)
Chełm (okręg)
(1)
Finlandia
(1)
Irlandia
(1)
Jastrowie (woj.wielkopolskie)
(1)
Kaszuby
(1)
Kociewie
(1)
Kujawy
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Niemcy
(1)
Norwegia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Piła (woj. wielkopolskie)
(1)
Pomorze
(1)
Pomorze Gdańskie
(1)
Poznań
(1)
Rogoźno
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(1)
Tatry ( góry )
(1)
Warszawa (okręg)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wielki Buczek (woj. wielkopolskie, pow. Złotów)
(1)
Województwo pilskie (1975-1998)
(1)
Wrocław
(1)
ZSRR
(1)
Łagów (woj. lubuskie, pow. świebodziński, gm. Łagów)
(1)
Śląsk
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(103)
Dokumenty dźwiękowe
(97)
Dokument dźwiękowy
(77)
Artykuł z czasopisma muzycznego
(70)
Artykuł z czasopisma fachowego
(52)
Scenariusz zajęć
(33)
Muzyka rozrywkowa
(30)
Muzyka fortepianowa
(22)
Muzyka ludowa polska
(19)
Muzyka religijna
(18)
Piosenka dziecięca polska
(18)
Artykuł z czasopisma naukowego
(16)
Muzyka instrumentalna
(16)
Pieśń i piosenka
(16)
Poradniki dla nauczycieli
(16)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(15)
Muzyka rozrywkowa polska
(15)
Jazz
(13)
Muzyka ludowa
(13)
Praca zbiorowa
(13)
Muzyka
(11)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(10)
Podręczniki
(9)
Artykuł z czasopisma literackiego
(8)
Materiały konferencyjne
(8)
Biografia
(6)
Biografie
(6)
Efekty dźwiękowe
(6)
Film fabularny
(6)
Gry i zabawy
(6)
Literatura
(6)
Monografia
(6)
Muzyka dla dzieci
(6)
Muzyka patriotyczna
(6)
Muzyka polska
(6)
Muzyka rozrywkowa amerykańska
(6)
Pamiętniki i wspomnienia
(6)
Pieśń (muz.)
(6)
Piosenka polska
(6)
Druki muzyczne
(5)
Film biograficzny
(5)
Film muzyczny
(5)
Koncert (fortepian)
(5)
Materiały pomocnicze
(5)
Opera
(5)
Pieśń chóralna
(5)
Publicystyka polska
(5)
Wiersze
(5)
Wywiad dziennikarski
(5)
Artykuł problemowy
(4)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(4)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(4)
Bajki i baśnie
(4)
Dokumenty audiowizualne
(4)
Film
(4)
Gry i zabawy ruchowe
(4)
Melodia z tekstem podłożonym i funkcjami harmonicznymi
(4)
Musical (przedstawienie)
(4)
Muzyka filmowa
(4)
Muzyka taneczna
(4)
Muzyka wokalna
(4)
Piosenka
(4)
Poezja śpiewana
(4)
Wydawnictwa popularne
(4)
Zabawy tematyczne
(4)
Adaptacja filmowa
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(3)
Artykuł z czasopisma regionalnego i lokalnego
(3)
Autobiografia
(3)
Blues
(3)
Czasopismo muzyczne
(3)
Dokument elektroniczny
(3)
Dramat filmowy
(3)
Literatura francuska
(3)
Literatura polska
(3)
Malarstwo (sztuka)
(3)
Melodia z tekstem podłożonym
(3)
Muzyka folkowa
(3)
Muzyka wojskowa
(3)
Opowiadanie dziecięce polskie
(3)
Opracowanie
(3)
Partytura
(3)
Poezja ludowa polska
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Raport z badań
(3)
Rock
(3)
Sonata (fortepian)
(3)
Wywiad rzeka
(3)
Śpiewniki
(3)
Album
(2)
Anegdoty
(2)
Antologia
(2)
Aranżacja i transkrypcja
(2)
Artykuł z czasopisma historycznego
(2)
Dokument audiowizualny
(2)
Dokumenty elektroniczne
(2)
Encyklopedie
(2)
Film dla dzieci i młodzieży
(2)
Film dokumentalny
(2)
Film polski
(2)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(86)
Kultura i sztuka
(76)
Historia
(24)
Literaturoznawstwo
(13)
Psychologia
(8)
Socjologia i społeczeństwo
(8)
Językoznawstwo
(5)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Matematyka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Tytuł czasopisma
Wychowanie Muzyczne
(52)
Wychowanie Muzyczne w Szkole
(30)
Polonistyka
(10)
Pamiętnik Literacki
(8)
Życie Szkoły
(4)
Sens : psychologia dla ciebie
(3)
Bliżej Przedszkola
(2)
Głos Pedagogiczny
(2)
Język Polski w Szkole Podstawowej : Zeszyty Kieleckie
(2)
Języki Obce w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(2)
Meritum
(2)
Ruch Literacki
(2)
Wszystko dla Szkoły
(2)
Wychowanie na Co Dzień
(2)
Biblioteka Publiczna
(1)
Biblioteka w Szkole
(1)
Chowanna
(1)
Cogito
(1)
Edukacja Wczesnoszkolna
(1)
Język Polski w Liceum
(1)
Język Polski w Szkole Podstawowej
(1)
Kronika Wielkopolski
(1)
Kultura i Edukacja
(1)
Kwartalnik Pedagogiczny
(1)
Otwarta Szkoła
(1)
Poradnik Bibliotekarza
(1)
Poradnik Językowy
(1)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(1)
Remedium
(1)
Tygodnik Nowy
(1)
Tygodnik Pilski
(1)
Wiadomości Historyczne
(1)
Wiadomości Opinie Materiały : Biuletyn Pilskiej Oświaty
(1)
WychowujMy! : dorosłym o dzieciach
(1)
Śpiew w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(1)
Świetlica w Szkole
(1)
1468 wyników Filtruj
Książka
DVD
W koszyku
Kult / reżyseria Olga Bieniek ; scenariusz Olga Bieniek, Leszek Gnoiński. - Warszawa : Wydawnictwo Agora, [2020]. - 1 dysk optyczny (DVD) (92 min.) : dźwiękowy, kolorowy ; 12 cm.
„Kult. Film” zawiera wyjątkowe i nigdzie niepublikowane materiały z życia legendarnego zespołu Kult oraz samego Kazika Staszewskiego. Prawdziwa, emocjonująca i wyczekiwana produkcja o ludziach, bez których polska scena muzyczna nie mogłaby istnieć. Kamera towarzyszyła muzykom podczas trasy koncertowej oraz w życiu codziennym, pokazując fenomen grupy i jej niespotykanej więzi z fanami. Zdjęcia do filmu były realizowane w latach 2013-2019. Zostały uzupełnione o materiały archiwalne, również te należące do członków zespołu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD. 3243 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka jest próbą całościowego spojrzenia na znaczenie wynalazku druku dla kultury muzycznej XVI wieku. Po zarysowaniu historii wczesnego drukarstwa muzycznego, jego podstaw technologicznych, finansowych i społecznych autor charakteryzuje kształtujący się wówczas rynek wydawnictw nutowych. Wskazuje na zależność zawartości i zewnętrznej postaci druków od warunków ekonomicznych, omawia przejawy rywalizacji między oficynami oraz przedstawia krąg protektorów edycji muzycznych. Typografia przyczyniła się do wzrostu alfabetyzacji muzycznej, umożliwiła unifikację europejskiego repertuaru, pogłębiając zarazem różnice między poszczególnymi gatunkami i stylami muzycznymi. Zapewniła długie trwanie niektórych typów twórczości, co nie wykluczało promowania w pierwszym rzędzie dzieł najnowszych i reagowania na bieżące wydarzenia religijne czy polityczne. Nowe medium wpłynęło nie tylko na obieg i funkcjonowanie repertuaru, ale także na świadomość twórców: ich poczucie autorstwa i indywidualności. Autor stawia tezę, że dzięki rewolucji druku poszerzył się społeczny i estetyczny horyzont kultury muzycznej, powstały nowe typy twórczości oraz zwiększył się krąg odbiorców zapisywanej muzyki. Proponuje powiązanie tych zjawisk z narodzinami nowożytności muzycznej, odnajdując niekiedy kontynuację zmian zapoczątkowanych w XVI wieku w kulturze współczesnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Przedmiotem niniejszej monografii jest problematyka związana z kreatywnym kształtowaniem interpretacji pianistycznej w muzyce kameralnej z uwzględnieniem różnorodnych transkrypcji. Celem pełnego ujęcia tematu autorka podjęła się usystematyzowania terminologii pojęcia transkrypcji. Przedstawiła również rodowód wybranych, wchodzących w skład dzieła artystycznego utworów, na tle twórczości kameralnej ich twórców: J. Brahmsa i D. Szostakowicza. Niniejsza rozprawa objęła również obszar wiedzy dotyczący zależności pomiędzy ewoluowaniem utworów kameralnych z udziałem fortepianu a rozwojem brzmienia fortepianu na przełomie XVIII i XIX wieku. Podjęty w niniejszej monografii aspekt - interpretacji pianistycznej względem zmieniającego się w utworze medium wykonawczego - został zaprezentowany na przykładzie transkrypcji substancjalnej, za pomocą wybranych elementów dzieła muzycznego: dynamiki, artykulacji, agogiki oraz niektórych elementów ekspresji muzycznej. Analiza omawianej problematyki została zaprezentowana z wykorzystaniem zróżnicowanych pod względem stylistycznym utworów: Sonaty Es-dur op.120 nr 2 na klarnet i fortepian oraz jej transkrypcji na altówkę i fortepian, jak również transkrypcji na skrzypce i fortepian historyczny, i Sonaty d-moll op.40 D. Szostakowicza na wiolonczelę i fortepian oraz jej transkrypcji na kontrabas i fortepian Jamesa Rapporta. Z uwagi na potrzebę ukazania twórczej roli pianisty względem możliwości wykonawczych i brzmieniowych instrumentów współinterpretujących dzieło kameralne, dokonano wyboru w obrębie duetów instrumentalnych z udziałem instrumentów zarówno smyczkowych jak i dętych. Typ transkrypcji substancjalnej posłużył w niniejszej pracy jako środek do ukazania czynników przyczyniających się do zindywidualizowania gry fortepianowej w muzyce kameralnej oraz przedstawienia jej odmiennego oblicza w zależności od charakterystyki wybranego instrumentu współinterpretatora.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Nobliści i wodzowie, koniunkturaliści i święci – ikony polskiej kultury i polityki zestawione w intrygujące duety WYSZYŃSKI – GIEREK CZARTORYSKI – MICKIEWICZ WALENTYNOWICZ – KUROŃ MIŁOSZ – JAN PAWEŁ II PIŁSUDSKI – DMOWSKI Czy kult bohaterów uskrzydla nas, czy krępuje? Wyjaśnia czy zaciemnia narodowi jego dzieje? Czy istnieje tylko jeden przepis na patriotyzm? Na te i wiele innych pytań o polskość odpowiadają Andrzej Nowak i Dorota Truszczak w pierwszych takich „żywotach równoległych” znanych Polaków. Książka jest owocem rozmów, które od kilku lat autorzy prowadzą na antenie Polskiego Radia w ramach audycji „Historia żywa”. Tytuł „Żywoty równoległe” to aluzja do wybitnego dzieła Plutarcha z Cheronei i inspiracja do wykorzystania tej samej metody i celu. Autorzy pobudzają do dyskusji, próbują ocalić uniwersalne idee i wartości wspólne dla Polaków. Zderzają losy czterdziestu dwóch wybitnych ludzi, żyjących w tych samych czasach, ale niekiedy zupełnie inaczej realizujących swoją misję społeczną. Z ich opowieści wyłania się niejednoznaczny, barwny i fascynujący obraz Polski ostatnich dwustu lat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117033 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Chcąc przybliżyć potencjalnemu czytelnikowi treść najnowszej książki Macieja Krzemińskiego zatytułowanej "Dziecko i młodzież. Przestrzenie literackie, kulturowe i wychowawcze", a tym samym i zachęcić do sięgnięcia po nią, warto odwołać się do opinii sformułowanej przez prof. Ryszarda Parzęckiego: "Przedstawiona do recenzji praca dotyczy interdyscyplinarnie ujętej problematyki w obszarach: literackim, kulturowym, wychowawczym. Początkowo wydaje się, że wymiar pedagogiczny (edukacyjny) nie jest dominujący, ale wraz ze zgłębianiem się w tekst pracy, wręcz przeciwnie, można odnieść wrażenie mocno zaakcentowanych holistycznie ujęć podmiotowych kategorii pojęciowych jakimi są: i . Płaszczyzna ta bowiem styka się i znajduje uzasadnienie m.in. w antropologii kulturowej, filozofii edukacji, pedagogice, czy też pedeutologii. Ukorzenienie recenzowanego tekstu przez Autora w naukach humanistyczno-społecznych, w tym badań kultury, jest zatem zasadne i stanowi ważny głos w dyskusji. Przyjęty tok myślenia przez Autora pracy jest spójny, wyważony i potrzebny. Zaletą pracy jest również innowacyjność rozumiana jako analiza i synteza zgromadzonych tekstów literackich, w których przeplatana jest problematyka z wymienionych nauk humanistyczno-społecznych". Na ten niezwykle ważny aspekt zwraca uwagę także drugi z recenzentów wydawniczych prof. Sławomir Buryła zaznaczając, że książka M. Krzemińskiego przynosi interpretacje ".tekstów literackich podejmujących problemy właściwe współczesnej pedagogice i psychologii rozwojowej. Autor nie ogranicza się do dzieł z kręgu tzw. kultury wysokiej, ale sięga po przykłady z obszarów popkultury i zjawisk konstytuujących oblicze współczesnej cywilizacji. Przy czym Maciej Krzemiński wykorzystuje egzemplifikacje zarówno literatury polskiej, jak i światowej". W tym kontekście warto też przywołać samego Autora książki, który we Wstępie akcentuje, że "dzieciństwo i młodość to okresy w życiu człowieka, dla których ważnymi, jeśli nie kluczowymi, aspektami są edukacja i szeroko rozumiane wychowanie. Proces kształcenia dzieci i młodzieży, zarówno ten formalny, realizowany przez placówki edukacyjne, jak i ten związany ze środowiskiem rodzinnym, z literaturą i dziedzictwem kultury, a także innymi czynnikami społecznymi kształtującymi osobowość, jest niewyczerpanym źródłem refleksji dotyczącej rozwoju młodych ludzi".
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 110115 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33238 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Na książkę tę składają się interpretacje literackich przedstawień muzyki w wybranych utworach polskich poetów z drugiej połowy wieku XX i początku następnego stulecia. O jej powstaniu zdecydowała fascynacja dwoma odrębnymi dziedzinami twórczości artystycznej – poezją oraz muzyką. Książka składa się z trzech części. W pierwszej zamieszczono teksty poświęcone Jarosławowi Iwaszkiewiczowi, Mironowi Białoszewskiemu i Aleksandrowi Watowi. W części drugiej znalazły się interpretacje utworów Julii Hartwig, Wojciecha Wencla, Bolesława Taborskiego oraz tekst o poetyckim dialogu Adama Zagajewskiego ze Zbigniewem Herbertem, natomiast w trzeciej – studia o wierszu Witolda Wirpszy i o utworach Wisławy Szymborskiej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
[Czuję] wyjątkowo przykry stan, tę okropną nie do opisania mękę, zwaną tremą. Odbiera ona nie tylko odwagę, ale i pozbawia sił – istna męczarnia. Ignacy Jan Paderewski Praca zawodowego muzyka jest jednym z najbardziej złożonych rodzajów działalności. Podstawą sukcesu są tu wieloletnie codzienne ćwiczenia, wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Można powiedzieć, że występ publiczny jest „wierzchołkiem góry lodowej” w życiu muzyka, na którym za każdym razem ważą się losy muzyka-wykonawcy i muzyka-osoby. Jeśli muzyk pozytywnie ocenia obie te sfery, owocuje to poczuciem dobrostanu psychicznego, co stwarza dobre warunki do dalszego twórczego rozwoju. Dlatego już sama myśl o możliwości niepowodzenia wzbudza lęk, który doprowadzić może do dezorganizacji procesu gry i radykalnego spadku jakości wykonania. Zjawisko tremy z pewnością znane jest każdej osobie występującej publicznie, doświadczamy tego uczucia w najważniejszych dla nas momentach życiowych. Dla większości zawodów problem tremy nie jest tak istotny ze względu na to, że występy publiczne są w nich zjawiskiem okazjonalnym. Natomiast w zawodach artystycznych, wykonawczych umiejętność radzenia sobie z tremą jest często czynnikiem decydującym o możliwości wykonywania zawodu. Julia Kaleńska-Rodzaj, doktor psychologii, psycholog-praktyk i zawodowy muzyk, poszukuje naukowych odpowiedzi na pytania: Czym jest trema? Czy jest wyłącznie zjawiskiem negatywnym, przeszkodą, którą należałoby usunąć z drogi, by występ był udany? Autorka eksploruje możliwości interpretacji tremy jako stanu podwyższonego pobudzenia, jako lęku społecznego oraz jako emocji złożonej. Dzieli się własnymi doświadczeniami wyniesionymi z pracy psychologicznej z muzykami: dwa ostatnie rozdziały książki mają praktyczny charakter − poświęcone są radzeniu sobie z tremą oraz optymalnemu przygotowaniu się wykonawcy do występu publicznego. Choć książka napisana jest głównie z myślą o muzykach – wykonawcach i pedagogach, to zaprezentowane w niej techniki mogą pomóc każdemu z nas w regulacji emocji podczas ważnych wydarzeń życiowych. Mamy do czynienia z książką na wskroś nowoczesną, która dostarcza gotowych narzędzi do zrozumienia zjawiska tremy jako fenomenu umysłowego. Z recenzji dr. hab. Kamila Imbira, prof. UW Autorka wykazała się erudycją i w ciekawy sposób oraz dobrym językiem pomaga zrozumieć czytelnikowi psychologiczne mechanizmy tremy muzyków. Z recenzji dr hab. Agaty Błachnio, prof. KUL
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Vade Nobiscum to cyklicznie wydawana monografia wieloautorska pod auspicjami Studenckiego Koła Naukowego Historyków UŁ. Trzymają Państwo w dłoniach XXIII tom tego cyklu. W każdym tomie studenci i doktoranci z całej Polski poruszają inną, wybraną tematykę z zakresu historii i nauk pokrewnych. W tej części znajdują się artykuły dotyczące wybranych problemów badawczych XIX i XX stulecia. Teksty zawarte w publikacji mają charakter interdyscyplinarny i stanowią cenne przyczynki dla dalszych badań. Znajdują się tu artykuły poświęcone historii historiografii oraz historii politycznej, a także dziejom medycyny, gospodarki i muzyki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Wspólną ramą odniesienia dla artykułów zamieszczonych w tomie 64/3 Przeglądu Socjologicznego jest szeroko rozumiana problematyka kultury rozważana w odniesieniu do różnych aspektów współczesności. Autorzy tekstów koncentrują się zwłaszcza na tematyce konsumpcji kulturowej, socjologii muzyki oraz przemianach religijności. Punktem wyjścia dla rozważań na temat, często ostatnio dyskutowanego, zjawiska konsumpcji kulturowej jest analiza oparta o charakterystykę struktury współczesnego społeczeństwa (po)nowoczesnego i związanej z tym płynności gustów odbiorców. Na uwagę zasługuje tu zwłaszcza dyskutowane w tekstach pojęcie wszystkożerności, jak się zdaje, niewystarczająco wykorzystywane w polskiej socjologii kultury. Z kolei intencją Autorów artykułów prezentujących dorobek socjologii muzyki było przede wszystkim przedstawienie Czytelnikowi tej, ciągle mało znanej w socjologii polskiej, subdyscypliny. Teksty mają charakter informacyjno-analityczny. Ich lektura daje wyobrażenie o pracach badawczych i zainteresowaniach teoretycznych socjologów muzyki oraz umożliwia wgląd do szerokiej literatury przedmiotu. Ostatni zamieszczony w tym tomie Przeglądu Socjologicznego tekst poświęcony jest problematyce religijności w Rosji. W artykule przedstawiony jest zarówno kontekst historyczny jak i zachodzące współcześnie w społeczeństwie rosyjskim procesy przemian religijności. Rozpatrywane tu kwestie, w perspektywie szerzej rozumianych zmian kulturowych i społecznych, można rozważać nie tylko w odniesieniu do zaprezentowanego studium przypadku.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
The aim of this book is to investigate how traits of a mythical hero are manifested in modern culture and, to be more precise, in social beliefs about Michael Jackson. These beliefs are traces leading to complex levels of understanding the phenomenon of pop culture and its taboo. Pop culture makes up its own mythologies and creates its own heroes, but it does so with a reference to the more complex cultural wholeness. This book is an attempt to follow these references and reflect on them. Celem tej książki jest zbadanie, w jaki sposób cechy mitycznego bohatera przejawiają się we współczesnej kulturze, a ściślej w przekonaniach społecznych na temat Michaela Jacksona. Przekonania te są śladami prowadzącymi do złożonych poziomów zrozumienia zjawiska popkultury i jej tabu. Popkultura tworzy własne mitologie i tworzy własnych bohaterów, ale czyni to w odniesieniu do bardziej złożonej kulturowej całości. Niniejsza książka jest próbą prześledzenia tych odniesień i refleksji nad nimi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Rocznik, którego głównym celem jest prezentacja najnowszych polskich osiągnięć badawczych we współczesnej muzykologii. Publikowane teksty dotyczą historii muzyki powszechnej i polskiej (od średniowiecza do XX wieku), teorii i estetyki muzyki, akustyki, antropologii i archeologii muzycznej oraz etnomuzykologii polskiej i obcej. W odrębnym dziale prezentowane są dokonania zagranicznych muzykologów. Pismo, dzięki szerokiemu zakresowi poruszanych zagadnień, adresowane jest do szerokiego kręgu czytelników w kraju i za granicą, zainteresowanych problematyką poszczególnych dziedzin współczesnej muzykologii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Podjęta tematyka rozważań sytuuje się na styku dwóch dużych obszarów dociekań pedagogicznych. Z jednej strony obejmuje problem pedeutologiczny, dociekając, w jakie kompetencje powinien być wyposażony współczesny nauczyciel, z drugiej zaś – aktualne problemy teorii wychowania estetycznego przez zawężenie podmiotu badań do nauczycieli muzyki. W pierwszej rozdziale skoncentrowano się na roli technologii informacyjno-komunikacyjnej we współczesnej pedagogice, ze specjalnym uwzględnieniem edukacji estetycznej, co każe również zastanowić się nad obecnością nowych mediów w sztuce. Przedstawione są tu stanowiska zarówno pedagogów, jak i teoretyków sztuki (tu głównie Ryszarda W. Kluszczyńskiego) na temat udziału nowych mediów w obydwu rozpatrywanych obszarach. Drugi rozdział dotyczy pojęcia kompetencji informatycznych nauczyciela muzyki. Opisano w nim kompetencje oraz poddano analizie dokumenty określające postulowany stan kompetencji informatycznych nauczycieli muzyki, a także ich naturalne rozwinięcie, jakim są programy kształcenia kandydatów na nauczycieli muzyki w uczelniach regionu łódzkiego. W kolejnym rozdziale zawarto metodologię badań, zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Oprócz przedmiotu badań, celów, metod, technik, narzędzi, omówiono również samą organizację badań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zagadnienia Rodzajów Literackich to wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Publikacja darmowa
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Publikacja darmowa
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”. W roku 2014 planowany jest tom: Talent i umiejętności w literackiej potrzebie. Wszystkie publikowane artykuły mają charakter naukowy. Każdy z publikowanych artykułów ma angielską wersję tytułu oraz streszczenie w języku angielskim. Od rocznika 2012 tomy zawierają indeks nazwisk.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej