Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(63)
IBUK Libra
(12)
Forma i typ
Artykuły
(33)
Książki
(30)
Publikacje naukowe
(19)
E-booki
(12)
Poradniki i przewodniki
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Proza
(5)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Publikacje fachowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Poezja
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(40)
wypożyczone
(8)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(14)
Wypożyczalnia Chodzież
(12)
Wypożyczalnia Czarnków
(7)
Wypożyczalnia Trzcianka
(6)
Wypożyczalnia Złotów
(3)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(4)
Informatorium
(3)
Autor
Matyjas Bożena
(3)
Magda-Adamowicz Marzenna
(2)
Rusinek Joanna
(2)
Smolińska-Theiss Barbara
(2)
Adamczykowa Zofia
(1)
Andrzejewska Jolanta
(1)
Banach Iwona
(1)
Bartkowiak Edyta
(1)
Bartnikowska Urszula
(1)
Beisert Maria
(1)
Bogunia-Borowska Małgorzata
(1)
Borzecka Aleksandra
(1)
Boćwińska-Kiluk Beata
(1)
Brzezińska Anna
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Czardybon Barbara
(1)
Deredas Anna
(1)
Dufner Hanna
(1)
Dyrda Beata
(1)
Frączek Agnieszka
(1)
Goetz Magdalena
(1)
Gortat Grzegorz
(1)
Gradowska Marcelina
(1)
Granosik Mariusz
(1)
Grzebałkowska Magdalena
(1)
Grzybowski Romuald
(1)
Gębka Artur
(1)
Hrehorowicz Arleta
(1)
Jakubiak Krzysztof
(1)
Jakubowska-Krawczyk Katarzyna
(1)
Janota Elżbieta
(1)
Jay Meg
(1)
Jaśtal Jacek
(1)
John Ilona
(1)
Kaczmarek-Szurek Izabela
(1)
Kasińska Paulina
(1)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(1)
Klichowski Michał
(1)
Kopaczyńska Iwona
(1)
Kowalska Ewa
(1)
Kozyra Beata
(1)
Kościucha-Wieczorek Elżbieta
(1)
Krauze-Sikorska Hanna
(1)
Krzyżanowska Agnieszka
(1)
Kubale Anna
(1)
Kąkol Katarzyna
(1)
Kątna Mirosława
(1)
Kłobukowski Miłosz
(1)
Leksy Karina
(1)
Liebel Manfred
(1)
Marciniak Katarzyna
(1)
Markowska-Manista Urszula
(1)
Małek Aleksandra
(1)
Mikołajewski Jarosław
(1)
Mojkowska Katarzyna
(1)
Musello Christine
(1)
Mądry-Kupiec Małgorzata
(1)
Mędrek Ewa
(1)
Namysłowska Irena
(1)
Niemira-Jurek Anna
(1)
Nosek-Kozłowska Katarzyna
(1)
Nosowska Katarzyna (1971- )
(1)
Nowak Anna
(1)
O'Connor Sinéad
(1)
Obusiewicz Beata K
(1)
Ochab Janusz
(1)
Ogrodzińska Teresa
(1)
Oziewicz Tina
(1)
Perepeczko Andrzej (1930- )
(1)
Perry Philippa
(1)
Pilch Magdalena (1974- )
(1)
Piorunek Magdalena
(1)
Prokopiak Anna
(1)
Raczkowska Jadwiga
(1)
Rowicka Agnieszka
(1)
Rudnik Justyna
(1)
Rusinek Michał
(1)
Savoia Sylvain
(1)
Savoia Sylvain Hałasy dużych miast
(1)
Savoia Sylvain Jak w niebie, tak i na ziemi
(1)
Savoia Sylvain Marzi
(1)
Savoia Sylvain Opornik
(1)
Segiet Katarzyna
(1)
Sieff Daniela F
(1)
Sielicka Edyta
(1)
Sosnowska Joanna
(1)
Sowa Marzena
(1)
Strojna Katarzyna
(1)
Sunker Heinz
(1)
Szlendak Tomasz
(1)
Sztyma Marianna
(1)
Tatala Małgorzata
(1)
Telka Lucyna
(1)
Tretiak Józef
(1)
Urbaniak-Zając Danuta
(1)
Walczak Anna
(1)
Wawrzkowicz Joanna
(1)
Webb Jonice
(1)
Zawisza Ewa
(1)
Zuchniewicz Paweł
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(35)
2010 - 2019
(26)
2000 - 2009
(8)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(48)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(75)
Język
polski
(74)
angielski
(1)
Odbiorca
Dzieci
(6)
9-13 lat
(5)
Nauczyciele
(4)
Pedagodzy
(4)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(4)
Rodzice
(4)
Socjoterapeuci
(4)
Terapeuci
(4)
6-8 lat
(3)
Nauczyciele języka polskiego
(3)
Pedagodzy szkolni
(3)
Bibliotekarze
(2)
Literaturoznawcy
(2)
Nauczyciele bibliotekarze
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Biblioterapeuci
(1)
Filozofowie
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nauczyciele etyki
(1)
Nauczyciele filozofii
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Pracownicy oświaty
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Psycholodzy szkolni
(1)
Seksuolodzy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły średnie
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Literatura francuska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Temat
Dzieciństwo
(49)
Dzieci
(9)
Psychologia rozwojowa - dzieciństwo
(7)
Rodzina
(6)
Wychowanie
(6)
Rodzicielstwo
(5)
Wychowanie w rodzinie
(5)
Dorosłość
(3)
Prawa dziecka
(3)
Relacje międzypokoleniowe
(3)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(3)
Trauma
(3)
Uczucia
(3)
Badania naukowe
(2)
Dziecko
(2)
Historia wychowania
(2)
II wojna światowa (1939-1945)
(2)
Kształcenie
(2)
Literatura dla dzieci i młodzieży
(2)
Metody wychowawcze
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
Motyw literacki - dzieciństwo
(2)
Młodość
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Opieka nad dziećmi
(2)
Pedagogika
(2)
Poeci polscy
(2)
Tematy i motywy
(2)
Więź rodzinna
(2)
Zaburzenia zachowania
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Animacja społeczno-kulturalna
(1)
Antynatalizm
(1)
Augustyn (święty ; 354-430)
(1)
Autorytet
(1)
Autyzm
(1)
Badania jakościowe
(1)
Bezrobocie
(1)
Biblioterapia
(1)
Bąkiewicz, Grażyna
(1)
Chopin, Fryderyk
(1)
Cyberbezpieczeństwo
(1)
Cyberkultura
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dostęp do oświaty
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci - przemoc fizyczna i psychiczna
(1)
Dziecko maltretowane
(1)
Dziecko trudne
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością
(1)
Dziecko zdolne
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja we wczesnym dzieciństwie
(1)
Emocje
(1)
Filozofia (przedmiot szkolny)
(1)
Fonoholizm
(1)
Formy i gatunki muzyczne
(1)
Front wschodni (1941-1945)
(1)
Gry i zabawy
(1)
Innowacje pedagogiczne
(1)
Inteligencja emocjonalna
(1)
Jakość życia
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Język polski (przedmiot szkolny)
(1)
Kompetencje medialne
(1)
Kompetencje wychowawcze
(1)
Komunikacja elektroniczna
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Konsumenci
(1)
Konsumpcja (ekonomia)
(1)
Korczak, Janusz (1878?-1942)
(1)
Kultura masowa
(1)
Kusek, Karolina
(1)
Literacka Nagroda Nobla
(1)
Literatura
(1)
Małe miasto
(1)
Metafora
(1)
Metoda projektów
(1)
Metodologia
(1)
Metody badawcze
(1)
Migracje
(1)
Miłosz, Czesław
(1)
Multimedia
(1)
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza (Warszawa)
(1)
Muzyka
(1)
Nieśmiertelność
(1)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Nosowska, Katarzyna (1971- )
(1)
O'Connor, Sinéad
(1)
Opieka społeczna
(1)
Osoby z autyzmem
(1)
PRL
(1)
Partnerstwo publiczno-prywatne
(1)
Pedagogika rodziny
(1)
Pedagogika społeczna
(1)
Perepeczko, Andrzej (1930- )
(1)
Piecza zastępcza
(1)
Piosenkarze irlandzcy
(1)
Temat: dzieło
"Dolina Issy"
(1)
"Frycek i Mania na Uniwersytecie"
(1)
Grzechy dzieciństwa
(1)
Wyznania
(1)
Zwolon
(1)
Temat: czas
2001-
(15)
1901-2000
(9)
1801-1900
(4)
1701-1800
(3)
1945-1989
(3)
1939-1945
(2)
1989-2000
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1918-1939
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Aleppo (Syria)
(1)
Generalne Gubernatorstwo (1939-1945)
(1)
Hiszpania
(1)
Irlandia
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Modlin-Twierdza (Nowy Dwór Mazowiecki ; część miasta)
(1)
Niemcy
(1)
Prusy Wschodnie
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wolne Miasto Gdańsk (1920-1939)
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(26)
Artykuł z czasopisma naukowego
(18)
Artykuł z czasopisma fachowego
(13)
Praca zbiorowa
(10)
Poradnik
(6)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(4)
Opracowanie
(4)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(3)
Monografia
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Artykuł z czasopisma literackiego
(2)
Opowiadania i nowele biograficzne
(2)
Raport z badań
(2)
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z czasopisma filozoficznego
(1)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(1)
Artykuł z czasopisma popularnonaukowego
(1)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(1)
Autobiografia
(1)
Felieton
(1)
Komiks autobiograficzny
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadania i nowele historyczne
(1)
Podręcznik
(1)
Powieść
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść historyczna
(1)
Reportaż
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(31)
Socjologia i społeczeństwo
(23)
Psychologia
(16)
Historia
(6)
Kultura i sztuka
(4)
Literaturoznawstwo
(4)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(4)
Medycyna i zdrowie
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
Tytuł czasopisma
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(8)
Chowanna
(4)
Guliwer
(2)
Kwartalnik Pedagogiczny
(2)
Pamiętnik Literacki
(2)
Biblioteka w Szkole
(1)
Biblioterapeuta
(1)
Edukacja : studia, badania, innowacje
(1)
Edukacja Wczesnoszkolna
(1)
Edukacja i Dialog
(1)
Filozofuj! : magazyn popularyzujący filozofię
(1)
Kultura i Edukacja
(1)
Niebieska Linia
(1)
Polonistyka
(1)
Przegląd Humanistyczny
(1)
Serwis Informacyjny Uzależnienia
(1)
Wychowanie na Co Dzień
(1)
WychowujMy! : dorosłym o dzieciach
(1)
Wychowujmy! : dorosłym o dzieciach
(1)
Świat Problemów
(1)
75 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Jędruś, chłopak ze Lwowa / Andrzej Perepeczko ; ilustracje Magdalena Pilch. - Wydanie II. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022. - 141, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 25 cm.
(Wojny Dorosłych - Historie Dzieci)
Jędrek urodził się w jednym z najpiękniejszych miast przedwojennej Polski – we Lwowie, po którym uwielbiał spacerować z ukochanym dziadkiem. Musiał się z nim rozstać, kiedy tato awansował na kapitana i rodzina przeniosła się do twierdzy wojska polskiego w Modlinie. Tam zastała ją druga wojna światowa, a Jędrek wraz z siostrą, mamą i babcią rozpoczął tułaczkę po Polsce. Chłopiec uczył się w konspiracji, pomagał rodzinie, pracując, a po przeprowadzce do Warszawy – rozpoczął walkę z okupantem, wstępując do Szarych Szeregów. Przeczytajcie o pełnym przygód i zwrotów akcji dzieciństwie Andrzeja Perepeczki - oficera floty handlowej i autora bestsellerowej serii książek o Dzikiej Mrówce. Przeczytaj również: Irenka, dziewczynka z Wilna Publikacja „Jędruś chłopak ze Lwowa" otrzymała tytuł najlepszej książki historycznej drugiego półrocza 2019 roku w kategorii „Historia niebanalna”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Informatorium
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117179 BL (1 egz.)
Książka
W koszyku
Małgorzata Bogunia-Borowska jest doświadczoną badaczką kultury współczesnej, w której media i konsumpcja stanowią tematy fundamentalne. Należy do najlepszych badaczy problematyki telewizji, wzorów konsumpcji. Kontynuacja badań relacji dzieci-media, tym razem z uwzględnieniem nowych mediów, wydaje się jak najbardziej wskazana i ważna. W książce krzyżują się różnorodne i wielowymiarowe spojrzenia badaczy, łączących podejścia teoretyczne z praktyką badawczą. Wielką zaletą niniejszej publikacji jest aktualność analizowanych zjawisk. To bardzo wartościowa pozycja na liście lektur obowiązkowych nie tylko dla studentów i badaczy z obszaru nauk społecznych, ale także zdecydowanie szerszego kręgu czytelników: rodziców, wychowawców czy wszystkich świadomych konsumentów mediów. Prof. Małgorzata Molęda-Zdziech
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52531 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42105 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35063 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48597 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42753 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 52922 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Publikacja zawiera prezentację materiału źródłowego przechowywanego w Etnograficznym Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Materiał ten – w postaci biografii, wspomnień, zapisu rozmów i opowieści, zebrany od osób pochodzenia robotniczego – był gromadzony w latach 70. i 80. XX wieku w celu przeprowadzenia szeroko zakrojonych badań nad kulturą robotniczą Łodzi. Zasób archiwalny pozwolił na przedstawienie wielu aspektów dzieciństwa przeżywanego w łódzkiej rodzinie robotniczej w latach 1918–1939. * Autorki podjęły się niełatwego zadania, jakim jest ukazanie dzieciństwa w rodzinie robotniczej międzywojennej Łodzi z perspektywy wspomnień pracownic i pracowników fabryk (zawartych w materiałach źródłowych zgromadzonych podczas badań etnograficznych). Tematyka monografii należy wciąż do stosunkowo rzadko podejmowanych i analizowanych problemów w polskiej nauce – zarówno na gruncie pedagogiki, jak i historiografii pedagogicznej, a także w kontekście badań etnograficzno-pedagogicznych. Pozycja wpisuje się w najnowszy trend badań regionalnych oraz badań nad historią życia codziennego i społeczną historią wychowania. Z recenzji dr hab. Katarzyny Kabacińskiej-Łuczak, prof. UAM Autorki książki porządkują i prezentują materiał archiwalny pod kątem kategorii „dzieciństwa” i w tym sensie publikacja jest dziełem oryginalnym i atrakcyjnym. Atrakcyjność tematu potwierdza też rosnąca popularność badań nad dzieciństwem, zwrot ku dziecku w naukach społecznych. Niewątpliwie, dla budujących się dopiero polskich studiów nad dzieciństwem monografia ta będzie stanowiła ważną pozycję z zakresu etnografii historycznej – przykład solidnych badań osadzonych w określonym momencie historycznym i dotyczących wąskiej grupy, która wypracowała charakterystyczną kulturę materialną, praktyki społeczne oraz rozumienie dziecka. Na wyróżnienie zasługuje nie tylko skrupulatność opisu wywiadów i charakterystyka rozmówców, lecz także projekt „oddania głosu” osobom, które poddają refleksji własne dzieciństwo, dzieciństwo swoich dzieci oraz wpływ własnego usytuowania społecznego na życie codzienne dziecka. Z recenzji dr hab. Anny Witeski-Młynarczyk, prof. UW
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy numer „Studiów Kulturoznawczych” zawiera blok artykułów tematycznie powiązanych z problematyką dzieciństwa, ujmowanego z różnych punktów widzenia: badań nad językiem oraz teorii mediów, praktyki animacyjnej i kulturowej, psychoanalizy i twórczości literackiej. W ujęciu badaczy dzieciństwo jawi się jako teoretyczny problem dla tych twórców, którzy próbują spojrzeć na nie „po czasie”, z perspektywy dorosłości. Zmaganie się z dzieciństwem okazuje się doświadczeniem, którego nie sposób pominąć w refleksji kulturowej. Z drugiej strony analiza problemów dzieciństwa otwiera obszar dla działań praktycznych, opartych na starannej obserwacji zachowań dziecięcych. Jak sprawić, by wprowadzić dzieci do przestrzeni kulturowej i stworzyć możliwości uczestniczenia w niej? Połączenie tych perspektyw tworzy podejście kulturoznawcze, w którym poprzez staranną analizę rzeczywistości wyznaczamy ramy dla integrujących działań codzienności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Współczesność to czas wymagający głębokiej refleksji nad dzieciństwem. Wymaga ona przede wszystkim podmiotowego spojrzenia na dziecko jako na Osobę wpisaną w historię, kulturę i społeczeństwo. Współczesność obliguje zatem w pewnym sensie do rekonstrukcji Korczakowskich pytań o dziecko i zapytania o to, kim tak naprawdę jest dziecko, jakie są jego prawdziwe cechy, prawdziwe potrzeby, jakie kryją się w nim prawdziwe możliwości? Taka refleksja nad dzieciństwem towarzyszy od wielu lat organizowanym przez nas na Wydziale Studiów Edukacyjnych UM w Poznaniu konferencjom z cyklu Świat małego dziecka oraz wydawanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM pod naszą redakcją książkom o takim samym tytule. Podczas piątej edycji konferencji (odbywają się one co dwa lata od roku 2010) i w chwili wydania piątego naukowego tomu Świata małego dziecka, podjęliśmy decyzję o wydaniu Świata małego dziecka w formie podręcznika akademickiego, który będzie wykorzystywany przez nasze środowisko zajmujące się pedagogiką dziecka, podczas zajęć dla studentów, które prowadzimy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Літературний образ дитинства в часи кризи XX–XXI ст. Наукова редакція Катажини Якубовської-Кравчик У монографії проаналізовано літературні образи складного дитинства, починаючи від літератури зламу XIX–XX століть і закінчуючи творами останніх років. Автори звернулися до проблематики і представили її з різних точок зору й аспектів. До найважливіших питань належать: формування ідентичності в умовах iсторичних загострень чи індивідуальних криз, вплив суспільно-політичних подій на образ дитинства, а також відображення дитинства у воєнній літературі (Другої світової війни та пізніших конфліктів, у тому числі в сьогоднішній Україні). Такий набір тем, як і достойна їхня інтерпретація в уміщених у збірнику статтях, свідчить про підняття на поверхню літературознавчих студій нового пласту буття на прикладі відображення в дитячій свідомості трагічних подій найдра-матичнішого століття людської історії. (Віктор Давидюк, професор кафедри української літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки) Дослідження теми образу дитини і дитинства у літературі ХХ–ХХІ ст. для цього збірника здійснили відомі в Україні та світі науковці, які запропонували програ-мові праці, що можуть стати основою для подальших досліджень літератури про дітей і для дітей. Літературні тексти для аналізу обиралися як класичні, так і найновіші, наживо вихоплені з літературного процесу, а це зацікавить читача цього видання, популяризуватиме українську літературу. (Мар’яна Шаповал, професор кафедри історії української літератури, теорії літератури та літературної творчості Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка) ********* Literacki obraz dzieciństwa w czasach kryzysów XX–XXI wieku. Wydanie naukowe Katarzyny Jakubowskiej-Krawczyk W monografii przeanalizowano literackie obrazy trudnego dzieciństwa od końca XIX wieku po czasy współczesne. Autorzy przyjęli różne perspektywy badawcze i zakresy tematyczne. Do najważniejszych zagadnień należą: kwestia kształtowania tożsamości w warunkach burz dziejowych czy kryzysów indywidualnych, wpływ wydarzeń społecznych i politycznych na obraz dzieciństwa, a także dzieciństwo w literaturze wojennej (dotyczącej zarówno II wojny światowej, jak i późniejszych konfliktów, w tym toczącego się obecnie na Ukrainie). Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The Literary Image of Childhood in the Times of Crises in the 20th and 21st Centuries. Scientific edition of Katarzyna Jakubowska-Krawczyk The monograph analyses literary images of difficult childhood from the end of the 19th century to modern times. The authors look at different subject matters from various perspectives. The most important of them are: the problem of establishing identity in times of turmoil or individual crises, the influence of social and political events on the image of childhood and childhood in war literature (which concerns World War II and subsequent conflicts, including the current one in Ukraine). The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr Katarzyna Jakubowska-Krawczyk (ORCID 0000-0002-6281-7011) – doktor nauk humanistycznych, od 2019 roku p.o. Kierownika Katedry Ukrainistyki, od 2016 roku Kierownik Pracowni Badań nad Ukraińską Tożsamością, adiunkt Katedry Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego, kulturoznawca i literaturoznawca. Zajmuje się badaniami polsko-ukraińskiego pogranicza kulturowego, wzajemnymi stereotypami Polaków i Ukraińców, literaturą XIX-XXI wieku, a także współczesną kulturą i sztuką ukraińską.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Classical Antiquity is a particularly important field in terms of “Hope studies” […]. For centuries, the ancient tradition, and classical mythology in particular, has been a common reference point for whole hosts of creators of culture, across many parts of the world, and with the new media and globalization only increasing its impact. Thus, in our research at this stage, we have decided to study how the authors of literary and audiovisual texts for youth make use of the ancient myths to support their young protagonists (and readers or viewers) in crucial moments of their existence, on their road into adulthood, and in those dark hours when it seems that life is about to shatter and fade away. However, if Hope is summoned in time, the crisis can be overcome and the protagonist grows stronger, with a powerful uplifting message for the public. […] Owing to this, we get a chance to remain true to our ideas, to keep faith in our dreams, and, when the decisive moment comes, to choose not hatred but love, not darkness but light. (Katarzyna Marciniak, University of Warsaw; From the introductory chapter) The book is to be recommended for academics as well as graduate and postgraduate students working on the reception of Classical Antiquity and its transformations around the world. (David Movrin, University of Ljubljana) "Our Mythical Hope" is the latest collection of articles by scholars participating in an ongoing collaboration to ensure that the beauty and profundity of Classical myth remain known, and (hopefully) remain part of our modern culture. The size of this compendium, the sweep of subjects considered, the involvement of leading experts from around the world, all testify to how important and extensive this initiative has become over the last decade. The project’s continued commitment to engage all ages, especially the young, and to extend its outreach beyond the Academy merely, makes it a leading model for how research retains its relevance. (Mark O’Connor, Boston College) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* PhD Hab. Katarzyna Marciniak - is Professor, Director of the Centre for Studies on the Classical Tradition (OBTA), and Vice-Dean for International Cooperation at the Faculty of “Artes Liberales” at the University of Warsaw. She heads the Cluster “The Past for the Present – International Research and Educational Programme”. Her doctoral thesis, under the supervision of Prof. Jerzy Axer, focused on Cicero’s translations from Greek into Latin. In 2011, she established the international team programme Our Mythical Childhood, bringing together scholars from various continents with the aim of studying the reception of Classical Antiquity in children’s and young adults’ culture. She is a laureate of the Loeb Classical Library Foundation Grant for the project Our Mythical Childhood… The Classics and Children’s Literature between East and West (2012–2013), the Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives for the project Chasing Mythical Beasts… The Reception of Creatures from Graeco-Roman Mythology in Children’s and Young Adults’ Culture as a Transformation Marker (2014–2017), and the European Research Council Consolidator Grant for the project Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges (2016–2022). She also writes for children and has published two volumes of myths for young readers. Her poems about a cat that surfs the Internet and a lion visiting a hairdresser received a nomination for the Book of the Year 2016 award of the Polish Section of the International Board on Books for Young People (IBBY). --------- Dr hab. Katarzyna Marciniak - filolog, profesor Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja ta jest rozszerzoną, uzupełnioną i unowocześnioną wersją podręcznika pod tym samym tytułem. Opisano w nim zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, okresu szkolnego i dorastania. Większość rozdziałów uzupełniono o nowe informacje. Uznano także, że należy dodać rozdział dotyczący samobójstw, seksualności dzieci i młodzieży oraz poszerzyć rozdział dotyczący uzależnień od substancji psychoaktywnych. Przedstawiono związek zaburzeń emocjonalnych z czynnikami społecznymi i kulturowymi, wpływem grup rówieśniczych, szkoły i telewizji oraz z niekontrolowanym i powszechnym dostępem do narkotyków. Podkreślono podstawowe znaczenie niezaburzonych, prawidłowych relacji w rodzinie dla rozwoju w okresie dziecięcym i adolescencji. W publikacji zaprezentowano metody leczenia: psychoterapię, zwłaszcza metodę behawioralno-poznawczą, terapię rodzin, tzw. interwencję kryzysową, a także niektóre metody farmakologiczne, które, według ostatnio przyjętych koncepcji, wywołują zmiany nie tylko w zachowaniu, ale także w czynnościach mózgu i jego strukturach, co prowadzić może do powstawania objawów psychopatologicznych. Niezmieniona została klasyfikacja zaburzeń psychicznych - 10. wersja ICD, choć w najbliższych latach pojawi się 11. wersja, która zapewne ułatwi i uprości proces diagnostyczny. Adresatami podręcznika są studenci medycyny. Może on służyć pomocą w codziennej praktyce lekarzom - specjalistom psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej, psychiatrom ogólnym, a ponadto lekarzom rodzinnym, psychologom i nauczycielom.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Prezentowany zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony różnym interpretacjom polskiej odmiany kapitalizmu. W szczególności interesuje nas zależność między gospodarką kapitalistyczną a przemianami ustrojowymi po 1989 roku. Jerzy Stachowiak analizuje oryginalną propozycję teoretyczną pod hasłem „nowego ducha kapitalizmu” autorstwa Luca Boltanskiego i Ève Chiapello. Krzysztof Jasiecki omawia różne praktyki współczesnego kapitalizmu jako tło transformacji. Z kolei Adam Mrozowicki pokazuje perspektywę krytyki rynku oraz społeczne nań reakcje. Autor zwraca uwagę na powszechność strategii indywidualistycznych i nowe przejawy reakcji zbiorowej w postaci związkowej lub narodowej. Natomiast Piotr Michoń analizuje ukierunkowanie polityki społecznej wobec dzieci na przygotowanie ich do dorosłego życia w warunkach konkurencji, czemu towarzyszy niedocenianie dzieciństwa jako samodzielnego etapu życia. Jednym z ważnych aspektów polskiego kapitalizmu jest tzw. szara strefa, tzn. funkcjonowanie przedsiębiorstw i zatrudnienia poza legalnymi formami. Przedstawione przez Annę Baczko-Dombi i Annę Gizę wyniki badań wskazują na społeczne ramy i skutki szarej strefy oraz na jej wewnętrzną strukturę i miejsce w porządku społecznym. W artykułach ukazujemy cechy charakterystyczne kapitalizmu nie tyle jako systemu gospodarczego, ile raczej jako skomplikowanego systemu społeczno- -kulturowego. Socjologiczne interpretacje są tu oczywiście cząstkowe, a debata nad nimi jest otwarta. W dziale „Wokół książek” publikujemy dwa zestawy tekstów: polemikę Bartosza Miki i Marty Bucholc, dotyczącą w dużej mierze koncepcji Maksa Webera i jej zastosowania w książce Marty Bucholc Konserwatywna utopia kapitalizmu, oraz eseje Aleksandra Manterysa i Juliusza Gardawskiego na temat pracy zbiorowej pod redakcją Marii Jarosz pt. Polska europejska czy narodowa? Tom dopełnia recenzja książki pod redakcją Kazimiery Wódz pt. Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie, poświęconej przemianom kulturowym na Śląsku w związku ze znaczną dezindustralizacją i restrukturyzacją gospodarki tego regionu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Naucz mnie robić rzeczy samodzielnie. Wypisy z dzieł Marii Montessori (…) to pozycja wyjątkowa. Idea zaprezentowania Czytelniczkom i Czytelnikom myśli, cytatów i obserwacji Marii Montessori zasługuje na uznanie i wdzięczność. Oto bowiem otrzymujemy publikację, która może służyć nie tylko jako źródło inspiracji, lecz także jako pretekst do refleksji nad praktyką. Z recenzji dr. Jarosława Jendzy Maria Montessori zwróciła uwagę świata na to, jak ważny jest szacunek do dziecka, uznanie jego praw i stworzenie optymalnych warunków dla jego rozwoju. Jej słowa na temat psychiki dziecka, jego relacji z dorosłymi, edukacji i pokoju na świecie poruszają i zatrzymują dziś tak samo, jak dziesiątki lat temu, gdy zostały spisane. Dzięki lekturze Czytelnik ma szansę odkryć lub uporządkować wiedzę o tym jak pielęgnować, szanować i rozumieć sekret dziecka – nie tylko tego, którego jesteśmy rodzicami, nauczycielami czy rodziną, ale także tego, które jest w nas od dwudziestu, czterdziestu czy osiemdziesięciu lat. Dziecko jest wielkim budowniczym, wielkim konstruktorem. Jeśli zadasz sobie pytanie: „Kto obdarzył mnie tą siłą, tą inteligencją, tą wiedzą, którą dziś mam?”, możesz odpowiedzieć: „To dziecko uczyniło mnie człowiekiem, którym jestem”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Opis wydawcy: Książka przystępnym dla czytelnika językiem przedstawia naukowe podejście do tematu traum wieku dziecięcego. Autorki w trzech rozdziałach tej książki ukazują współczesne zagrożenia dla zdrowia psychicznego dziecka, fizyczne mechanizmy reakcji dziecka na wydarzenia traumatyczne oraz praktyczne sposoby i aktywności pomagające dorosłym stworzyć środowisko, które będzie sprzyjało wychodzeniu z traumy. „Trauma przeżyta przez dziecko w bardzo wczesnym okresie, kiedy dopiero się ono kształtuje i kiedy to trauma «rzeźbi» jego układ nerwowy, dla wielu rodzin (opiekunów, specjalistów, nauczycieli itp.) bywa wielkim ciężarem. Ciężar ten jest dodatkowo potęgowany przez pewne błędy popełniane przez dorosłych mających wpływ na funkcjonowanie dzieci. (…) Przez tę książkę chcemy pokazać, że trauma dziecka niekoniecznie jest ciężarem nie do poruszenia. Chcemy pokazać, że ten ciężar można podzielić sobie na małe kawałeczki i dając czas sobie i dziecku malutkimi kroczkami na bieżąco integrować i leczyć pojawiające się traumatyczne reakcje. Z każdego dziecka wyrasta kiedyś dorosły. Mamy więc nadzieję, że nasza książka będzie dla Was drogowskazem, kierunkiem jaki trzeba obrać, aby aktywnie wspierać prewencję powstawania zaburzeń post-traumatycznych i zaburzeń dysocjacyjnych w przyszłości.” – fragment wprowadzenia
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej