Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(2250)
IBUK Libra
(17)
Forma i typ
Książki
(1830)
Artykuły
(406)
Poradniki i przewodniki
(150)
Publikacje fachowe
(132)
Publikacje naukowe
(71)
Publikacje dydaktyczne
(58)
Proza
(19)
E-booki
(17)
Publikacje popularnonaukowe
(11)
Komiksy i książki obrazkowe
(10)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Czasopisma
(4)
Gry i zabawki
(3)
Muzyka
(3)
Publikacje informacyjne
(3)
Audiobooki
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Filmy i seriale
(1)
Grafiki
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(4823)
wypożyczone
(381)
nieokreślona
(14)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(1040)
Czytelnia Piła
(79)
Wypożyczalnia Chodzież
(850)
Czytelnia Chodzież
(16)
Wypożyczalnia Czarnków
(839)
Czytelnia Czarnków
(4)
Wypożyczalnia Trzcianka
(715)
Czytelnia Trzcianka
(9)
Wypożyczalnia Złotów
(774)
Czytelnia Złotów
(10)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(641)
Czytelnia Wągrowiec
(139)
Informatorium
(19)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(31)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(49)
Zbiory specjalne Złotów-Czytelnia
(2)
Zbiory specjalne Czarnków-Wypożyczalnia
(1)
Autor
Korczak Janusz
(26)
Gordon Thomas
(23)
Kołodziejska Lidia
(21)
Bogdanowicz Marta
(17)
Sujak Elżbieta
(17)
Filipczuk Halina
(16)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(15)
Dymara Bronisława
(14)
Zielińska Ewa
(14)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(12)
Lewin Aleksander
(12)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(12)
Obuchowska Irena
(12)
Jałowiec-Sawicka Magdalena
(11)
Makowska Alicja
(11)
Łopatkowa Maria
(11)
Bugajska Agnieszka
(10)
Gałkowski Tadeusz
(10)
Przylipiak Mirosław
(10)
Spock Benjamin
(10)
Ames Louise Bates
(9)
Barańska Małgorzata
(9)
Dryden Gordon
(9)
Franczyk Anna
(9)
Jankowska Anna
(9)
Juul Jesper
(9)
Kawula Stanisław
(9)
Krajewska Katarzyna
(9)
Maciarz Aleksandra
(9)
Nowak Izabela
(9)
Przetacznikowa Maria
(9)
Rose Colin
(9)
Szuścik Urszula
(9)
Tanajewska Alicja
(9)
Śliwerski Bogusław
(9)
Baker Sidney M
(8)
Han-Ilgiewicz Natalia
(8)
Ilg Frances Lillian
(8)
Jakacka Ewa
(8)
Kozłowska Anna
(8)
Miller Alice
(8)
Montessori Maria
(8)
Naprawa Renata
(8)
Olechnowicz Hanna
(8)
Protasewicz Ewelina
(8)
Łoskot Małgorzata
(8)
Cioch Agnieszka
(7)
Dunin-Wąsowicz Maria
(7)
Nartowska Hanna
(7)
Wiktor-Stępień Anna
(7)
Łasocha Natalia
(7)
Deptuła Maria
(6)
Dobson James C
(6)
Eichelberger Wojciech
(6)
Faber Adele
(6)
Falkowska Maria
(6)
Jelonek Marta
(6)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(6)
Lipkowski Otton
(6)
Mazlish Elaine
(6)
Muchacka Bożena
(6)
Nelsen Jane
(6)
Piekarska Anna
(6)
Sawicka-Chrapkowicz Anna
(6)
Syska Dariusz
(6)
Szuman Stefan
(6)
Wentrych Agnieszka
(6)
Wiącek Renata
(6)
Ziemska Maria
(6)
Bray Kevin
(5)
Brzezińska Anna
(5)
Brągiel Józefa
(5)
Bugajska Agnieszka (nauczycielka)
(5)
Campbell Ross
(5)
Filliozat Isabelle
(5)
Gomolla Marta
(5)
Jaczewski Andrzej
(5)
Jegier Aneta
(5)
Kaczmarek Leon
(5)
Klim-Klimaszewska Anna
(5)
Kopczyńska-Ciesielska Marta
(5)
Kuszak Kinga
(5)
Majewska Monika
(5)
Makiełło-Jarża Grażyna
(5)
Olczak Agnieszka
(5)
Olecka Irena
(5)
Piotrowska Elżbieta
(5)
Piotrowski Andrzej
(5)
Rivero Miguel Angel Dominguez
(5)
Siegel Daniel J
(5)
Spionek Halina
(5)
Stein Agnieszka
(5)
Stążka-Gawrysiak Agnieszka
(5)
Szkudlarek Tomasz
(5)
Tyszkowa Maria
(5)
Uszyńska-Jarmoc Janina
(5)
Waloszek Danuta
(5)
Wosik-Kawala Danuta
(5)
Zadorozhna Viktoriya
(5)
Arthus André
(4)
Rok wydania
2020 - 2024
(292)
2010 - 2019
(805)
2000 - 2009
(482)
1990 - 1999
(240)
1980 - 1989
(194)
1970 - 1979
(153)
1960 - 1969
(55)
1950 - 1959
(37)
1940 - 1949
(7)
1930 - 1939
(1)
1920 - 1929
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(577)
1989-2000
(30)
1901-2000
(13)
1918-1939
(5)
1945-1989
(4)
2001-
(1)
1939-1945
(1)
1989-20002001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(2266)
nieznany (??p)
(1)
Język
polski
(2192)
nieznany (po)
(60)
angielski
(2)
nieznany (0 p)
(1)
Odbiorca
Nauczyciele przedszkoli
(169)
Rodzice
(136)
Nauczyciele
(123)
Pedagodzy
(46)
Dzieci
(38)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(37)
Pedagodzy szkolni
(36)
Lekarze
(29)
Sportowcy
(29)
6-8 lat
(25)
Przedszkola
(24)
Wychowawcy klas
(23)
Dorośli
(22)
0-5 lat
(19)
Wychowawcy małych dzieci
(18)
Nauczyciele nauczania początkowego
(17)
9-13 lat
(14)
Coachowie
(10)
Młodzież
(10)
Psycholodzy szkolni
(10)
Biblioterapeuci
(9)
Dyrektorzy szkół
(8)
Uczniowie
(7)
Socjoterapeuci
(6)
Terapeuci
(6)
Psycholodzy
(5)
Terapeuci zajęciowi
(5)
Nauczanie początkowe
(4)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(4)
Pracownicy socjalni
(4)
Psychoterapeuci
(4)
Szkoły podstawowe
(4)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(3)
Studenci
(3)
Bibliotekarze
(2)
Nauczyciele edukacji dla bezpieczeństwa
(2)
Nauczyciele edukacji zdrowotnej
(2)
Nauczyciele muzyki
(2)
Pracownicy oświaty
(2)
Asystenci rodzin
(1)
Dyrektorzy przedszkoli
(1)
Klasa 1
(1)
Klasa 1.
(1)
Klasa 2
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3
(1)
Klasa 3.
(1)
Klasa 5.
(1)
Nauczyciele bibliotekarze
(1)
Nauczyciele tańca
(1)
Nauczyciele techniki
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Terapeuci pedagogiczni
(1)
Uczniowie szkół podstawowych
(1)
Wychowawcy świetlic
(1)
Wydawcy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(29)
Literatura amerykańska
(12)
Literatura angielska
(6)
Literatura duńska
(6)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura szwedzka
(2)
Literatura włoska
(2)
Film polski
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura norweska
(1)
Przynależność kulturowa Literatura polska
(1)
Temat
Dziecko
(1023)
Wychowanie w rodzinie
(867)
Wychowanie przedszkolne
(415)
Wychowanie
(397)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(288)
Dzieci
(199)
Rodzina
(173)
Rodzice
(145)
Młodzież
(129)
Dziecko trudne
(128)
Nauczanie początkowe
(117)
Gry i zabawy
(113)
Dziecko niepełnosprawne
(97)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(94)
Uczniowie
(75)
Agresywność
(73)
Domy dziecka
(72)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(68)
Psychologia dziecka
(68)
Uczucia
(64)
Wychowanie seksualne
(62)
Dziecko autystyczne
(54)
Mowa
(54)
Socjalizacja
(52)
Nauczanie
(51)
Dojrzałość szkolna
(48)
Wychowanie do wartości
(46)
Zachowanie
(44)
Nauczyciele
(43)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(42)
Dziecko zdolne
(41)
Rodzicielstwo
(41)
Zespół ADHD
(40)
Wychowanie estetyczne
(39)
Dziecko z ADHD
(38)
Niepowodzenia szkolne
(38)
Gry edukacyjne
(37)
Pedagogika
(37)
Prawa dziecka
(34)
Przedszkola
(33)
Internet
(32)
Matematyka
(32)
Grupy rówieśnicze
(31)
Przemoc w rodzinie
(31)
Psychologia wychowawcza
(31)
Rozwód
(31)
Telewizja
(31)
Autyzm
(30)
Osobowość
(30)
Dziecko chore
(29)
Rodzina zastępcza
(29)
Czytanie
(28)
Komunikacja interpersonalna
(28)
Pedagogika specjalna
(28)
Sztuka
(28)
Środki masowego przekazu
(28)
Diagnoza pedagogiczna
(27)
Twórczość dzieci i młodzieży
(27)
Niedostosowanie społeczne
(26)
Lęk
(25)
Pisanie
(25)
Przemoc
(25)
Stres
(25)
Adaptacja społeczna
(24)
Macierzyństwo
(24)
Niemowlę
(24)
Ojcostwo
(24)
Pedagogika resocjalizacyjna
(24)
Płeć
(24)
Chorzy w rodzinie
(23)
Psychologia rozwojowa
(23)
Poczucie własnej wartości
(22)
Pomoce dydaktyczne
(22)
Stosunki interpersonalne
(22)
Szkolnictwo
(22)
Bezrobocie
(21)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(21)
Kształcenie
(21)
Miłość
(21)
Odżywianie
(21)
Psychoterapia
(21)
Uczenie się
(21)
Wychowanie patriotyczne
(21)
Czas wolny od pracy ucznia
(20)
Dziecko głuche
(20)
Dziecko wiejskie
(20)
Gry i zabawy ruchowe
(20)
Metoda Montessori
(20)
Niepełnosprawni
(20)
Opieka społeczna
(20)
Patologia społeczna
(20)
Pedagogika społeczna
(20)
Trudności wychowawcze
(20)
Wsparcie społeczne
(20)
Współdziałanie
(20)
Aktywność fizyczna
(19)
Język polski
(19)
Małżeństwo
(19)
Zabawa
(19)
Alkoholizm
(18)
Temat: dzieło
"Kto ty jesteś"
(3)
"Alfabet polski"
(1)
"Bohaterski miś"
(1)
"Dziewczynka ze srebrnym zębem"
(1)
"Haczyk"
(1)
"Kopidoł i Kwiaciareczka"
(1)
"Nasza paczka i niepodległość"
(1)
"Projekt Breslau"
(1)
"Skutki uboczne eliksiru miłości"
(1)
"Wojtek. Żołnierz bez munduru"
(1)
104 atrakcje dla dzieci. Polska z pomysłem
(1)
Mały Przegląd (czasopismo)
(1)
Temat: czas
2001-
(140)
2001-0
(31)
1989-
(22)
1901-
(18)
1901-2000
(15)
1801-1900
(12)
1989-2000
(12)
1801-
(5)
1501-
(2)
1601-
(2)
1945-
(2)
1-
(1)
1401-
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(33)
Lublin (woj. lubelskie)
(2)
Rzym
(2)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Finlandia
(1)
Francja
(1)
Grecja
(1)
Holandia
(1)
Malta
(1)
Opolskie, województwo (od 1999)
(1)
Powiat kielecki (woj. świętokrzyskie)
(1)
Powiat skarżyski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Powiat staszowski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Szwecja
(1)
Tarnów Opolski (woj. opolskie)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Warszawa
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo małopolskie
(1)
Włochy
(1)
Włocławek (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Śląsk
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(348)
Artykuł z czasopisma fachowego
(239)
Poradnik
(118)
Poradniki dla rodziców
(111)
Poradniki
(87)
Artykuł z czasopisma naukowego
(53)
Poradniki dla nauczycieli
(41)
Praca zbiorowa
(38)
Scenariusz zajęć
(32)
Wydawnictwa popularne
(28)
Opracowanie
(22)
Artykuł problemowy
(20)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(19)
Bajki i baśnie
(19)
Podręczniki akademickie
(17)
Opowiadania i nowele
(16)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(16)
Gry i zabawy
(14)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(13)
Materiały pomocnicze
(13)
Kamishibai
(12)
Książka obrazkowa
(12)
Literatura dla dzieci
(12)
Materiały konferencyjne
(12)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(11)
Teatr japoński
(11)
Monografia
(10)
Literatura dziecięca polska
(9)
Raport z badań
(9)
Ćwiczenia i zadania
(9)
Wydawnictwa dla dzieci
(8)
Gry i zabawy ruchowe
(7)
Gry komputerowe
(7)
Scenariusze zajęć
(7)
Artykuł z czasopisma sportowego
(6)
Film edukacyjny
(6)
Poradnik dla rodziców
(6)
Programy wychowania przedszkolnego
(6)
Dokumenty dźwiękowe
(5)
Komiksy
(5)
Podręczniki
(5)
Utwory sceniczne dla dzieci
(5)
Wywiad dziennikarski
(5)
Czasopismo pedagogiczne
(4)
Literatura dziecięca
(4)
Program nauczania
(4)
Publicystyka polska
(4)
Scenariusz lekcji
(4)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(4)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(3)
Dokumenty audiowizualne
(3)
Gry i zabawy dziecięce
(3)
Materiały pomocnicze dla szkół podstawowych
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(3)
Antologia
(2)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(2)
Artykuł z czasopisma historycznego
(2)
Audiobooki
(2)
Case study (studium przypadku)
(2)
Czasopisma młodzieżowe polskie
(2)
Czasopismo dla rodziców
(2)
Czasopismo polskie
(2)
Dokument audiowizualny
(2)
Film
(2)
Film polski
(2)
Gry planszowe
(2)
Karty pracy ucznia
(2)
Książki mówione
(2)
Malarstwo (sztuka)
(2)
Opowiadanie dziecięce polskie
(2)
Piosenka dziecięca
(2)
Podręcznik
(2)
Podręczniki dla dzieci
(2)
Poradniki i przewodniki
(2)
Programy nauczania
(2)
Programy nauczania dla szkół podstawowych
(2)
Programy nauczania dla szkół podstawowych specjalnych
(2)
Programy nauczania początkowego
(2)
Scenariusz
(2)
Ćwiczenia i zadania dla dzieci
(2)
Adhortacje apostolskie
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(1)
Artykuł z czasopisma muzycznego
(1)
Audycje radiowe
(1)
Bajka słowno-muzyczna
(1)
Biografia
(1)
Broszura
(1)
Czasopisma dziecięce
(1)
Czasopisma młodzieżowe
(1)
Dokumenty elektroniczne
(1)
Elementarze polskie
(1)
Film animowany polski
(1)
Film dla dzieci i młodzieży
(1)
Fotografia
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Gry i zabawy umysłowe
(1)
Ilustracje dla dzieci
(1)
Książki dla małych dzieci
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(511)
Psychologia
(172)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(130)
Socjologia i społeczeństwo
(42)
Medycyna i zdrowie
(25)
Historia
(13)
Kultura fizyczna i sport
(7)
Literaturoznawstwo
(7)
Kultura i sztuka
(6)
Rozwój osobisty
(6)
Media i komunikacja społeczna
(5)
Filozofia i etyka
(3)
Językoznawstwo
(3)
Religia i duchowość
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Matematyka
(1)
Nauka i badania
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
Tytuł czasopisma
Bliżej Przedszkola
(113)
Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne
(36)
Głos Pedagogiczny
(28)
Doradca Nauczyciela Przedszkola
(24)
WychowujMy! : dorosłym o dzieciach
(16)
Wychowanie w Przedszkolu
(15)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(10)
Remedium
(10)
Charaktery
(9)
Edukacja Wczesnoszkolna
(8)
Wychowanie na Co Dzień
(8)
Życie Szkoły
(8)
Wychowawca
(7)
Edukacja : studia, badania, innowacje
(5)
Guliwer
(5)
Chowanna
(4)
Edukacja i Dialog
(4)
Problemy Rodziny
(4)
Wychowanie Fizyczne i Sport
(4)
Wychowujmy! : dorosłym o dzieciach
(4)
Charaktery : magazyn psychologiczny
(3)
Dzieci : Magazyn dla Rodziców
(3)
Gazeta Szkolna
(3)
Nauczanie Początkowe
(3)
Szkoła Specjalna
(3)
Wychowanie na co dzień
(3)
Dyrektor Szkoły
(2)
Edukacja : kwartalnik naukowy
(2)
Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole
(2)
Edukacja dla Bezpieczeństwa
(2)
Głos Nauczycielski
(2)
Głos Pedagogiczny : czasopismo dla pedagogów i psychologów szkolnych, pedagogów specjalnych, wychowawców
(2)
Kultura i Edukacja
(2)
Kwartalnik Pedagogiczny
(2)
Lider
(2)
Nauczanie Początkowe. Kształcenie zintegrowane
(2)
Pedagogika Społeczna
(2)
Problemy Narkomanii
(2)
Wychowanie Komunikacyjne
(2)
Biblioteka w Szkole
(1)
Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
(1)
Forum Oświatowe
(1)
Język Polski w Szkole Podstawowej : Zeszyty Kieleckie
(1)
Nauczyciel i Szkoła
(1)
Niebieska Linia
(1)
Nowa Szkoła
(1)
Nowe w Szkole
(1)
Przedszkole
(1)
Przegląd Psychologiczny
(1)
Psychologia w Szkole
(1)
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
(1)
Trendy
(1)
Twoje Dziecko : miesięcznik poświęcony zdrowiu i wychowaniu dziecka
(1)
Wiadomości Historyczne
(1)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(1)
Wiadomości Opinie Materiały : Biuletyn Pilskiej Oświaty
(1)
Wychowanie Muzyczne
(1)
Wychowanie Techniczne w Szkole
(1)
Świat Problemów
(1)
2267 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z dwóch części. W pierwszej, opartej na pedagogiczno-psychologicznej literaturze, przedstawiono teoretyczne podstawy twórczości plastycznej. Omówiono pojęcie twórczości, jej istotę oraz rozwój rysunkowości dziecka, z uwzględnieniem jej etapowości. Kolejny podrozdział podejmuje temat ruchu i przestrzeni jako elementów formy plastycznej w rysunku dziecka i jest krótkim przeglądem sposobów stosowania środków artystycznego wyrazu, z podkreśleniem sposobów obrazowania w rysunku ruchu i przestrzeni. W dalszej części rozdziału teoretycznego opisano znaczenie rysunku i aktywności plastycznej w rozwoju dziecka oraz rolę nauczyciela jako osoby wspierającej aktywność plastyczną dziecka. Część druga ma charakter empiryczny. W oparciu o analizę 1471 rysunków dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym została podjęta próba oceny dwóch elementów dziecięcej rysunkowości: umiejętności obrazowania w rysunku ruchu i przestrzeni. Uzupełnieniem analiz są zamieszczone w pracy rysunki, ilustrujące opisywane aspekty twórczości plastycznej dzieci. Monografia jest opracowaniem z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wychowania estetycznego. Praca może być użyteczna dla badaczy z dziedziny pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz teorii wychowania estetycznego, nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Do rodziców to wybór krótkich, skłaniających do refleksji tekstów, które w prosty sposób przybliżają najważniejsze idee dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, będące zarazem podstawą pedagogiki Montessori. Karmimy dziecko pożywnym jedzeniem, żeby jego małe ciało mogło rosnąć − i analogicznie musimy zapewnić mu odpowiedni pokarm dla rozwoju psychicznego i moralnego. Tak jak nie potrafimy bezpośrednio pomóc ciału dziecka osiągnąć dojrzałości, tak też nie możemy ukształtować za nie jego umysłu ani charakteru. Możemy jednak zaspokajać jego potrzeby psychiczne, tak jak zaspokajamy jego potrzeby cielesne − do obu należy podchodzić w równie naukowy sposób. Z tekstu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jest to wznowienie uzupełnionego wydania „Zrównoważonego rozwoju dziecka w świetle nowych wyzwań“ z 2008 roku (Oficyna Wydawnicza IMPULS).Jak pisze Autorka we wstępie: Książka jest hołdem dziecku we mnie, które przez lata przypominało mi, że wszystko co dotyczy mnie jest żywe, obecne, choć głęboko „zakopane“ i wymaga uwagi, a przede wszystkim wyjścia naprzeciw fundamentalnej potrzebie bezwarunkowej miłości i akceptacji jego obecności. Potrzebuje ono bowiem nieustannej troski o harmonijny (zrównoważony) rozwój i wspieranie zdrowia na wszystkich jego poziomach. Książka jest propozycją skierowaną do twórców programów edukacyjnych dla nauczycieli, także tworzenia edukacji rodziców - wychowania do zdrowia, aby po latach nie trzeba było terapii w wielu sferach życia, tym samym jest częścią całożyciowej edukacji. Oby starczyło nam wyobraźni i cierpliwości na ten nieustanny kontakt z fundamentalnym fragmentem nas samych, korzeniami naszej historii, dla budowania harmonii w sobie, dziecku, rodzinie i świecie. '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Problematyka proponowanej publikacji w całości mieści się w edukacji dziecka. Stanowi zwarty, konsekwentny blok tematyczny z odniesieniem w szczegółowych tekstach do różnych zagadnień związanych z rozwojem i edukacją dziecka.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Za punkt wyjścia służy Autorkom przedstawienie genezy i rozwoju pedagogiki przedszkolnej w Polsce, tkwiących w źródłach historycznych, które stały się podstawą współczesnej koncepcji wychowania przedszkolnego oraz osoby nauczyciela przedszkolnego. Wyeksponowane zostały także rozwijane przez lata najważniejsze teorie i strategie, które pozwoliły na sprecyzowanie przedmiotu badań oraz podstawowych celów i zadań pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. W monografii omówiono też udział polskich pedagogów i psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej. * Przekaz treści został przeprowadzony w kolejnych częściach i rozdziałach z niezwykłą starannością i rzetelnością, a jego rezultaty doprowadziły do refleksji nad możliwymi i niemożliwymi obszarami tworzenia wiedzy profesjonalnej nauczycieli. Wartość dydaktyczną książki podnosi fakt, że każda z jej sześciu części podzielona jest na rozdziały, a każdy z nich wzbogaca literatura przedmiotowa. Przyswojenie treści ułatwiają pytania utrwalające materiał oraz tematy do refleksji. Autorki prezentują tłumaczenia na język angielski najistotniejszych pojęć omawianych w książce, co stanowi cenny walor związany z potrzebą przyswajania przez polskich studentów i nauczycieli pedagogicznych terminów anglojęzycznych. W literaturze specjalistycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej brakuje pozycji ukazujących w tak całościowy sposób teorię i metodykę wychowania przedszkolnego, dlatego publikacja będzie szczególnie przydatna w kształceniu przyszłych nauczycieli przedszkoli. Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Muchackiej
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Słownik zawiera najważniejsze zagadnienia, pojęcia oraz terminy z dziedziny pedagogiki i psychologii, które zostały przedstawione w bardzo przystępny sposób. Publikacja ta pomoże w rozwiązaniu problemów szkolnych, jak również w pogłębianiu wiedzy na własny użytek.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 7 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Piła
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 103905 P (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47688 (1 egz.)
Czytelnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47600 (1 egz.)
Czytelnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38114 P (50) (1 egz.)
Czytelnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31930 P (1 egz.)
Czytelnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44292 p (1 egz.)
Czytelnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 68124 P 2,1 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jako studentka psychologii dziecięcej zawsze głęboko zainteresowana problemami dobrobytu, które stają przed nami w związku z wychowaniem małych dzieci, w 1913 roku udałam się do Rzymu, aby osobiście zbadać rezultaty systemu wychowawczego Montessori. Wiele już napisano i powiedziano na temat rozwiązań tego systemu. Niewiele jednak przekazano światu informacji na temat losów indywidualnych dzieci, które rozwijały swoją osobowość poprzez autoedukację Montessori. Chciałam więc na miejscu zająć się obserwacją dzieci Montessori. Dzięki łaskawej uprzejmości dr Montessori, otrzymałam przywilej prowadzenia obserwacji w nowym przedszkolu Trionfale, gdzie mogłam prowadzić swoje badania od samego początku wdrożenia tej metody, oraz w przedszkolach Fua Famagosta i Franciscan Convent. Miałam również przywilej wysłuchania wykładu dr Montessori, która wyjaśniła pewne problemy w jej teorii edukacji, które nie były wcześniej nagłaśniane. Dzieci w wieku trzech, czterech i pięciu lat spotkałam otoczone licznymi obserwatorami pierwszej międzynarodowej grupy szkolonej przez Montessori. Mimo zamieszania były one jednak tak cudownie opanowane i samokontrolujące się, że przeszły przez te dni jakby samodzielnie. Widziałam tak znakomite dowody na integralność systemu Montessori, jak przypadki Otella, Bruna i innych, omówione na stronach tej książki. Poniższe strony to seria opisów prawdziwych przykładów rezultatów osiąganych u dzieci dzięki metodzie Montessori. Mam nadzieję, że jako realny zapis namacalnych wyników, przyczynią się one do większej wiary świata w odkrycie Montessori – odkrycie ducha dziecka. Carolyn Sherwin Bailey, Nowy Jork, 1915 r. SPIS TREŚCI: SPIS TREŚCI: WSTĘP DZIECI MONTESSORI Z MARGHERITĄ W DOMU DZIECIĘCYM Ukazanie mimowolnego wpływu prawdziwego środowiska Montessori VALIA Wychowanie fizyczne w systemie Montessori UWOLNIENIE STRASZLIWEGO OTELLA Przebudzenie sumienia poprzez kierowanie wolą CHRYSTUS W BRUNIE O nowym zmyśle duchowym OCZY W PALCACH MARIA Trening zmysłów Montessori GŁÓD RAFFAELA Nauczanie kolorów. Jego wartość STŁUMIENIE WOLI ANTONIA Kierowanie wolą dziecka LILIA ANDREI Metoda Montessori w Naturze CUD OLGI Czytanie i pisanie tak naturalne dla Twojego dziecka jak mowa KLARA – MAŁA MATKA Rozwój społeczny dziecka Montessori PICCOLA – MAŁA GOSPODYNI DOMU Pomocność dziecka Montessori ZABAWY MARIA Montessori i wyobraźnia dziecka WIELKA CISZA Rozwój umiejętności odpoczynku według Montessori
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W wyniku szerokiego zainteresowania, jakie wzbudziła moja metoda wychowania dzieci, wydano pewne książki, które mogą się wydawać Czytelnikom autorytatywnymi wykładami systemu Montessori. Pragnę zdecydowanie stwierdzić, że niniejsza praca jest jedynym autentycznym podręcznikiem metody Montessori, a jedynymi innymi autentycznymi lub autoryzowanymi moimi pracami są Metoda Montessori i Antropologia Pedagogiczna. *** Dzieci muszą rosnąć nie tylko w ciele, ale także rozwijać się w duchu, a matka pragnie śledzić tajemniczą podróż duchową ukochanego dziecka, które jutro będzie inteligentnym, boskim stworzeniem, dorosłym człowiekiem. Aż do dnia dzisiejszego małe dziecko nie otrzymało racjonalnej pomocy w wypełnieniu tego żmudnego zadania. Jeśli chodzi o rozwój psychiczny dziecka, znajdujemy się w okresie równoległym do tego, w którym życie fizyczne pozostawione było na łasce przypadku i instynktu – w okresie, w którym śmiertelność niemowląt była plagą. To właśnie za pomocą naukowych i racjonalnych środków musimy ułatwić tę wewnętrzną pracę psychicznego przystosowania, która ma się dokonać w dziecku. Pracę, która w żadnym wypadku nie jest tym samym, co „jakakolwiek fizyczna praca lub produkcja”. Jest to cel, który leży u podstaw mojej metody wychowania i z tego powodu niektóre zasady, które w niej wyrażam, wraz z tą częścią, która dotyczy techniki ich praktycznego zastosowania, nie mają charakteru ogólnego, lecz odnoszą się do szczególnego przypadku dziecka w wieku od trzech do siedmiu lat, tj. do potrzeb formacyjnego okresu życia. Moja metoda jest naukowa, zarówno w swej istocie, jak i w swym celu. Służy ona osiągnięciu bardziej zaawansowanego etapu postępu, nie tylko w kierunkach materialnych i fizjologicznych. Jest to próba dokończenia kursu, który higiena już obrała, ale dotąd został przyjęty jedynie przy leczeniu zaniedbań od strony fizycznej. dr Maria Montessori
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Publikowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Celem czasopisma jest umożliwianie i pobudzanie dyskusji na poziomie akademickim wokół najważniejszych dla współczesności problemów edukacyjnych, popularyzowanie dorobku polskiej pedagogiki wśród pedagogów obcojęzycznych (artykuły w językach obcych) i ułatwianie polskim pedagogom poznania tego, co dzieje się w pedagogice w innych krajach, poprzez publikowanie tłumaczeń prac obcojęzycznych. Znajdujemy tu zarówno prace już uznanych autorów, jak i początkujących adeptów nauki. Czasopismo kierowane jest do osób zainteresowanych problematyką szeroko rozumianej edukacji, a zwłaszcza do nauczycieli akademickich i studentów różnych obszarów humanistyki i nauk społecznych. The Polish journal issued since 1956, publishes articles presenting theories of broadly defined pedagogy and research findings on functioning of the individual in society. The articles discuss various pedagogical subdisciplines, including pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactic methods, psychology of education, philosophy of education, aesthetic education, etc. The journal seeks to allow and stimulate academic discussions on the most important current issues in education. It promotes achievements in Polish pedagogy among foreign language educators (articles in foreign languages). It also familiarises Polish educators with current trends in the field of pedagogy in other countries by publishing translations of articles in foreign languages. The journal contains papers by already well-established authors, as well as papers by new adepts of the field. The journal seeks to serve all interested in issues of broadly defined education, especially academic teachers and university students of Humanities and Social Science.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Naucz mnie robić rzeczy samodzielnie. Wypisy z dzieł Marii Montessori (…) to pozycja wyjątkowa. Idea zaprezentowania Czytelniczkom i Czytelnikom myśli, cytatów i obserwacji Marii Montessori zasługuje na uznanie i wdzięczność. Oto bowiem otrzymujemy publikację, która może służyć nie tylko jako źródło inspiracji, lecz także jako pretekst do refleksji nad praktyką. Z recenzji dr. Jarosława Jendzy Maria Montessori zwróciła uwagę świata na to, jak ważny jest szacunek do dziecka, uznanie jego praw i stworzenie optymalnych warunków dla jego rozwoju. Jej słowa na temat psychiki dziecka, jego relacji z dorosłymi, edukacji i pokoju na świecie poruszają i zatrzymują dziś tak samo, jak dziesiątki lat temu, gdy zostały spisane. Dzięki lekturze Czytelnik ma szansę odkryć lub uporządkować wiedzę o tym jak pielęgnować, szanować i rozumieć sekret dziecka – nie tylko tego, którego jesteśmy rodzicami, nauczycielami czy rodziną, ale także tego, które jest w nas od dwudziestu, czterdziestu czy osiemdziesięciu lat. Dziecko jest wielkim budowniczym, wielkim konstruktorem. Jeśli zadasz sobie pytanie: „Kto obdarzył mnie tą siłą, tą inteligencją, tą wiedzą, którą dziś mam?”, możesz odpowiedzieć: „To dziecko uczyniło mnie człowiekiem, którym jestem”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
W ostatnich dziesięcioleciach wprowadzono do praktyki zapobiegania przestępczości i patologii zachowań różnorodne strategie oparte na najważniejszych teoriach z zakresu nauk społecznych, wynikach eksperymentów naukowych prowadzonych w krajach o najwyższej kulturze resocjalizacyjnej oraz doświadczeniach z najbardziej skutecznych projektów realizowanych przez specjalistów w wielu obszarach szczególnie zagrożonych rozwojem patologii społecznej. amieszczone w niniejszym zbiorze artykuły zapoznają z licznymi koncepcjami i ich weryfikacjami w obszarach działalności profilaktyczno-probacyjnej oraz podają przykłady organizacyjnych rozwiązań i metod działań uwzględniających specyficzne uwarunkowania skutecznych działań w wielu środowiskach.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 106092 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38950 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32343 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45109 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 64398 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 104273 (1 egz.)
Czytelnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47509 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37273 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31016 (1 egz.)
Czytelnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44446 p (1 egz.)
Czytelnia Wągrowiec
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 63104 P 5,2 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to dwunasty już tom Biblioteki Marii Montessori. Mimo ogromnej popularności placówek Montessori, teksty, wykłady i przemówienia tej niezwykłej badaczki nie były dotychczas dostępne w języku polskim. Wydawnictwo Naukowe PWN wraz z Association Montessori Internationale (organizacją, którą w 1929 roku założyli Maria Montessori oraz jej syn, Mario) i Fundacją Villa Montessori publikują je po raz pierwszy. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to wybór tekstów, przemówień i wywiadów udzielonych przez Marię Montessori, pogrupowanych w sześć obszarów tematycznych. Autorka zwraca się do rodziców i nauczycieli, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat nabywania wiedzy przez dzieci i roli, jaką w tym procesie odgrywają dorośli. Kreśli obraz cech i kompetencji, jakie powinien mieć idealny nauczyciel. Pokazuje, jak nieostrożne działanie dorosłego może przerwać koncentrację dziecka i zniweczyć efekty samodzielnej edukacji. Maria Montessori wyjaśnia także szczegóły swojej metody, zapoczątkowanej w Case dei Bambini – Domach Dzieci, oraz zwraca uwagę na błędy przy próbach jej bezrefleksyjnego powielania. W kolejnych częściach książki autorka dzieli się także swoimi poglądami na sprawy nieco ogólniejsze, jak kształt systemu edukacji czy miejsce człowieka w świecie. Nasza metoda nie powstała wskutek rozmyślań, ale doświadczeń, które zdarzyły się i potwierdziły w różnych krajach i u różnych ras; podążaliśmy prostą ścieżką, nie skręcając w lewo ani w prawo – szliśmy wiernie drogą dziecka i tego, co nam dawało. Cała nasza szkoła opiera się na zachowaniach dzieci, które udzielało nam również jasnych wskazówek, jak ją zorganizować i utworzyć. Z tekstu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Engram.)
Książka poświęcona jest problematyce funkcjonowania współczesnych ludzi w obliczu spotykających ich dylematów. Zawiera najnowsze naukowe wyjaśnienia sposobów funkcjonowania ludzi w kontekście realizowanych przez nich ról i zadań, z jakimi zmagają się na co dzień. Ten obszar nauki w ostatnich latach wzbudza coraz większe zainteresowanie specjalistów różnych dziedzin: psychologów, socjologów, pedagogów, lekarzy, biologów, ekonomistów, informatyków, prawników, politologów i rozwija się bardzo dynamicznie. Wyłaniają się nowe koncepcje i modele, a wyniki badań dostarczają podstaw do formułowania nowych hipotez badawczych i wytyczają nowe kierunki badań. Współczesne przemiany społeczne, ekonomiczne, technologiczne powodują, że w życiu ludzi pojawiają się nowe problemy, nowe wyzwania i nowe możliwości rozwoju. Teksty zebrane w publikacji podejmują ważne z tej perspektywy zagadnienia.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 110726 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49826 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 40025 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33204 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46428 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 64827 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja ma na celu dostarczanie teorii i koncepcji wspomagających zrozumienie procesów zachodzących w rodzinie, przedstawia też próbę uchwycenia problemów, z jakimi zmaga się współczesna rodzina, w tym zachowań problemowych dzieci i młodzieży, czy następstw wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie. Opracowanie stanowi zbiór prac teoretycznych i doniesień z badań dotyczących roli rodziny w procesie wychowania. Jest to rodzaj punktowego naświetlania wychowawczej funkcji rodziny, która pełni wiele różnych ról, dzieli te funkcje na instytucjonalne i osobowe. Monografia porusza m.in. problem znaczenia rodziny w formowaniu charakteru w okresie dorastania, spectrum zagadnień związanych z ojcostwem, czy potrzeb pokolenia cyfrowego
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej